У чому полягала драма Шевченкового життя?
Біографи Т. Шевченка налічили на поетовому віку лише сім просвітлених днів із сорока семи років життя. Сам поет знаходив їх ще менше. “…Немає ні же єдиного случаю, щоб до ладу було згадать”, “…шукаю, щоб чим похвалитись, що й я таки жив…”, “не дав мені Бог нічого!” – з болем і гіркотою підсумував він на засланні. Драма його життя була непомірною як на одну людину, а тому закономірно, що основний тон його лірики – елегійний, печальний, а самого поета називали найтрагічнішим ліриком в усій світовій літературі.
Т. Шевченко
Мій краю прекрасний, розкішний, багатий!
Хто тебе не мучив?..,
І все то те лихо, все, кажуть, од Бога!
Чи вже ж йому любо людей мордувать?
А надто сердешну мою Україну.
Що
За що її діти в кайданах мовчать?
(“Іржавець” )
Цими болючими питаннями Т. Шевченко мучився і карався все своє життя, взявши під захист знедолений народ у своєму люблячому синівському слові.
Драматичним було й особисте життя поета. Власне, особистого життя у звичайному людському розумінні Т. Шевченко не мав: сирітське дитинство, поневіряння по наймах, по чужих світах, заслання, самотність. А він так прагнув щастя, так мріяв про нього, так небагато просив його в Бога:
А я так мало, небагато
Благав у Бога. Тілько хату
Одну хатиночку в гаю.
Та дві тополі коло неї,
Та безталанную мою,
Мою Оксаночку; щоб з нею
Удвох дивитися з гори
На Дніпр широкий, на яри…
(“Не молилася за мене…”)
Відсутність близької людини – чи то матері, чи сестри, чи дружини – Т. Шевченко переживав неймовірно, звіряючи слову всі свої почуття і настрої. “Нема, анічогісінько нема!” – такий лейтмотив багатьох його автобіографічних віршів (“Якби з ким сісти хліба з їсти”, “І золотої й дорогої”, “Якби ви знали, паничі”, “А. О. Козачковському”, “Н. Костомарову”, “Добро, у кого є господа”, “Минули літа молодії”, “Ми восени такі похожі” та інші).
Ще одне джерело мук і болю поета – це драма самотності його як талановитого, геніального митця. Першим з-поміж численних інтерпретаторів і дослідників творчості Кобзаря на це звернув увагу Симон Петлюра, хоча сам Шевченко для таких висновків матеріалу дав удосталь. “І хто знає,- писав критик,- можливо, у тій чаші страждань, яку довелося випити за свого життя “геніальному сіромасі”, найгіркішими краплями були саме ті, що отруювали уражену свідомість “самотнього” і зданого на самого себе в своїй творчості поета”.
Доля талановитої, геніальної особистості драматична в будь-якому суспільстві. Бо геній випереджає свій час, рівень його мислення, тому почувається самотнім, “одиноким, як сказав Т. Шевченко. У тоталітарному ж суспільстві талант із творчим, конструктивним началом не просто не приймається – йому чиниться опір, його намагаються позбутися. Тому митцеві доводиться поринати у свій власний внутрішній світ, шукати співрозмовника в собі самому. Цим зумовлена у творах Т. Шевченка велика кількість діалогів із своїм внутрішнім “я” (“Думи мої, думи мої”, триптих “Доля”, “Муза”, “Слава”, “Хіба самому написать таки посланіє до себе…”, “Чого ти сумуєш? Душе моя убогая”). Ці діалоги із самим собою надзвичайно емоційні.
Справжній поет починається з непогамовної потреби висловитись і бути почутим. Т. Шевченка ж здебільшого не чули, хоч, здавалося, й слухали, бо ж дружньої поради чи об’єктивного критичного слова на свою адресу він так за життя і не дочекався. Інакше не написав би цих печаль них рядків:
Ніхто й не гавкне, не лайне,
Неначе й не було мене..
. Мені було аж серце мліло,-
Мій Боже милий! Як хотілось.
Щоб хто-небудь мені сказав
Хоч слово мудре; щоб я знав,
Для кого я пишу? для чого?
За що я Вкраїну люблю?
Чи варт вона огня святого?..
Не дочекався “святої правди ні од кого” – підсумовує поет свої болючі роздуми над сутністю взаємин із оточуючим середовищем, суспільством. До того ж не забуваймо, що Т. Шевченко був чи не єдиним генієм із статусом раба і не мав відповідних умов, щоб в усій повноті розкрити свою геніальність, не мав можливостей для творчого зростання. “Как царь ума”,- як писав Кобзар у поемі “Тризна”,- він мусив
Убогим, нищим.
Из-за куска насущной пищи
Глупцу могучему годить, ..
И мыслить, чувствовать и жить!..
Вот драма страшная, святая!..
И он прошел ее, рыдая…
Отже, до особистої драми Т. Шевченка як людини взагалі і як людини відповідної епохи, нації додавалась і невимовно важка драма самотності його як геніального творця, неприйнятого і належним чином не пошанованого за життя суспільством.
У чому полягала драма Шевченкового життя?
твір на тему гобсек філософ чи скнара
Related posts:
- Драма поета і драма особистості (за твором В. Сосюри “Червона зима”) В. Сосюра – поет, народжений буремною епохою 20 років XX століття. І ця епоха, з її складнощами і мінливостями, не пройшла повз творчість поета. “Червона зима” – це поема про громадянську війну в Україні, про...
- Вогонь Шевченкового слова Восени 1843 р. Шевченко побував у Суботові, колишній резиденції Богдана Хмельницького, змалював козацькі хрести на полях, збудовану гетьманом церкву і розриті підземелля – рештки колишніх гетьманських палат. Спокушені переказами про те, що перед смертю гетьман...
- Чому необхідно досліджувати життя і творчість Т. Г. Шевенка? Тарас Григорович Шевченко – видатний український поет, художник, громадський діяч, перекладач, автор “Кобзаря” , співробітник Київської археологічної комісії, академік гравіювання – невже так його сприймає більшість? Адже це – соціальний статус, невже Тараса Григоровича сприймають...
- Драма Драма (від грецьк. drama – дія) – один із трьох літературних родів (поряд з епосом і лірикою). Основу драми складає дія, що споріднює її з епосом. У драмі події розгортаються в теперішньому часі на очах...
- Життєва драма Шевченка Всю історію життя Шевченка можна назвати тяжкою, нестерпно болісною драмою; історію його думки і творчості – драмою не менш тяжкою. Особиста драма в нього тісно і нерозривно сплітається з драмою його як геніального виразника думок...
- У чому сенс життя? По оповіданню Д. Лондона “Любов до життя” Джек Лондон займався літературною творчістю біля двадцяти із сорока прожитих їм років, успіхи письменника разючі. Сучасники стежили за зльотом і долею Джека Лондона з радістю й неприкритим інтересом. З письменника намагалися зробити живу рекламу “суспільства...
- ДРАМА САТИРІВ Драма сатирів (грец. δρ8μα σατυρι κόν, лат. fabula satyrica) – жанр давньогрецького театру, що займав проміжне місце між трагедією й комедією. Драму сатирів іменували за античних часів також “жартівливою трагедією”. З жанром трагедії її зближували...
- У чому сенс людського життя? ( за оповіданням Джека Лондона “Любов до життя”) – ДЖЕК ЛОНДОН ТВОРИ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ У чому сенс людського життя? ( за оповіданням Джека Лондона “Любов до життя”) Джек Лондон займався літературною діяльністю менш ніж двадцять із прожитих сорока років життя, але творчі успіхи письменника вражають. Сучасники спостерігали за злетом...
- Драма Бертольда Брехта “Життя Галілея”. Проблема моральної відповідальності вчених за наслідки наукових досліджень УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 34 Тема. Драма Бертольда Брехта “Життя Галілея”. Проблема моральної відповідальності вчених за наслідки наукових досліджень Мета: допомогти учням зрозуміти...
- Чесна драма життя (за оповіданням В. Винниченка “Федько-халамидник”) Українсько-радянське літературознавство любило повторювати: В. Винниченко народився в бідній селянській родині, змалку відчув ненависть до гнобителів. Жорстока експлуатація, приниження почуття власної гідності не могли не викликати гнів до визискувачів у хлопця з бідної селянської родини....
- Літургійна драма Літургійна драма (грецьк. leiturgia – служба, богослужіння) – середньовічна театральна вистава, інсценізація євангелійних сюжетів, входила до складу різдвяної або великодньої служби (літургії). Спочатку виконувалась у межах католицького храму. З початком XIII ст. у Л. д....
- Внутрішня драма героя – ВНУТРІШНЯ ДРАМА ЖУЛЬЄНА СОРЕЛЯ ЯК РЕЗУЛЬТАТ КОНФЛІКТУ ІЗ СУСПІЛЬСТВОМ СТЕНДАЛЬ (Анрі Марі Бейль) (1783-1842) ВНУТРІШНЯ ДРАМА ЖУЛЬЄНА СОРЕЛЯ ЯК РЕЗУЛЬТАТ КОНФЛІКТУ ІЗ СУСПІЛЬСТВОМ. ПСИХОЛОГІЗМ У РОМАНІ Внутрішня драма героя Суперечливість образу Жульєна Сореля зумовлена не лише конфліктом “благородного серця і малих статків”, а й...
- Творчість Кальдерона – вершина літературного бароко. Драма “Життя – це сон”. Художні особливості драматургії П. Кальдерона ІСПАНСЬКА ЛІТЕРАТУРА XVII СТОЛІТТЯ 4. Творчість Кальдерона – вершина літературного бароко. Драма “Життя – це сон”. Художні особливості драматургії П. Кальдерона Слава Лопе де Вега промайнула незабаром після його смерті. Припинилося видання його творів, постановка...
- ДРАМА ШКІЛЬНА ДРАМА ШКІЛЬНА. Театральні видовища в Україні були відомі ще з часів Київської Русі. Різні джерела зафіксували згадки про скомороші ігрища, дійства, позорища. Є сліди військових пісень-танців, мисливських пантомім, що вбирали в себе елементи театральності. Це...
- ” У чому сенс життя жінки?” З початку свого існування людство почало замислюватися на головними питаннями світобудови і свого місця в суспільстві, сенсу життя оточуючих людей та сенсу свого особистого існування. Наприклад, видатний російський поет О. Пушкін в одному із своїх...
- Драма абсурду Драма абсурду – сукупність явищ авангардистської драматургії в європейському театрі XX ст., узмістовлених філософією екзистенціалізму, в якій проблема абсурду буття – одна із центральних. Д. а. виникла після паризьких прем’єр п’єс Е. Іонеско “Голомоза співачка”...
- У чому полягає сенс життя Життя – це нескінченний циклічний процес. Життя було, є і буде. Але деякі люди асоціюють це слово із словом “існування”. З одного боку, це доцільно, а з іншого – ні! Є навіть такий філософський вираз:...
- У чому сенс життя? На мій погляд, із всіх ранніх произведений Максима Горького оповідання “Баба Изергиль” самий романтичний і поетичний. Його герої – сміливим, сильні духом люди. На їхньому прикладі письменник міркує про добре й злі, про зміст і...
- У чому трагізм життя Степана Життя Степана, героя драми “Бояриня”, не менш трагічне, ніж доля Оксани. Степан – не історична особа, це український інтелігент другої половини ХІХ століття, який утратив національну свідомість, зрікся рідної культури і прийняв чужу. Одружившись з...
- У чому трагизм життя Степана? Учнівський твір За драмою Лесі Українки “Бояриня”. Життя Степана, героя драми “Бояриня”, не менш трагічне, ніж доля Оксани. Степан – не історична особа, це український інтелігент другої половини ХІХ століття, який утратив національну свідомість, зрікся...
- У чому сенс життя людини? Питання сенсу життя людини є одним з основних питань буття. Кожна людина рано чи пізно дуже чітко розуміє, що її життя так чи інакше в підсумку підійде до кінця. Усвідомлення цього часто турбує людину, що...
- У чому полягає сенс людського життя Уже перші з північних оповідань Джека Лондона вразили читачів новою постановкою проблем і їхнім художнім втіленням. Герой ранніх оповідань Джека Лондона залишався наодинці з природою та самим собою, випробовуючи себе в нелегкій боротьбі з труднощами....
- У чому для Мцирі сенс життя? Тема поеми М. Лєрмонтова “Мцирі” – воля і зміст людського життя. Головний герой поеми – Мцирі. Його історія проста: шестирічною дитиною він потрапив у полон, був відданий у монастир, втікав, але збився зі шляху, знесиленим...
- У чому трагізм життя Степана? (за драмою Лесі Українки “Бояриня”) Життя Степана, героя драми “Бояриня”, не менш трагічне, ніж доля Оксани. Степан – не історична особа, це український інтелігент другої половини XIX століття, який утратив національну свідомість, зрікся рідної культури і прийняв чужу. Одружившись з...
- Драма як жанр Драма як жанр – п’єса соціального чи побутового характеру з гострим конфліктом, який розвивається в постійній напрузі. Герої – переважно звичайні, рядові люди. Автор прагне розкрити їх психологію, дослідити еволюцію характерів, мотивацію вчинків і дій....
- Шкільна драма Шкільна драма – жанр латиномовної релігійної драматургії, що виник на межі XV-XVI ст. в країнах Західної Європи. Походження Ш. д. пов’язане із статутом церковних та світських навчальних закладів, в яких сценічні вистави були обов’язковими для...
- Феофан Прокопович та його драма “Володимир” І. Феофан Прокопович – один із яскравих представників стилю бароко в українській та світовій літературі. ІІ. Трагікомедія “Володимир” Феофана Прокоповича – перша історична драма на вітчизняному матеріалі. 1. Історія написання твору. 2. Будова п’єси. 3....
- НАРОДНА ДРАМА – ОБРЯДОВА ТВОРЧІСТЬ 2.3.1. Поняття про народну драму. Види народної драми, їх особливості (“Коза”, ляльковий театр “Вертеп”, “Живий вертеп”, “Маланка”). 2.3.2. Художня своєрідність драматичного комізму, гумору й сатири. 2.3.3. Типи комічних персонажів. Засоби їх зображення. 2.3.1-2.3.2. Поняття про...
- Зображення Т. Шевченком тяжкого життя селян-кріпаків у поезії “І виріс я на чужині” У поезії “І виріс я на чужині” Шевченко відтворив враження від перебування в селі Кирилівці під час першої подорожі на Україну у 1843 році. Поет згадує рідне село, говорить про всю Україну. Він протиставляє чудовій...
- Шкільна драма “Владимир” Шкільні драми як окреме явище літератури виникають у кінці XVІІ – початку XVІІІ століття й призначені для вистави в тогочасній вищій або середній школі. Шкільна драма – це не визначення роду, виду або жанрової традиції,...