Українське село – жертва кріпаччини
У повісті І. С. Нечуя-Левицького “Микола Джеря” перед читачем постає галерея образів: Микола – головний герой, його батьки, дружина, односельці. Усі вони живуть в кріпацькій неволі, і ця обставина обумовлює їхні долі. Це справжні трудівники землі, але вони змирилися із неволею і не бачать ніякого виходу.
Один із них – Петро Джеря, батько Миколи. “Високий, тонкий” чоловік, “з нужденним блідим лицем та смутними очима…” Глибокі зморшки на щоках, на лобі, грубі руки – все це ніби казало, що йому важко жилося на світі. Скільки
Безправне становище зломило його волю, позбавило радості в житті. Врешті-решт, старий Джеря помер. Автор робить висновок, що причина тому – непосильна праця і напівголодне існування: “Важка праця виссала з його всю кров. Вся його сила пішла на чужу користь, в чужу кишеню…”
Трагічною є і постать Нимидори. Змалечку залишилася вона сиротою, довелося їй зазнати лиха в дядьковій хаті, а потім і в наймах. Після одруження вона розцвіла й була по-справжньому щаслива.
Не витримавши наруги пана, її залишає коханий чоловік, батько єдиної донечки.
Усі двадцять років чекала на нього, виглядала і вдень і вночі. Після смерті старої Джерихи зосталась у неї одна втіха – донька Любка. Та Нимидору зсушила, зів’ялила нужда.
Лиха недоля зістарила її завчасу. Так і не побачивши Миколи, Нимидора померла. “Вмерла безталанною, як і родилась безталанною”,- свідчить автор.
Передчасно помер на чужині і Кавун – товариш Миколи. Утікши разом з іншими вербівчанами на сахарні, він знайшов там свою смерть. Змучене нелюдським життям, “все його живоття висохло до решти, до останньої краплі”.
Фраза автора лаконічна й змістовна: “Петро вмер на чужині між чужими людьми”.
У своїй повісті І. Нечуй-Левицький доводить, що жертва кріпаччини – все українське село, бо такі суспільні порядки не тільки не дають можливості розвиватися суспільним стосункам, а при корені знищують, руйнують людське життя, нівечать долі.
Але надія є. Вогник її пломеніє в нескореній душі Миколи Джері, який усе своє життя нестримно протестує проти панів, заперечує рабство і поневолення.
Українське село – жертва кріпаччини
розповідь про рослину ромашку
Українське село – жертва кріпаччини