ЖАРТІВЛИВІ КОЛОМИЙКИ – Коломийки
Українська література 7 клас – Л. Т. Коваленко – Освіта 2015
ІЗ ПІСЕННИХ СКАРБІВ
Коломийки
ЖАРТІВЛИВІ КОЛОМИЙКИ
Ой смійтеся, дівчаточка, та й ви, молодиці,
Посіяв я файку жита та цибух пшениці.
На припічку молотив, у запічку віяв.
Під припічком наорав, пшениці насіяв.
Ой Іван-подолян ходив з посторонком,
Вперезався комишем, підпирався ворком.
Тримав став на печі, черпав воду саком,
Ловив рибу грабельками, стріляв птахи маком.
Як ся став запалив, риби погоріли,
Попалені щупаки до лісу летіли.
Ой
А не вмієш до сорочки рукава пришити.
Ой ішов я з вечорниць та попід городи,
Замотався в гарбузи та й наробив шкоди.
Як зачали старі баби кочергами гнати,
То я мусив гачі дерти, гарбузи латати.
Утікав я од Параски через перелазки.
Якась біда ударила по штанах три разки.
А я кричу: – Гвалту, люди, чого біда хоче? –
А по мені четвертий раз: – Не ходи поночі!
Як ішов я через село, курка мене вздріла,
Якби не та паличенька, була б мене з’їла.
Гей скрипочка би не грала, якби не той смичок,
Не була би жінка бита, якби не язичок.
Та журюся,
Доки зварить дещо їсти, то уже полуднє.
Ой мала я миленького, ой мала я, мала,
Поставила на ворота, та й ворона вкрала.
Ой мала я хлопця, ой хлопця Андруха,
Посадила над водою, та й украла муха.
Роботящий легінище, нема що казати:
До півночі за дівками, до полудня – спати.
Та чотири легіники сіно обертали,
Миша в сіні шелеснула – вони повтікали.
Ой скажіте, добрі люди, чим Андрій хворіє:
На роботі – замерзає, коло миски – пріє.
Анна Хомчик. Файне весілля
БУДЬ УВАЖНИМ ДО СЛОВА
Фа́йка ци́бух – люлька.
При́пічок, за́пічок – частина простору печі.
Посторо́нок – міцний ремінь або мотузок, що з’єднує в упряжці хомут з орчиком.
Во́рок – мішок.
Пи́шити – красуватися, пишатися.
Га́чі – штани.
Щупа́к – щука.
ПОМІРКУЙ НАД ПРОЧИТАНИМ
1. Чому в жартівливих коломийках значну увагу приділено стосункам людей та їхній діяльності?
2. Чому про недоліки людей у коломийках розповідають не серйозно, а жартома?
3. Що комічного, на твій погляд, у цих коломийках? Цитуй двовірші, підтверджуючи свою думку.
4. Спираючись на текст коломийок, поясни, які риси характеру людей в народному сприйнятті викликали осуд.
5. Випиши в зошит діалектизми та поясни причини використання їх у коломийках.
Попрацюй у парі.
1. Прочитай висловлювання видатних людей про народну пісню.
Читаючи, на берегах підручника олівцем роби відомі тобі позначки.
2. Спираючись на висловлювання, напиши тези про художню цінність народних ліричних творів. Поділися думками з однокласником/однокласницею. Прокоментуйте одне одному ті тези, які у вас не збігаються.
Народний поет творить свою пісню з того матеріалу вражень та ідей, яким живе ціла маса його земляків… його пісня є, отже, якимось виразом думки, вражень та устремлінь цілої маси, і тільки таким чином вона стає здатна до сприйняття й засвоєння її масою.
Іван Франко (1856-1916) – український письменник, перекладач, учений, публіцист, громадський і політичний діяч
Скрізь межи нашим сільським людом є розширене вірування про якесь вище неземне походження пісень. І єсть у тім віруванні народнім зерно правди; бо хоч пісні складають не боги, а такі ж люди, як і ми, то творці пісень мають у собі іскру Божу, вони суть одарені від Бога вищим талантом і умінням висказати в пісні те, що чують мільйони людей, а виспівують свої думки й почування так правдиво і так гарно, що їх пісні зворушують до глибини людську душу, що коли чоловік слухає з увагою тих пісень, то йому здається, наче він сам переживав тую радість або теє горе, про яке в піснях співають.
Філарет Колесса (1871-1947) – український етнограф, фольклорист, композитор, музикознавець і літературознавець
Українські пісні стоять далеко вище від інших знаних. У них щирість і природність, особлива сила й ніжність почувань, короткий яркий вислів і кипуче чуття.
Осип Бодянський (1808-1877) – український і російський філолог-славіст, історик, фольклорист, перекладач, видавець письменник
Українці з природи цікаві, бистрі, люблять музику й гарно співають… А їхні пісні, майже все тужливі, криють у собі цікаві й щирі думки. Незрівнянна в них ніжність і невинність. Велике враження в того, хто слухає українських тужливих пісень.
Олексій Павловський (1773-1822) – український мовознавець, автор граматики української мови
Хто ж байдуже може слухати тих пісень і дум, у котрих так вірно, так живо змальована старовина, повна хоч простого, але й величного поетичного життя.
Ізмаїл Срезневський (1812-1880) – український філолог-славіс, письменник, історик, фольклорист
Усюди збережена соромливість, радість у них [українських народних піснях] рідка, є зате сум як прикмета самоти. І якраз ця туга дає їм цю незрозумілу міць над людським серцем, той чар, що його можна тільки відчути, але не можна висказати словами. Склад пісень і їх мелодія такі багаті, такі сильні, що вони удержують пісню в пам’яті, переходять з покоління в покоління, бо прошибають серце й пам’ять.
Вацлав Залеський (1799-1849) – польський етнограф, поет, драматург, театральний критик, політик, автор першого фольклорного збірника українських народних пісень у Польщі “Пісні польські й руські люду галицького”
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Накресли в зошиті табличку й, користуючись поясненням у підручнику, запиши особливості коломийок.
Особливості коломийок
1 |
2 |
3 |
4 |
2. Вивчи напам’ять кілька коломийок.
ЛІТЕРАТУРА В КОЛІ МИСТЕЦТВ
У Японії вважають дитину готовою до навчання в початковій школі, якщо вона знає 10-12 народних пісень, а при вступі до вищих навчальних закладів абітурієнт має знати кілька сотень пісень свого народу. На іспитах викладач починає співати перший куплет, а вступник повинен продовжити.
Перейми традицію японців! Улаштуй з однокласниками конкурс, хто знає більше українських народних пісень. Переможе той. хто всіх переспіває.
ТВОЇ ЛІТЕРАТУРНІ ПРОЕКТИ
1. Об’єднайся з двома-трьома однокласниками у творчу групу. Підготуйте буклет для батьків класу, у якому в цікавій оригінальній формі представте коломийки як жанр народних ліричних творів. Про правила складання буклета прочитай у розділі “Пам’ятки” наприкінці підручника.
2. Сучасники Т. Шевченка свідчили, що великий Кобзар мав дуже гарний голос і в салонах Петербурга часто виконував українські народні пісні. Проведіть із творчою групою дослідження і дайте відповідь на запитання: Якби Т. Шевченко не був поетом, чи міг би він прославитися як вокаліст? Свої пошуки та висновки узагальніть у презентації будь-якого жанру (інформаційному бюлетені, презентації PowerPoint, журналі чи газеті тощо).
ТИ – ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ
Виконай одне із завдань.
1. Від членів своєї родини або односельців запиши кілька суспільно – побутових творів своєї місцевості та уклади з них збірочку.
2. Добери зі збірників народних пісень суспільно-побутові пісні, які сподобалися найбільше, й уклади збірочку. Напиши до неї передмову під заголовком: Народне пісня – душа українського народу.
ПЕРЕВІР, ЧИ СТАРАННО ТИ НАВЧАЄШСЯ
І. Візьми участь в обговоренні проблемного запитання розділу
1. Вислови свою думку та наведи два-три аргументи на її захист. Вислухай однокласників і оціни, тези кого з них під час дискусії були переконливіші й оригінальніші. Чим саме?
2. Поділися враженнями від обговорення з членами своєї родини. Дізнайся, що вони думають із приводу порушених питань.
II. Підбий підсумки своєї роботи
1. Визнач, як ти досягав/досягала засвоєння матеріалу розділу. У зошиті накресли табличку та заповни її або виконай завдання усно.
Які види робіт я виконував/ виконувала? | Як я це робив/робила? | Де і як я ці знання/ вміння зможу застосувати? |
Зразок: | ||
Училася читати (з позначками | Після першого ознайомлювального читання читала вдруге, позначаючи різні види інформації: відому, нову, дискусійного характеру, яку хочу уточнити | Читаючи будь-який текст, умітиму розподіляти інформацію відповідно до мети читання, умітиму швидко з тексту добирати потрібну мені інформацію |
Вивчала особливості суспільно – побутових пісень і коломийок | Опрацьовувала статті в підручнику про суспільно-побутові пісні та коломийки, читала й аналізувала пісні | Добираючи літературу для поглибленого вивчення усної народної творчості: розповідаючи про культуру українського народу співгромадянам та іноземцям; готуючи сценарій шкільного вечора; готуючи наукову роботу МАН; виконуючи завдання олімпіади чи контрольної роботи |
2. Усно дай відповідь на запитання.
1. Чи задоволений/задоволена ти результатом своєї навчальної діяльності? Що сприяло твоєму успіху?
2. Що саме із запланованого не вдалося досягнути? У чому ти вбачаєш причини своїх невдач?
3. У чому ти змінився/змінилася як читач, опрацювавши розділ?
ЖАРТІВЛИВІ КОЛОМИЙКИ – Коломийки
опис осені
ЖАРТІВЛИВІ КОЛОМИЙКИ – Коломийки