Тарас Шевченко. “Мені однаково, чи буду” (з циклу “В казематі”). Роздуми автора про власну долю, долю України

УРОК 20

Тема. Тарас Шевченко. “Мені однаково, чи буду” (з циклу “В казематі”). Роздуми автора про власну долю, долю України.

Мета: ознайомити учнів із поезією Т. Шевченка з циклу “В казематі”; показати художню довершеність Шевченкових віршів; розвивати почуття патріотизму через символічний образ сина у поезії “Мені однаково, чи буду”; виховувати вміння витримувати всі ви пробування і вціліти на складних історичних перехрестях.

Обладнання: автопортрети Т. Шевченка, фонозапис вірша “Мені однаково, чи буду”

на музику М. Лисенка, Я. Смеречанського корзина у формі м’яча, наповнена смужками, на яких написані питання.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання.

Її можна провести у формі тестів.

1. Вкажіть рік народження Т. Шевченка:

А) 1812;

Б) 1814;

В) 1816.

2. В якому селі народився Т. Шевченко:

А) Кирилівка;

Б) Моринка;

В) Моринці.

3. Вкажіть прізвище пана, в якого Т. Шевченко був козачком:

А) Енгельгардт;

Б) Ширяев;

В) Сошенко.

4. Пригадайте прізвище українського художника, який допоміг Шевченкові стати вільним:

А) Ширяев;

Б) Гребінка;

В)

Сошенко.

5. Яку суму грошей вимагав Енгельгардт за Шевченка:

А) 2500 карбованців;

Б) 2000 карбованців;

В) 3500 карбованців.

6. Вкажіть прізвище найталановитішого тогочасного художника, який намалював портрет російського поета Василя Жуковського:

А) Рєпін;

Б) Брюллов;

В) Сошенко.

7. Вкажіть рік, в якому Т. Шевченко отримав жадану волю:

А) 1840;

Б) 1837;

В) 1838.

8. В якому році вийшла перша збірка поезій “Кобзар”:

А) 1838;

Б) 1839;

В) 1840.

9. Вкажіть рік, коли Шевченко вдруге прибуває в Україну і задумує створити альбом “Живописна Україна”:

А) 1843;

Б) 1846;

В) 1845.

10. Як назвав Шевченко-поет свій “зоряний час” (1845-1847 pp.):

А) Кирило-Мефодіївське братство;

Б) період “трьох літ”;

В) політична діяльність у братстві.

11. Де народився цикл поезій “В казематі”:

А) Петропавловська фортеця;

Б) Петербурзька в’язниця;

В) Оренбурзька фортеця.

12. Де поховали Т. Шевченка:

А) на Смоленському кладовищі в Петербурзі;

Б) на Чернечій горі в Каневі;

В) на Аскольдовій горі.

Ключі: 1 – б, 2 – в, 3 – а, 4 – в, 5 – а, 6 – б, 7 – в, 8 – в, 9 – в, 10 – б, 11 – а, 12 – а).

2. Фронтальне опитування:

– Яким був вирок царського суду стосовно Шевченка? Де відбував заслання Кобзар? Скільки років воно тривало?

– Чим займався Тарас Григорович в останні роки життя після повернення з Орських степів до Петербурга?

– Як відбувалося перепоховання Шевченка в Україні?

– Чи вважаєте ви вдалим порівняння Шевченкових поезій із ду мами? Чому?

– Яку роль відіграють у вірші “Думи мої, думи мої…” образи символи чорного орла, ворона?

– Чому ліричний герой не бажає слави й почестей?

II. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

– Сьогодні ми спробуємо відповісти на питання: “В чому полягає найвищий прояв справжнього патріотизму?” А допоможе нам у цьому поезія Т. Шевченка “Мені однаково, чи буду…” із циклу “В казематі”.

У період “трьох літ” (1845-1847) Шевченко планує влаштуватися на роботу викладачем образотворчого мистецтва в Київському університеті. Саме тоді знайомиться з письменником Пантелеймоном Кулішем, письменником та істориком Миколою Костомаровим, які були ініціаторами створення таємної організації “Кирило-Мефодіївське братство”. Підтримуючи приязні стосунки з відомими українцями, Шевченко стає членом їхньої організації. Його заарештували на Дніпрі, коли він їхав на весілля до М. Костомарова, де мав бути старшим боярином. Невдала спроба викинути у воду рукописні вірші була долучена до кримінальної справи. Усіх членів цього товариства: М. Костомарова, Т. Шевченка, П. Куліша відправили до Петербурга, де між 17 квітня і 19 травня 1847 р. велося слідство, під час якого Тарас Григорович тримався гідно. У застінках Петропавловської фортеці народився цикл віршів “В казематі”, що нараховував 12 поезій. Згодом, в Оренбурзі, десь у кінці 1849 р. – на початку 1850 р. він переписав твори за 1847-1850 pp. начисто і об’єднав їх в одну книжечку, яка дістала назву “Мала книжка”. Під час обшуку й арешту в квітні 1850 p. Т. Шевченко встиг передати “Малу книжку” своєму приятелеві К. Герну, в якого був на квартирі, а той згодом повернув її автору

Написані в час допитів і слідства вірші свідчать, що поет був готовий до найважчих випробувань і не збирався зрікатися України, її народу та Бога. Тому І. Франко називає твори цього циклу перлинами найчистішої поезії. Одну із перлин ми читатимемо на уроці.

2. Виразне читання поезії “Мені однаково…”.

3. Словникова робота за питаннями учнів.

4. Музична пауза.

(Вчитель повідомляє учням про те, що вірш “Мені однаково, чи буду” вперше надруковано в журналі “Мета” під назвою “Сидячи в неволі,1847 р.” Твір поклали на музику М. Лисенко, Я. Смеречанський. Учням пропонується послухати фонозапис та створити образ ліричного героя).

5. Евристична бесіда:

– Чому “Мені однаково…” вважається одним із художньо найдовершеніших творів із циклу “В казематі”?

– В чому полягає найвищий прояв справжнього патріотизму?

– Яке покоління постає в образі батька? Як воно оцінювало творчість Шевченка?

– Хто зображений в образі сина? Чому ліричний герой не потребує від нього хвали й слави?

– Чого вимагає поет від символічного образу сина? Доведіть свою думку. Чи актуальна ця поезія для наших сучасників?

6. Літературний футбол.

(Клас ділять на 2 команди, які обирають капітана. В центрі класу корзина у формі м’яча, в якій на смужках паперу написані питання. Капітани команд згідно з чергою виймають по одній смужці та приносять її до своєї групи, обмірковують та дають відповідь. Перемагає та команда, яка дала більше правильних відповідей).

– До якого циклу належить поезія “Мені однаково…”? (“В казематі”.)

– Вказати час написання і місце поезій циклу “В казематі”? (Між 17 квітня і 19 травня 1847p., Петербург.)

– Скільки поезій нараховував спочатку цикл “В казематі”? (12.)

– До якого різновиду лірики належить вірш “Мені однаково…” (Філософська лірика.)

– Вкажіть ідею поезії. (Зречення всіх здобутків, слави, почестей в ім’я того, щоб рідний народ гідно витримав усі випробування і вцілів.)

– Вкажіть художні засоби. (Повтори, звертання, метафори, епітети, пряма мова.)

– Назвіть символічні образи поезії. (Ліричний герой, батько, син, Україна.)

– Вкажіть тему вірша. (Прояв справжнього патріотизму.)

III. Закріплення вивченого.

Вчитель пропонує продовжити речення: “Мені не однаково…”

IV. Підбиття підсумків.

V. Домашнє завдання.

Вивчіть вірш ” Мені однаково…” напам’ять. Прочитайте кілька поезій із циклу “В казематі”, визначіть ідею віршів.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 оценок, среднее: 5,00 из 5)

Тарас Шевченко. “Мені однаково, чи буду” (з циклу “В казематі”). Роздуми автора про власну долю, долю України


патріотичні мотиви в поезіях шевченко
Тарас Шевченко. “Мені однаково, чи буду” (з циклу “В казематі”). Роздуми автора про власну долю, долю України