ЗОЛОТИЙ ЧЕРЕВИЧОК
Мета: ознайомити учнів з українською народною казкою “Золотий черевичок”; поповнити знання учнів про тематику народних казок; виявити вміння учнів читати і переказувати зміст казок, дотримуючи особливостей їх стилю; опрацювати художні засоби, властиві народним казкам; розвивати творче мислення; виховувати інтерес до народної творчості.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним бувай
І про кмітливість не забувай!
МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА Артикуляційна вправа
Чашку чарівну я можу зробити,
З глини її не потрібно ліпити.
Вгору широкий язик підіймаю,
Старанно в нього краї загинаю.
Соком наповню її чи водою –
Чашка чарівна завжди зі мною.
(Рот широко відкрити. Широкий язик підняти вгору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик у такому положенні 10-15 секунд.)
Удосконалення читацьких навичок
– Поясніть значення прислів’я.
– Прочитайте прислів’я, змінюючи логічний наголос.
Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Мудрим ніхто не вродився,
Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “Вернісаж”
Учні презентують свої малюнки, розповідають стисло улюблену українську народну казку.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Який твір називають казкою?
– Яку будову має казка?
– На які групи поділяються казки?
– У якій народній казці хитрий та незалежний герой від усіх утік, а перехитрила його лисиця?
– У якій казці розповідається про овоч, що виріс дуже великим і цим завдав багато клопоту господарям?
– У якій казці свійський птах залагодив шкоду, вчинену домашнім гризуном, і збагатив своїх господарів?
– Сьогодні ми ознайомимося з українською народною казкою “Золотий черевичок “.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Читання української народної казки “Золотий черевичок” комбінованим способом (учитель-учні)
– Чи сподобалася вам казка?
– Назвіть усіх героїв казки, з якими ви познайомилися під час читання.
– Яку відому авторську казку вона нагадує? (“Попелюшка”)
Словникова робота
Прядиво – волокно конопель, льону, бавовни, вовни і т. ін., приготовлене для прядіння.
Причепурила – прикрасила.
Відпра – церковна служба.
Фізкультхвилинка Повторне читання казки учнями “ланцюжком”
– Як називаються слова, якими традиційно починається казка? Наведіть приклад із казки “Золотий черевичок”.
– Які магічні числа найчастіше зустрічаються у казках?
– Що в казці “Золотий черевичок” реальне, а що – фантастичне? Чому?
– Хто з дійових осіб викликає у вас повагу, а хто – осуд? Чому?
Характеристики героїв казки
Рольова гра
Учні від імені героїв казки розповідають про себе, свою мету.
– Казки містять одвічні істини, закликають усіх бути добрими та милосердними. Боротьба добра зі злом – головний конфлікт казки. Саме в процесі розгортання й розв’язання конфліктів виявляють свої риси персонажі в літературі.
Проблемно-пошукове завдання
– Визначте своєрідність конфлікту казки “Золотий черевичок”.
Інтерактивна вправа “Займи позицію” з обгрунтуванням
– Чи завжди добро перемагає зло?
Фізкультхвилинка Літературний диктант
- Що, вмираючи, мати подарувала доні? (Зернятко) Куди послала Ганну мачуха? (Пасти бичка) Яку дерево виросло із зернятка? (Верба яра) Хто допомагав Ганні виконати роботу? (Панни, які жили у вербі) Куди пішла баба зі своєю донькою у неділю? (До церкви) Скільки разів Ганна була у церкві? (Тричі) Чому на тому місці, де стояла Ганна, налили смоли? (Щоб пристали черевички.) Чи здогадалася мачуха, що за красуня була в церкві? (Ні) Як знайшли власницю черевичка? (Міряли, на чию ногу прийдеться черевичок.) Чи одружився князенко з Ганною? (Гак) Що сталося з вербою та криничкою? (Пішли в землю та в князенковому саду вийшли.)
Гра “Хто це, чий портрет?” Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру
Робота в групах
– Використовуючи подану таблицю, доведіть, що казка “Золотий черевичок” є народною.
Казки | |
Народна | Літературна |
Автор (колективний) – народ | Автор – конкретна особа |
Існує в усній формі (записана пізніше створення) | Створюється у письмовій формі |
Текст має варіанти, можуть вноситися зміни | Варіанти відсутні |
Передається від оповідача, адресована слухачеві | Створюється письменником, адресована читачеві |
– Чи можна казку “Золотий черевичок” віднести до чарівних? Якщо так, то чому?
Гра “Укажіть власників прислів’їв”
І за холодну воду не береться.
Ганна Роботящі руки гори перевернуть.
На дерево дивись, як родить, а на людину – як робить.
Бабина дочка Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.
Косо, криво, аби живо.
Тіло в злоті, а душа в болоті.
Добре ім’я – найкраще багатство.
ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа “Мікрофон”
- Казка змусила мене замислитися над тим, що… Казка навчила мене…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати казку, переказувати (с. 21-28).
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 21
Робота над скоромовкою
Садівник в саду працює,
Сапа в нього і граблі.
Він сапає й обгортає
Все, що лізе із землі.
Артикуляційна гімнастика (динамічні вправи)
- Годинник.
Відкрити рот. Губами зробити посмішку. Кінчиком язика по черзі тягнутися до куточків рота.
- Гойдалки.
Відкрити рот. Язик напружений, намагатися дотягнутися до підборіддя і носа.
- Сховай цукерочку.
Закрити рот. Язик напружений, упиратися по черзі в щоки.
- Чистимо зуби.
Закрити рот. Язиком виконати кругові рухи між зубами і губами.
- Конячка.
Прикріпити язик до піднебіння, так, щоб можна було клацнути. Цокнути сильно і повільно, тягнучи під’язикову зв’язку. Повторити кілька разів.
- Варення.
Відкрити рот. Верхню губу облизати широко язиком, і прибрати язик у глибину рота.
- Облизуємо губки.
Відкрити рот. Облизувати по черзі верхню потім нижню губу по колу.
ЗОЛОТИЙ ЧЕРЕВИЧОК
міфи про місяць
ЗОЛОТИЙ ЧЕРЕВИЧОК