У перші десятиліття XIX ст. найбільш плідно розвивалася повчальна література, зокрема жанр байки. Чому?
Відомо, що кожен письменник, навіть якщо й працює в багатьох жанрах, завжди найактивніше виражає себе в якомусь одному. Тому й маємо означення “поет-лірик”, “пісняр”, “романсист”, “байкар”, “романіст”, “новеліст”, “повістяр”, “комедіограф” і т. д. Але якщо якийсь один жанр або його визначальні риси стають провідними в той чи інший період розвитку літератури, то причину слід шукати не в особливостях обдаровання митців, їх індивідуальної творчої манери, а в особливостях суспільного та естетичного розвитку.
Так.
Багато в тих програмах було абстрактного, декларативного, але важливо те, що гуртківці й самі займалися літературною діяльністю, і сприяли розвитку літератури, літературної критики, журналістики, видавничої справи. Так, О. Паліцину належить один із перших переспівів “Слова о полку Ігоревім”, де коментування, тлумачення окремих місць здійснювалося із залученням українського фольклорно-етнографічного матеріалу. В. Капніст, три сини якого були пов’язані з декабристами і в чиєму маєтку зупинялися М. Муравйов-Апостол, М. Бестужев-Рюмін, П. Пестель, написав антикріпосницьку “Оду на рабство”. Учасник просвітительського руху О. Лобисевич залишив один із перших зразків травестіювання “Енеїди” Вергілія розмовною українською мовою. Атмосфера Просвітительства вплинула і на перші журнали в Україні (“Украинский вестник”, “Харьковский демокрит”), матеріали яких значною мірою були перейняті ідеями морального оздоровлення суспільства, культурно-освітнього розвитку краю, піднімали, хай і обережно, питання поліпшення становища кріпаків.
Та, мабуть, найповніше ідеї просвітителів знайшли свій вияв у художній літературі, яку вони вважали основним засобом впливу на суспільство, людину. Ці ідеї формували відповідний спосіб мислення українських письменників перших десятиліть XIX ст., який заявив про себе і в доборі матеріалу, і в характері його трактування, критеріях оцінки зображуваних явищ. Отже, вироблявся новий творчий метод, названий у літературознавстві просвітительським реалізмом.
Просвітительський реалізм передбачав зображення життя в його побутовій чи морально-етичній площині, вираження в художній формі просвітительських ідей (освіти, морального оздоровлення людини й суспільства), показ високих моральних якостей представників трудового народу і паразитизму та морального звиродніння панівних верств, а також моральний критерій поцінування ситуацій та образів, авторські повчання й настанови. Художня вартість твору без морально-дидактичної настанови не мислилась. “Была бы цель нравственная, назидательная, а без этого, как красно не пиши, все вздор”,- писав у одному з листів Г. Квітка-Основ’яненко.
Так, елемент повчання, настанови у формі авторських сентенцій наявний вже в першому творі нової української літератури-“Енеїді” 1. Котляревського (“Любов к Отчизні де героїть, там сила вража не устоїть…”, “Мужича правда єсть колюча, а панська на всі боки гнуча” та ін.). Повчальними куплетами закінчуються “Наталка Полтавка” і “Москаль-чарівник”, а тексти драм перенасичені прислів’ями та приказками морально-повчального змісту. Повчальні в основі своїй і повісті Г. Квітки-Основ’яненка, які сприймалися, за словами П. Куліша, як “блаховіствованне божої правди, наука доброго життя”. За композицією та ідейно-тематичним спрямуванням вони нагадували ілюстрацію до готової тези у формі народного прислів’я “Знай швець своє шевство, а в кравецтво не мішайся” (“Салдацький патрет”) чи біблійної настанови: людина на сім світі тільки гість, і дякувати Богові за земні радощі треба “і лягаючи, і устаючи” (“Маруся”). Повчання в ліричних відступах та коментарях зустрічаємо і в раннього Т. Шевченка (“Кохайтеся, чорнобриві, та не з москалями…”). Найвиразніше літературно-естетичні настанови просвітителів сформульовані в жанрі байки з її обов’язковою неприкритою мораллю. Отже, активність розвитку і поширення цього жанру були обумовлені самою епохою, її запитами й потребами.
У перші десятиліття XIX ст. найбільш плідно розвивалася повчальна література, зокрема жанр байки. Чому?
яшка и машка
Related posts:
- ПОВЧАЛЬНА СИЛА БАЙКИ (за творчістю Л. Глібова) 6 КЛАС ПОВЧАЛЬНА СИЛА БАЙКИ (за творчістю Л. Глібова) ПРИКЛАДИ ПЛАНІВ ТВОРІВ Варіант 1 1. Леонід Глібов – великий український байкар. 2. Образи творів байкаря. 3. Повчальна сила байки. Варіант 2 1. Байка як жанр...
- У чому секрет довголіття байки? Байка – це невеликий прозовий або віршований твір алегоричного змісту і повчального характеру, один із найдавніших жанрів літератури. Ще у V ст. до нашої ери були популярні байки, автором яких вважався давньогрецький раб-горбань Езон. Вопи...
- У чому секрет довголіття байки (Крилов Іван) Байка – це невеликий прозовий або віршований твір алегоричного змісту і повчального характеру, один із найдавніших жанрів літератури. Ще у V ст. до нашої ери були популярні байки, автором яких вважався давньогрецький раб-горбань Езоп. Вони...
- ЕВОЛЮЦІЯ УКРАЇНСЬКОГО ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВА В ОСТАННІ ДЕСЯТИЛІТТЯ XIX СТОЛІТТЯ РОЗДІЛ ІІ. ВІД АРІСТОТЕЛЯ ДО СЬОГОДЕННЯ Короткий огляд розвитку літературознавчої думки 12. ЕВОЛЮЦІЯ УКРАЇНСЬКОГО ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВА В ОСТАННІ ДЕСЯТИЛІТТЯ XIX СТОЛІТТЯ Розвиток українського літературознавства в останні десятиліття XIX століття відбувався в несприятливих умовах: сумнозвісні Валуєвський циркуляр...
- ЕВОЛЮЦІЯ УКРАЇНСЬКОГО ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВА В ОСТАННІ ДЕСЯТИЛІТТЯ ХІХ СТОЛІТТЯ Розвиток українського літературознавства в останні десятиліття XIX століття відбувався в несприятливих умовах: сумнозвісні Валуєвський циркуляр (1863 р.), Емський указ (1876 p.), закриття національних театрів (1884 p.), заборона дитячих видань (1885 р.) суттєво погіршили умови для...
- Чому Генрік Ібсен створив новий жанр синтетичної п’єси Це поєднання в п’єсі “Ляльковий дім” має дивний відтінок. Автор зумів зобразити й подати у невимушеній, майже комедійній формі надзвичайно гостру проблему сімейного життя. У центрі п’єси – нібито щаслива сім’я: Нора і Торвальд Хельмери....
- Особливості байки як літературного жанру. Легендарний Езоп – основоположник жанру байки УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС І семестр БАЙКИ У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ УРОК № 15 Тема. Особливості байки як літературного жанру. Легендарний Езоп – основоположник жанру байки Мета: повідомити про особливості байки як літературного жанру,...
- Чому для втілення твору “Пісня про віщого Олега” Пушкін обрав саме жанр балади? О. С. Пушкін був сучасником Карамзіна. Великий шанувальник історії свого народу, він, як відомо, був досить добре обізнаний з роботою Карамзіна і виявляв неабияку зацікавленість спільним минулим слов’янських народів – російського і українського. Ця зацікавленість...
- УКРАЇНСЬКЕ ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО І ЕСТЕТИКА В ПЕРШІ ДЕСЯТИРІЧЧЯ XIX СТОЛІТТЯ Літературно-теоретична думка в Україні першої третини XIX століття продовжувала розвиватися в річищі естетики, хоча в цю добу накреслився поворот “від старої “риторичної” теорії до нової, “естетичної”” (17, 51]. Один із дослідників тих часів у цьому...
- УКРАЇНСЬКЕ ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО І ЕСТЕТИКА В ПЕРШІ ДЕСЯТИРІЧЧЯ ХІХ СТОЛІТТЯ Літературно-теоретична думка в Україні першої третини XIX століття продовжувала розвиватися в річищі естетики, хоча в цю добу накреслився поворот “від старої “риторичної” теорії до нової, “естетичної””. Один із дослідників тих часів у цьому зв’язку зазначав:...
- ЗДАЄТЬСЯ, БАЙКА ПРОСТО БРЕШЕ, А СПРАВДІ ПРАВДУ ЯСНУ ЧЕШЕ… – Байка як жанр літератури та її особливості. Алегоричний та повчальний зміст байки, відображення в ній законів життя людей, народної мудрості: осуд свавілля та насильства, різноманітних людських вад; уславлення працьовитості, розуму, доброти та інших людських чеснот Уроки зарубіжної літератури 6 клас Урок 19 ЗДАЄТЬСЯ, БАЙКА ПРОСТО БРЕШЕ, А СПРАВДІ ПРАВДУ ЯСНУ ЧЕШЕ… Тема: Байка як жанр літератури та її особливості. Алегоричний та повчальний зміст байки, відображення в ній законів життя людей,...
- Викривальна і повчальна спрямованість байок Л. Глібова Леонід Іванович Глібов у своїх байках гостро критикував несправедливий суд, жорстокість панів, неробство, хвалькуватість, підлабузництво, брехливість тощо. Основною ознакою байки є її алегоричність. Відповідно до цього байка має дві частини – оповідну і повчальну. Так,...
- Чому, на вашу думку, жанр психологічного твору є прогресивним порівняно з описовими формами (на співставленні творів “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Панаса Мирного та “Кайдашева сім’я” І. Нечуя-Левицького) У літературному процесі XIX (на співставленні творів “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Панаса Мирного та “Кайдашева сім’я” І. С. Нечуя-Левицького) сторіччя художнє повіствування здійснило еволюцію: його описові форми поступово перейшли у психологічне зображення дійсності,...
- Спільне та відмінне байки Івана Крилова “Вовк та ягня” та однойменної байки Езопа Відомо, що сюжети багатьох байок виникли ще в давнину, але байкарі різних країн використовують їх для написання нових творів. Як виникає новий твір на основі відомого сюжету, спробуємо дослідити це на прикладі байок Езопа і...
- Драма як жанр Драма як жанр – п’єса соціального чи побутового характеру з гострим конфліктом, який розвивається в постійній напрузі. Герої – переважно звичайні, рядові люди. Автор прагне розкрити їх психологію, дослідити еволюцію характерів, мотивацію вчинків і дій....
- Чиє тлумачення образа Катерини Кабановой – Н. А. Добролюбова або Д. І. Писарєва – варто вважати найбільш вірним? П’єса А. Н. Островського “Гроза” з’явилася на сцені в 1860 році в період підйому суспільно-політичної боротьби в Росії напередодні скасування кріпосного права. Провідний критик журналу “Сучасник” Н. А. Добролюбов відразу помітив драму Островського серед літературних...
- Загальна характеристика французької літератури XVII століття (Н. Буало “Поетичне мистецтво”; афоризми Ларошфуко і Лабрюєля; соціальні байки Лафонтена) – ФРАНЦУЗЬКА ЛІТЕРАТУРА XVII СТ. П. КОРНЕЛЬ, Ж. РАСІН ФРАНЦУЗЬКА ЛІТЕРАТУРА XVII СТ. П. КОРНЕЛЬ, Ж. РАСІН 1. Загальна характеристика французької літератури XVII століття (Н. Буало “Поетичне мистецтво”; афоризми Ларошфуко і Лабрюєля; соціальні байки Лафонтена) Кінець XVI століття пройшов у Франції під знаком релігійних...
- Повчальна історія У мене є двоє братів. Ми часто сперечаємося з ними: то за іграшку, то за комп’ютер, то навіть за чергу сходити до душу. Наш батько, дивлячись на наші сварки, часто згадує одну історію. Я хочу...
- Повчальна історія про Попелюшку 5 клас ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА Ш. ПЕРРО, Г. К. АНДЕРСЕН, С. МАРШАК Повчальна історія про Попелюшку З усіх казок Ш. Перро мені найбільше подобається казка про гарну дівчинку з трохи дивним ім’ям – Попелюшка. Мені завжди...
- ПОВЧАЛЬНА СИЛА БАЙОК І ФІЛОСОФСЬКИХ ТВОРІВ Г. СКОВОРОДИ 9 КЛАС ПОВЧАЛЬНА СИЛА БАЙОК І ФІЛОСОФСЬКИХ ТВОРІВ Г. СКОВОРОДИ ПРИКЛАДИ ПЛАНІВ ТВОРІВ Варіант 1 1. Г. Сковорода – видатний митець і філософ. 2. Теорія “сродності” в творчості Г. Сковороди: А) філософські погляди митця; Б)...
- Народні байки Байка – невеликий алегоричний епічний твір повчального змісту, героями якого виступають звірі, люди, рослини чи предмети. Цей літературний жанр добре прислужився в алегоричному освоєнні культурно-побутової й етичної практики людей в різні періоди розвитку суспільства. Виразні...
- Дидактична література Дидактична література (грецьк. didacticos – повчальний) – повчальні твори, яким надається художня форма для легшого сприйняття і засвоєння філософських, релігійних, морально-етичних та інших наукових знань, ідей. До Д. л. належать твори різних усталених жанрів: проповіді,...
- “Пан та Собака” – зразок реалістичної байки Творча спадщина одного з визначних поетів передшевченківсь-кої доби Гулака-Артемовського порівняно невелика за обсягом, але цікава й різноманітна. Його байки відіграли важливу роль у розвитку української літератури перших десятиліть XIX ст. Письменник П. Білецький-Носенко в 1823...
- “Пан та Собака” П. Гулака-Артемовського – перший класичний зразок сатиричної байки в новій українській літературі Найціннішими в поетичній спадщині П. Гулака-Артемовського є байки, які відіграли важливу роль у процесі становлення і розвитку української літератури в перші десятиріччя XIX століття. Найвизначніша серед байок – байка-казка “Пан та Собака”. Байка “Пан та...
- Елліністична література Елліністична література – давньогрецька література доби еллінізму (350 до н. е. – 30 н. е.). їй властиве зниження політичної та соціальної заангажованості, пожвавлення Інтересу до внутрішнього світу людини, її духовності, звернення до фольклорних джерел, міфології...
- Як розвивався жанр роману? Роман – це широке епічне полотно, що охоплює тривалий проміжок часу, ланцюг важливих життєвих подій, організованих, як правило, у кілька сюжетних ліній, через які у повноті змалювання постає система образі в-персонажів. Для всебічного розкриття характерів...
- Жанр твору – “ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ” ВІД РОМАНТИЗМУ ДО РЕАЛІЗМУ § 6. “ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ” – РОМАН ПРО ДОЛЮ ПОКОЛІННЯ Доволі и того, що недугу вказано, а як від неї вилікуватися – це вже Бог знає. М. Лєрмонтов Сила таланту М....
- Літературний жанр Літературний жанр – тип літературного твору, один з елементів класифікації літературного матеріалу, що позначає літературні твори, які умовно об’єднуються за певною структурою та спільними Ознаками зображення дійсності. Наприклад, серед епічних творів найчастіше виділяють такі жанри...
- Науково-фантастична література Науково-фантастична література – напрям у художній творчості, який формується наприкінці XIX століття творами Ж – Верна і Г. Уеллса і найвищого розвитку досягає у XX ст. Відмітними рисами науково-фантастичної літератури є розгортання подій в близькому...
- Поняття про драму як жанр літератури Драма – рід літератури, один із трьох, поряд з епосом і лірикою. Основою драми, як на це вказує початкова суть слова, є дія. В цьому драма близька до епосу: в обох випадках – об’єктивне зображення...