Як людина з’явилася на Землі… Вступ до теми: “Я народився для світу”

Матеріал уроку. Акровірш “Людина”. Марія Чумарна “Перші люди на Землі”.

Мета. Уточнити й розширити уявлення учнів про світ, родину, сім’ю, їх значення для людини; розвивати навички правильного та виразного читання; вчити учнів висловлювати власну думку, давати повні відповіді на запитання; виховувати любов і повагу до Батьківщини.

Обладнання. Ілюстрації із зображенням перших людей.

Хід уроку

І. Ознайомлення з новим розділом.

На дошці напис.

“Пізнай свій край, себе, свій рід,

Народ, свою землю –

І

ти побачиш шлях у життя” (Г. Сковорода)

– Як ви розумієте цей вислів? Спробуйте його пояснити.

1. Підготовча робота.

– Переставте слова місцями і прочитайте назву розділу.

СВІТУ Я НАРОДИВСЯ ДЛЯ (запис на дошці)

(я народився для світу)

– Як можна пояснити цю назву?

– Давайте пофантазуємо.

– Навіщо я народився у цій сім’ї, у цій країні, у цьому світі?

– Ви чули вислів “народився у сорочці”?

“Народитися в сорочці” – значить, бути щасливим у житті. У багатьох українських казках зустрічаємося із мотивом чарівної сорочки, котру сестри-змії носії мудрості і магії

вишивають своєму кровному братові та наказують ніколи її не знімати. Число магічних узорів 12 – усі енергії космічного простору, всіх знаків Зодіаку. І сила цього життя неймовірно велика. Герой, одягнувши сорочку на своє тіло, стає могутнім і нездоланним, він перероджується у безсмертного витязя, то чинить суд на землі, стає володарем земного царства.

2. Робота з підручником.

– Розгляньте малюнок до розділу.

– Хто зображений на першому плані? Зверніть увагу, що на хлопчику вишита сорочка (як оберіг у мандрівках по світу). Хлопчик буде мандрувати світом.

– Як називається тваринка, зображена біля хлопчика?

– Який зв’язок між хлопчиком і твариною?

– Що зображено на другому плані малюнка?

3. Робота над акровіршем.

– Послухайте вірш. (Вчитель читає акровірш “Людина”.)

– Прочитайте вірш мовчки.

– Чому перші літери у рядках виділені?

– Яке слово читаємо з перших букв кожного рядочка?

– Як називається вірш, назву якого можна прочитати за першими літерами у рядках?

II. Підготовка до вивчення нового матеріалу.

Мовна розминка.

– Які у вас виникають асоціації зі словом “людина”?

(Особистість, дитина, малюк…)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Слово вчителя.

Людське “Я” складається з таких складових: Я – особистість; Я – член сім’ї, родини; Я – частка народу; Я – частка людства. Тільки повнота всіх цих складових у їхній природній послідовності і складає людину як цілість, як божественне творіння.

Як діяти в соціумі, не розуміючи, як складались закони його співжиття? Традиції – це не лише набір певних ритуалів: за ними стоїть глибинне знання про закони виживання людини саме в цьому соціумі, саме на цій землі, саме в цьому обереговому колі, яке ми називаємо родовою пам’яттю.

Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розуміти світ, створений для кожного з нас. Є світ видимий і світ невидимий. Поезія, казка, байка обертає світ невидимий у світ видимий, цікавий, правдивий і таким чином дає кожній людині осягнути велику таїну людського життя.

IV. Опрацювання тексту “Перші люди на землі”.

1. Слухання тексту учнями. Перевірка первинного сприймання.

– Слухаючи твір, подумайте, про що ви вже знали, а що з почутого вам не зрозуміле. Підготуйте запитання.

– Чи читали ви міфи інших народів про перших людей на землі? Пригадаймо казку “Івасик-Телесик”. Дивовижна казка. У ній розповідається про те, як із простого дерев’яного полінця дід витесав бабі маленького хлопчика. Вона поклала його в колиску і почала “телесувати”. Що ж означає це рідкісне в нашій мові слово? Хіба що у цій казочці його й почуєш. Баба гойдає свого дерев’яного синочка в колисочці і співає йому колискову пісню. Дуже цікаво було б почути, як звучала ця пісня, адже саме співане слово і рух колиски перетворюють мертве полінце у живе тіло Івасика.

Телесувати – значить творити тіло!

Так в алегоричних символах казка розповідає про диво народження і про силу та вплив материнського слова.

2. Словникова робота.

– Що таке міф?

Міфами часто називають власне казки, але ті, в яких яскраво виражені сліди древніх світоглядно-релігійних культур. Відомі українські міфи про Сокола-Рода, богиню Ладу та інші. До ряду міфологічних можна віднести і казки про Діда-Всевіда.

3. Читання тексту учнями мовчки.

Запитання за прочитаним.

– А як ви уявляєте собі перших людей?

– Які думки і побажання ви вклали б у свої творіння?

– Прочитайте останнє речення ще раз. Поясніть, як ви його зрозуміли.

4. Розвиток читацьких навичок.

Читання “ланцюжком” з правильним інтонуванням речень, різних за метою висловлювання.

Вибіркове читання.

V. Підсумок уроку.

– Як називається розділ, який ми почали читати?

– Про що йтиметься у творах цього розділу?

– Чи виникла у вас цікавість до того, що ви прочитали про перших людей на землі?

– Чи знайоме вам відчуття гордості за свою батьківщину?

VI. Домашнє завдання.

Навчитися виразно читати текст “Перші люди на землі”.

Намалювати “портрети” за уявою та скласти словесний образ перших людей.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 оценок, среднее: 5,00 из 5)

Як людина з’явилася на Землі… Вступ до теми: “Я народився для світу”


о. вишня мисливські усмішки коротко
Як людина з’явилася на Землі… Вступ до теми: “Я народився для світу”