СПІВЕЦЬ – Леся УКРАЇНКА (справжнє ім’я Лариса Петрівна Косач) (1871-1913)
Українська література 6 клас – О. М. Авраменко
Я І СВІТ
Леся УКРАЇНКА (справжнє ім’я Лариса Петрівна Косач) (1871-1913)
СПІВЕЦЬ
Пишно займались багрянії зорі
Колись навесні.
Любо лилися в пташиному хорі
Пісні голосні;
Грала промінням, ясним самоцвітом
Порання роса,
І усміхалась весняним привітом
Натури краса.
Гордо палала троянда розкішна,
Найкраща з квіток, –
Барвою й пахом вродливиця пишна
Красила садок.
А соловейко троянді вродливій
Так любо співав,
Голосом дивним співець
Садки розвивав;
Слав до вечірньої зорі прощання.
Що гасла вгорі.
Ще ж голосніше співав на вітання
Поранній зорі…
Вже пролетів, немов пташка зальотна.
Весняний той час. –
Осінь холодная, осінь вільготна
Панує у нас.
Тихо спускається нічка осіння. –
Година сумна;
Місяць холоднеє кида проміння;
Здалека луна.
Пугача віщого крик – гук єдиний.
Діброва німа.
Де ж соловейко? де ж спів солов’їний?
Ох, де ж він? – Нема!
В вирій полинув, де вічная весна,
Натхненний співець.
Вічно красує там рожа чудесна.
Там теплий вітрець;
Глухо
Мій гаю сумний!
Кинув співець тебе в тузі та в горі,
Тебе й край рідний.
К. Богаєвський. Пейзаж з деревами. 1927р.
Тиша така тепер всюди панує.
Лиш в листі сухім
Вітер зітха, мов дріада сумує,
Із жалем глухим.
Чом я не маю огнистого слова.
Палкого, чому?
Може б, та щира, гарячая мова
Зломила зиму!
І розлягалась би завжди по гаю
Ясна-голосна
Пісня, й розквітла б у рідному краю
Новая весна.
Та хоч би й крила мені солов’їні.
І воля своя, –
Я б не лишила тебе в самотині.
Країно моя!
1. Потрапити в край вічного проміння прагне лірична героїня вірша
А “Мрії”
Б “Співець”
В “Тиша морська”
Г “Як дитиною, бувало…”
2. Про солов’я йдеться у вірші
А “Мрії”
Б “Співець”
В “Тиша морська”
Г “Як дитиною, бувало…”
3. Установіть відповідність.
Назва вірша | Уривок | |
1 “Мрії” 2 “Співець” 3 “Тиша морська” | А | Погляд мій спускався нижче, На того, хто розпростертий, До землі прибитий списом, Говорив: “Убий, не здамся!” Б Так! Я буду крізь сльози сміятись, Серед лиха співати пісні, |
Назва вірша | Уривок | |
4 “Як дитиною, бувало…” | Без надії таки сподіватись, | |
Буду жити! Геть думи сумні! | ||
В | “Що, болить?” – мене питали, Але я не признавалась – Я була малою горда, – Щоб не плакать, я сміялась. | |
Г | Певне, се країна світла Та злотистої блакиті, Певне, тут не чули зроду, Що бува негода в світі! | |
Д | А соловейко троянді вродливій Так любо співав, Голосом дивним співець чарівливий Садки розвивав… |
4. Розкажіть про дитинство Лесі Українки. Що змалку впливало на формування обдарованої й освіченої дівчини?
5. До кого лірична героїня має більше поваги у вірші Лесі Українки “Мрії”? Про які її людські якості це свідчить?
6. Чому лірична героїня вірша “Як дитиною, бувало…” не зізнавалася про свій біль? Як це пов’язано з життям Лесі Українки?
7. Як ви розумієте словосполучення безпощадна зброя сміху у вірші “Як дитиною, бувало…”? Чому її найбільше боїться лірична героїня?
8. Усно опишіть своїми словами морський пейзажу вірші Лесі Українки “Тиша морська”.
9. У вірші “Тиша морська” Леся Українка створила образ “краю вічного проміння”. Чи існує такий край насправді? Чи треба до нього прагнути?
10. Чому лірична героїня вірша “Співець” протиставляє себе солов’ю?
11. Випишіть у робочий зошит епітети з вірша Лесі Українки “Тиша морська”. Яку роль вони відіграють у цьому творі?
12. Знайдіть приклади персоніфікації у вірші Лесі Українки “Співець”.
1. Вивчити напам’ять вірш Лесі Українки “Як дитиною, бувало…”.
2. Намалювати ілюстрацію до вірша Лесі Українки “Співець” (за бажанням).
СПІВЕЦЬ – Леся УКРАЇНКА (справжнє ім’я Лариса Петрівна Косач) (1871-1913)
листя трави вітмен
СПІВЕЦЬ – Леся УКРАЇНКА (справжнє ім’я Лариса Петрівна Косач) (1871-1913)