Вживання о та е після шиплячих та й
1) о вживається після ж, ч, ш, щ та й, якщо наступний приголосний твердий і перед складом з голосним а, о, у та и, що походить з давнього ы: жона, чотири, шостий, чоботи, знайомий
2) е вживається перед м’яким приголосним та перед наступним складом з е, и, що розвинулися з давнього і: честь, пшениця, щеміти, поженімо.
Винятки
О вживається:
1) іменники ж. р ІІІ відміни з суфіксом –ост(і) у Р. в.: більшість – більшості, безкраїсть – безкрайості
2) у Д. в. та М. в. окремих іменників: бджола – бджолі, щока – щоці
3) в закінченнях Р. в. та О. в. прикметників та займенників: вищої, нашої, безкрайої
Е вживається:
1) в окремих формах дієслів: пишемо, шептати
2) у прикметниках з наголошеним суфіксом –ев(ий): грушевий, рожевий, дешевий
3) в суфіксах на – ен(ко), – еч(ок), – езн: Шевченко, мішечок, ложечка, величезний
4) у словах іншомовного походження: чемпіон, жезл, джем
Вживання о та е після шиплячих та й
хто такий володар часу
Related posts:
- Чергування о-а, е-і, е-и в дієсловах 1) о переходить в а в коренях ряду дієслів перед суфіксом – а-, – ува-: Могти-вимагати Скочити – скакати 2) е чергується з і в коренях ряду дієслів перед суфіксом – а-, – ува-: Зберегти-зберігати...
- Вживання великої літери Пошукова робота на тему: Уживання великої літери З великої літери пишуться: 1. Перше слово, яким починається речення після крапки, трьох крапок, знака оклику, знака питання, що стоять у кінці попереднього речення: Ой яка чудова українська...
- Подвоєння та подовження приголосних в українській мові Подвоєння приголосних 1. Подвоєння приголосних виникає внаслідок збігу однакових приголосних на межі морфем та у складноскорочених словах: беззахисний, туманний, юннат. 2. Подвоєння приголосних відбувається у прикметниках із суфіксами – енн-, – анн-, – янн-, які...
- ЗАКРІПЛЕННЯ ПРАВИЛА ВЖИВАННЯ АПОСТРОФА В УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕКСТУ “КОМП’ЮТЕРНА МИШКА” І ВІРША “УЗЯВСЬ ДЕМ’ЯН НАВЧАТИ КІШКУ” Мета: закріпити правила вживання апострофа в українській мові; вдосконалювати навички звуко-буквеного аналізу слів; формувати свідомі навички читання; розвивати пізнавальну активність дітей, мовлення, мислення; виховувати самостійність. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. ПОВТОРЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО...
- Текст-розповідь “Після грози” От уже вщухли далекі розкати грому, припинилася злива. Вітер гонить тучі, і вони повільно пливуть геть. Шматочок за шматочком відкривається блакитне полотнище ясного неба. Після грози повітря свіже та вологе. Рослини стоять омиті дощовою водою....
- Після нас – хоч потоп? – І варіант 8 клас І варіант У кожному народі живе любов до своєї країни. Ми народилися в Україні, і нам безмежно дорога ця земля. Але не менш дорогий нам кожен куточок нашої великої планети, що стала домівкою...
- Все минає, але любов після всього зостається Харківщина – один із наймальовничіших куточків благословенної землі, ім’я якій Україна. То ж не дивно, що саме Харківщина стала Батьківщиною для багатьох відомих композиторів, художників, поетів та письменників. Мальовничі пейзажі нашої землі, її солов’їні гаї,...
- Після нас – хоч потоп? …Здається – кращого немає Нічого в Бога, як Дніпро Та наша славная країна… Т. Шевченко Здається, чи справді немає? Чи не було нічого кращого за часів Шевченка, коли про Україну можна було сказати “наш тихий...
- “Після балу” Оповідання “Після балу” – один з останніх творів Лева Миколайовича Толстого. Він оповідає про драматичну подію – покаранні солдата шпіцрутенами. ВикористовуюЧи відомий прийом “оповідання в оповіданні”, письменник домагається граничної вірогідності оповідання. Ми баЧи мо подію...
- Після нас – хоч потоп? – ІІ варіант 8 клас II варіант …Здається – кращого немає Нічого в Бога, як Дніпро Та наша славная країна… Т. Шевченко Здається, чи справді немає? Чи не було нічого кращого за часів Шевченка, коли про Україну можна...
- Лєрмонтовський роман – твір, народжене після декабристської епохи Спроба “ста прапорщиків” змінити суспільний лад у Росії обернулася для них трагедією. У “Герої нашого часу” отримали переломлення напружені роздуми письменника про загальні закономірності розвитку людства і про історичні долі Росії. У романі, як і...
- Чергування голосних звуків української мови. Чергування о-і, е-і Чергування – це постійні закономірні зміни звуків в одних і тих самих частинах слова. Чергування звуків, що виникли давно, називають історичними. Вони поділяються на власне чергування та на випадання (чергування з нулем звука). 1) [і]...
- Якою я побачив рідну природу після прочитання віршів “Гей, рум’яні мої небокраї”, “Хто в рідному краї…” – ІV варіант – ВОЛОДИМИР СОСЮРА 6 клас Якою я побачив рідну природу після прочитання віршів “Гей, рум’яні мої небокраї”, “Хто в рідному краї…” ІV варіант Серед натхненних співців краси нашої любої України невгасимим сяйвом палахкотить ім’я талановитого поета XX століття...
- Роздуми після знайомства з інтимною лірикою Ліни Костенко Немає поетів, які б не писали про кохання. І це не дивно. Бо серед людських почуттів воно займає чільне місце і, як кажуть, є мірилом людської душі. Кохання окрилює людину, робить її шляхетною, підносить до...
- Роздуми після знайомства з лірикою Ліни Костенко Немає поетів, які б не писали про кохання. І це не дивно. Бо серед людських почуттів воно займає чільне місце і, як кажуть, є мірилом людської душі. Кохання окрилює людину, робить її шляхетною, підносить до...
- Після мандрівного спудея Ю. Андрухович Після мандрівного спудея Агов, мої маленькі чортенята! З-під свити я вас випущу на світ – Туди, де кров з любов’ю черленяться, Де пристрастей і пропастей сувій… З риторик і поетик академій – Гайда на площу,...
- ГРІШНИКИ ПІСЛЯ ПОТОПУ – ВАВИЛОНСЬКА ВЕЖА – БІБЛІЯ ДЛЯ ДІТЕЙ БІБЛІЯ ДЛЯ ДІТЕЙ ВАВИЛОНСЬКА ВЕЖА ГРІШНИКИ ПІСЛЯ ПОТОПУ …Ви знаєте, що Hoй мав три сини: Сима, Хама і Яфета. Після потопу він мав багато дітей, земля знову була заселена людьми. Невдовзі виявилося, що і після...
- Класифікації казок після Афанасьєва У російській видавничої практиці питання класифікації після Афанасьєва будь-коли вставав, оскільки казки розподілялися по виконавцям. Однак у українських і білоруських виданнях була спроба класифікацій, котрі піддавалися критики на російської науці. Так, М. П. Драгоманов у...
- Мої роздуми після прочитання повісті “Слово матері” …Коли я дочитав повість “Слово матері”, надворі вже був глибокий вечір Він тихо вкрив землю, його тепла ковдра лягла і на моє ліжко. Знаю, що зараз закрию очі – і пам’ять подарує диво: загойдається паді...
- Мої враження після прочитання драми “Украдене щастя” – ІІІ варіант ІВАН ФРАНКО 10 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ III варіант Нещодавно я прочитала драму І. Франка “Украдене щастя”. Це драма з сільського життя. Тема і сюжет цього твору виникли у письменника під час дослідження народної “Пісні про...
- Розповідь про життя Нимидори після втечі Миколи Тяжко переживала вона розлуку, “йшла на панщину – плакала, йшла з панщини – так само плакала”. їй все здавалося, що Микола десь поблизу. Минуло десять років, і стара Джериха померла. Тим часом підросла дочка Любка...
- ПІСЛЯ ГРОЗИ – Вадим Скомаровський Літературне читання 3 клас ПОЕТИЧНА МАЙСТЕРНЯ Пейзаж Вадим Скомаровський ПІСЛЯ ГРОЗИ Гроза ущухла. Мокре листя хлипа. Сунична грядка мліє у теплі. Парує стежка, пахне медом липа, 1 бджоли тьмяно світяться в гіллі. Звелась веселка над...
- Мої враження після відвідування зоопарку Цієї суботи ми ходили до зоопарку. Там стільки всього цікавого! Ми каталися на поні та їли смачне морозиво. Ще ми бачили шимпанзе. Він такий смішний! Шимпанзе бігав по клітці і щось кричав. Ми помилувалися ним...
- Мої враження після прочитання драми “Украдене щастя” – І варіант ІВАН ФРАНКО 10 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ І варіант І. Франко був не тільки талановитим поетом і письменником, в чому ми переконалися, ознайомившись з його віршами і повістю “Перехресні стежки”. Він спробував себе і в драматичному...
- Роздуми після прочитання поеми Т. Шевченка “Гайдамаки” Тарас Шевченко створив прекрасний твір, присвячений історичній тематиці, а саме – темі гайдамацького повстання 1768 року. Так давно були ці події, але і зараз навколо них точаться дискусії науковців та звичайних громадян, які цікавляться історією...
- Опорний приголосний звук Опорний приголосний звук – приголосний, вжитий перед наголошеним голосним у римі. Особливе значення має цей принцип в окситонній римі, виводячи її зі стану бідної: І, здається, на світі я чесно живу, Від базарного клопоту душу...
- Твір по оповіданню Л. Н. Толстого “Після балу” Твір по оповіданню Л. Н. Толстого “Після балу”. Великий російський письменник Лев Миколайович Толстой, як ніхто іншої, цікавився проблемою соціального зла. Багато хто з його добутків відрізняються високим пафосом. Нерідко в основі його створінь були...
- Виїде Іван Петрович із Сосновки після пожежі або залишиться? Розжарюю грядеши? Євангеліє від Іоанна 13:36 Іван Петрович Егоров – головний герой повести Распутіна “Пожежа”. У повісті описується, як лісозаготівники тайгового селища Сосновки целую ніч без особливого успіху борються з пожежею на складах при магазині....
- Чергування приголосних в іменниках та прикметниках 1. В іменниках І відміни у Д. в. та М. в. та ІІ відміни у М. в. при словозміні та словотворенні відбувається чергування: Г – ж – з’ нога – нозі – ніжка К –...
- Відображення побуту старої інтелігенції після перевороту 1917 року – за комедією Мина Мазайло – ІІ варіант МИКОЛА КУЛІШ 11 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ МИКОЛА КУЛІШ Відображення побуту старої інтелігенції після перевороту 1917 року (за комедією “Мина Мазайло”) ІІ варіант З плином років змінюється наше життя, змінюються наші погляди на нього, наші звички....