ТИША МОРСЬКА – ЛЕСЯ УКРАЇНКА
Українська література 6 клас
ЛЕСЯ УКРАЇНКА
ТИША МОРСЬКА
В час гарячий полудневий
Виглядаю у віконце:
Ясне небо, ясне море,
Ясні хмарки, ясне сонце.
Певне, се країна світла
Та злотистої блакиті.
Певне, тут не чули зроду,
Що бува негода в світі!
Тиша в морі… ледве-ледве
Колихає море хвилі;
О. Масик. Осінь в Артеку. 2002 р. Ось так уявив тишу морську сучасний художник.
Не колишуться од вітру
На човнах вітрила білі.
З тихим плескотом на берег
Рине хвилечка перлиста;
Править хтось малим
В’ється стежечка злотиста.
Править хтось малим човенцем,
Стиха весла підіймає,
І здається, що з весельця
Щире золото спадає.
Як би я тепер хотіла
У мале човенце сісти
І далеко на схід сонця
Золотим шляхом поплисти!
Попливла б я на схід сонця,
А від сходу до заходу,
Тим шляхом, що проложило
Ясне сонце через воду.
Не страшні для мене вітри,
Ні підводнії каміння, –
Я про них би й не згадала
В краю вічного проміння.
Чи знаєш ти, що…
Улюбленими композиторами Лесі Українки були М. Лисенко, Ф. Шопен, Е. Гріг, Р. Шуман, Ф. Шуберт, П. Чайковський,
У 1972 р. засновано щорічну літературну премію імені Лесі Українки за кращий твір для дітей. Лауреатами цієї відзнаки стали О. Сенатович, Гр. Тютюнник, В. Нестайко та ін.
Пам’ятники поетесі встановлено в с. Колодяжному, в містах Києві, Луцьку, Новограді-Волинському, Ялті, Сурамі, Клівленді (США), Торонто (Канада).
Розповідають, що у Косачів квартирував студент із Грузії Нестор Гамбарашвілі, з яким Леся заприятелювала. Вчила його французької мови, він її – грузинської.
1 Епіграма – зле і дотепне зауваження на кого-небудь.
Прочитавши під його впливом видатний твір “Витязь у тигровій шкурі” Шота Руставелі, вона заявила: “Якби я не була українкою, я б хотіла бути грузинкою”. На її прохання Нестор привіз подарунок – кинджал, від якого вона була в захопленні. До речі, в поезії Лесі Українки часто вживаються поетичні образи кинджала, меча…
Перевіряємо себе
1. Розкажи про родину Лесі Українки. Хто з рідних був для неї найпершим порадником і другом? Що тобі відомо про цю людину? Де проходило дитинство майбутньої поетеси? Пригадай, де їй довелося побувати. Чим цікавилася вона в дитячі роки? 3. Як майбутня письменниця ставилася до природи? Відшукай, де це відтворено в її віршах, і Поясни назву першої поетичної збірки Лесі Українки.
Аналізуємо поезії, міркуємо над вивченим
1. Чого Лесина “душа бажала” у дитинстві? Як про це говорить лірична героїня вірша “Мрії”? 2. Що вона цінує в людині найбільше – фізичну силу чи силу духу, особисту гідність? У яких рядках ідеться про це? Чи ти погоджуєшся з нею? Чому? 3. Риси характеру, особливості вдачі людини – це вроджені якості, дарунок долі чи їх потрібно розвивати? 4. Охарактеризуй героїню вірша “Як дитиною, бувало…” На твою думку, чи потрібно ставитися до життя так, як вона? 5 Визнач основну думку цього твору. 6. Які відчуття навіює ліричній героїні споглядання моря (вірш “Тиша морська”)? Знайди, де йдеться про це у тексті. 7. Як називається опис природи в літературному творі? Чи є він тут і яка його роль – основна чи другорядна? 8. Назви художні засоби, використані для його створення. 9. Проведи порівняльний аналіз поезій, заповнивши таблицю у своєму зошиті:
“Мрії” | “Як дитиною, бувало…” | “Тиша морська” | |
Строфа | 4-рядкова | ? | ? |
Рима | – | ? | ? |
Епітети | Горді переможці, любі роки | ? | ? |
Порівняння | – | ? | ? |
Метафори | Душа бажала | ? | ? |
Що спільне, а що відмінне у цих поезіях Лесі Українки?
Завдання додому
1. Вивчи вірш “Як дитиною, бувало…” напам’ять. 2. Підготуй усну розповідь про якийсь випадок зі свого життя, подібний до того, в якому опинилася героїня твору Лесі Українки.
Радимо прочитати Леся Українка. Твори; В. Барагура. Оповідання про Лесю Українку; Спогади про Лесю Українку; подивитися: драму “Сподіватися” Ю. Щербака; відвідати: Літературно-меморіальні музеї Лесі Українки в м. Києві, м. Новограді-Волинському, с. Колодяжному Ковельського району Волинської обл.; Історико-літературний музей (м. Ялта).
ТИША МОРСЬКА – ЛЕСЯ УКРАЇНКА
мой любимый фильм титаник
ТИША МОРСЬКА – ЛЕСЯ УКРАЇНКА