Зміст та завдання діалогу культур на уроці літератури
Культурологічний контекст на уроці – це відомості про визначальні суспільнополітичні події, звичаї та традиції народу, які мали вплив на світогляд письменника та його творчість. Цю інформацію “по крихтах” учитель може зібрати з різних джерел історії, культурології, етнографії, географії, мистецтвознавства тощо. В учня “під рукою” його підручники з навчальних дисциплін, тому тісні міжпредметні зв’язки мають неабияке значення.
Культурологічний компонент – це і викладання літератури в контексті інших видів мистецтва,
Культурологічний коментар виконує на занятті роль допоміжну, тому його завдання – за дуже стислий час надати якомога
Виховна та розвивальна функції культурологічних знань полягають у вихованні в школярів толерантності, терпимості, інтернаціоналізму і патріотизму, у формуванні здатності долати конфліктні ситуації, бути відкритими до діалогу.
Таким чином, культурологічна складова вивчення літератури в школі полягає: – у формуванні моральної позиції, ціннісних орієнтирів, інтересів і потреб особистості школяра у пізнанні і сприйманні полікультурного простору ; – у розвитку комунікативної компетенції за умов відкритого інформаційного спілкування; – у засвоєнні учнями узагальненого людського досвіду, втіленого у мистецтві художнього слова, та використанні його як складової власного життєвого досвіду ; – у збагаченні знань учнів про світову культуру і світовий літературний процес через емоційноціннісне сприймання творів різних часів і різних культур; – у міжпредметних паралелях ; – у визначенні особливостей розвитку національних літератур та їх внеску у світову культуру.
Під культурологічною діяльністю учнів розуміємо ті види діяльності, які спрямовані на вирішення завдань міжкультурної та міжмистецької взаємодії . Міжкультурна компетентність учнів полягає у знаннях та навичках, які дають можливість звести обидві культури до певного контексту .
Під діяльністю педагога розуміємо системне дозоване тематично виправдане звернення до культурологічних відомостей на уроці, а також підбір ефективних методичних прийомів, форм організації роботи учнів, які спрямовані на реалізацію завдань літературного розвитку школярів (евристична бесіда, бесіда за запитан
Нями, заочна екскурсія, повідомлення і реферати, культурологічний / мистецький коментар, репортаж, робота над критичною статтею, використання репродукцій, фотоматеріалів, музики, відомостей з історії написання, видання, екранізації, перекладів тощо).
Зміст та завдання діалогу культур на уроці літератури
твір найрідніша людина
Зміст та завдання діалогу культур на уроці літератури