СКОВОРОДА ГРИГОРІЙ
СКОВОРОДА ГРИГОРІЙ (03.12.1722, с. Чорнухи, тепер смт. Полтавської обл. – 09.11.1794, с. Іванівка, тепер Сковородинівка Харківської обл.) – філософ, поет, прозаїк.
1738 р. вступив до Києво-Могилянської академії, навчався з перервами 10 років. Відмовився від духовної кар’єри. У 1745 – 1750 рр. перебував в Угорщині, подорожував по Австрії, Польщі, Італії. Познайомився з німецькою філософією (містиків), італійською культурою. Працював викладачем Переяславського і Харківського колегіумів, домашнім учителем у поміщика Томари. Через невідповідність змісту
Тривалий час постать Г. Сковороди тлумачилася в двох іпостасях: поета й філософа. Адже вважалося, що українська проза зароджується лише на початку XIX ст., і то лише соціально-побутова. Твори Володимира Мономаха, Іларіона, Кирила Туровського, Івана Вишенського, І. Гізеля,
Твори Г. Сковороди є не лише взірцем української філософії, а й визначним набутком української художньої прози, джерела якої не тільки в філософсько-художніх писаннях Сократа й Платона, інших письменників – філософів Греції та Риму, а й у творчій спадщині Володимира Мономаха та митрополита Іларіона, їхніх послідовників.
Основне філософське питання для Г. Сковороди – це не тільки відношення Буття і Свідомості (Матерії й Духу), а й проблема походження, сутності (справжньості), призначення людини, її шляху до щастя.
Його прозові твори за структурою – це діалогічні та полілогічні “диспути” (такі влаштовувалися в школах еллінської Греції й Києво-Могилянської академії викладачами, спудеями), трактати – повчання (на зразок “Поучення дітям” Володимира Мономаха), трактати – послання, полемічно – педагогічні притчі. Для філософа й письменника – гуманіста головним було не знання й творення нових філософських цінностей (то – засоби), а пізнання (істина) як шлях до самопізнання та творення Людини.
Справжня людина – мрія й найвищий ідеал Г. Сковороди. Тому і його орієнтація на філософію “серця” (а не логіки – явище суто українське, започатковане ще в Київській Русі – Україні, а вивершене Т. Шевченком, П. Юркевичем. Це й визначає органічний синтез філософії й літератури, етики та естетики, до того ж і в змісті, і в формах (жанрах, стилістиці, поетиці).
Ще в ранніх діалогах – проповідях “Наркісс” і “Асхань” автор розглядає внутрішню суть людини крізь призму єдності й боротьби добра і зла; перемога того чи іншого, на його думку (суголосну з поглядами представників пізнього Відродження, В. Шекспіра), й визначає різницю “між добрим мужем і злим”. Мислитель є прихильником християнської ідеї убогості (“а мой жребий с голяками”), що видно з творів “Бесіда, нареченная двоє” та “Разговор пяти путников о истинном щастіи в жизні”. Водночас Г. Сковорода бачив і те, що за однакових умов люди бувають різні і метою (ідеалом), і засобами її досягнення: моральними чи ні. Від природи людина добра, “злою” її роблять умови. Тому головне – пізнання в собі природної людини (себе самого). На цій підставі філософа звинувачували в індивідуалізмі. Він вважав, що всі люди талановиті, тільки кожен по-своєму. Пізнати свою сутність (“справжню людину”) означає знайти шлях і до власного щастя, і до найефективнішого служіння людям. Носій справжності у людині – серце. Бо як між землею і небом є сонце, так між тілом та інтелектом – серце. Воно – також джерело життя та істини, а головне – свободи.
Між макросвітом (природою, космосом) і мікросвітом (людиною) є Слово: воно – синтез і мудрості, і краси як вищої форми вияву справжності, і щастя як внутрішньої свободи (“світ ловив мене, але не впіймав”), і самопізнання, й самотворення.
Головне для Сковороди – внутрішня сутність. Вона й зумовлює структуру його прозових творів: форма у них – філософський диспут, який має сюжет і фабулу, зав’язку й розв’язку, а головне – конфліктну основу й характери. Конфлікти в творах письменника співвідносяться з проблемами дійсності: соціальними, політичними, родинними, морально-етичними, духовними. Це тоді, коли він викриває “гогочущих”, “лукавих”, “алчних”, “зміїв”, “крокодилів”, “мавп”, що правлять Вітчизною, і тоді, коли “поучає”: суспільство – машина, в якій “замешательство бывает тогда, когда ея части отступают от того, к чему оныя своим хитрецом зділаны” (“Разговор пяти путников о истинном щастіи в жизни”).
Так само й людина відходить від власної сутності, коли втрачає відчуття “сродності” з природою, бо “природа єсть первоначальная всему причина и самодвижущаяся пружина” (“Алфавит, или букварь мира”), працею та іншими людьми, бо тоді в неї виявляється “не одна, но двe воли” (“Пря Бісу со Варсавою”): добра і зла. Зло виникає на грунті “неправди”, “беззаконня”, добро – Любові (як творчої діяльності).
Вища міра Любові (добра, справжності, свободи, краси) для Г. Сковороди – духовна особистість (“Жена Лотова”), а опора в духовності – пам’ять не так у часі й просторі (географії), як у процесі історії (“Разговор пяти путников…”, “Асхань”). Так само втілення мрії – “горна республіка”, бо в ній – усе нове: нові люди, нова природа, нове творіння, “не так, как у нас под солнцем все ветошь ветошей и суєта суетствій” (“Жена Лотова”).
Закономірно, що в діа(полі)логах Г. Сковороди нерідко трапляються вірші (“Брань архистратига Михаила с Сатаною”): в яких домінує не так філософський метод, як емоційний настрій, художня символіка; не об’єкти логіки, а пристрасна поетизація (що він і відстоював у трактаті “Кольцо”).
Сковорода – лірик є одним з представників класичного бароко. Збірка “Сад божественних пісней” (1758) суголосна філософській прозі: це лірика “внутрішнього вихору” людини (тривоги, смутку, літопис складних, суперечливих переживань), сповідь благородної душі (“Ах ти, тоска проклята! О докучлива печаль! Гризеш мене измлада…”). За свідченням М. Ковалинського, збірка писалася, коли “Сковорода начал чувствовать вкус к свободі от суетностей и пристрастий житейских; в убогом, но беспечальном состоянии; в уединении, но без расстройки с самим собою”. І в поезії Г. Сковорода виступає співцем “природної” (справжньої) людини, змістовно – духовного життя, високих морально-етичних ідеалів, політичної, національної (славить “отця вольності” Б. Хмельницького), внутрішньої свободи, честі.
У 60 – 70-ті роки написано 30 байок, які ввійшли до збірки “Басни Харьковскіе”. Органічно пов’язані зі світовою традицією (започаткованою Езопом), ці байки стали продовженням вітчизняної традиції. Мав рацію Г. Данилевський, коли порівнював проблематику його творів (соціальну, морально-етичну, філософську, духовну, естетичну) з писаннями Есхіла (“Прометей”), П. Кальдероиа, Й. В. Гете (“Фауст”), Дж. Байрона (“Манфред”, “Каїн”). Г. Сковорода за широтою та глибиною інтересів, змісту, ідей і формами вислову – письменник універсальний.
Великий філософсько-духовний та педагогічно-естетичний вплив він справив на В. Капніста, І. Котляревського, Т. Шевченка, І. Франка, В. Підмогильного, М. Філянського, Г. Хоткевича, П. Тичину, оскільки “глибокий гуманізм, якого першим вістуном був Сковорода, робиться основою всіх кращих творів української літератури XIX в.” (І. Франко).
Літ.: Франко І. Нарис історії українсько-руської літератури. Л., 1910; Зрн В. Григорий Саввич Сковорода. Жизнь и учение. М., 1912; Товкачевський А. Г. С. Сковорода. К., 1913; Багалій Д. І. Український мандрівний філософ Гр. Савич Сковорода. X., 1926; Попов П. М. Григорій Сковорода. К., 1969; Махновець Л. Григорій Сковорода. К., 1972; Кононенко II. П. Українська література: проблеми розвитку. К., 1994.
П. Кононенко
СКОВОРОДА ГРИГОРІЙ
твір процес праці
Related posts:
- Григорій Сковорода – байкар-викривач суспільних недоліків І. Історична епоха, коли жив і працював Г. Сковорода . ІІ. Соціально-політичні мотиви в творчості Г. Сковороди. 1. Соціальні ідеали українського поета і філософа . 2. Вірші соціального плану в творчості Г. Сковороди . 3....
- Прекрасне в житті і мистецтві – Григорій Савич Сковорода Григорій Савич Сковорода (1722-1794 pp.) Прекрасне в житті і мистецтві Літературно-естетичні погляди Г. С Сковороди розкриваються як в літературно-художніх творах, так і в філософських. “В певному розумінні можна сказати, що його філософія за своєю суттю...
- Сковорода-байкар – викривач суспільних недоліків – ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА 9 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ Творчість Г. Сковороди, видатного мислителя-гуманіста й письменника-демократа – дорогоцінне надбання прогресивної культури. Громадська й літературна діяльність Г. Сковороди припадає на час загострення соціальних суперечностей, зумовлених початком руйнування феодальних підвалин...
- Григорій Сковорода – УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА XIV-XVIII СТ ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА XIV-XVIII СТ. Григорій Сковорода (1722-1794) Григорій Савич Сковорода народився З грудня 1722 р. в с. Чорнухах на Полтавщині. Походив з козацького роду. Здобувши початкову освіту, вступив до Київської академії. Повного...
- Григорій Савич Сковорода Григорій Савич Сковорода (1722-1794 pp.) Григорій Савич Сковорода народився 3 грудня (22 листопада) 1722 року у селі Чорнухи, на Полтавщині, в родині малоземельного козака. У шістнадцять років він вступив у Київську академію, по закінченні якої...
- Літературно-громадська діяльність – Григорій Савич Сковорода Григорій Савич Сковорода (1722-1794 pp.) Літературно-громадська діяльність Літературно-громадська діяльність Григорія Савича Сковороди припадає на складний час суспільного життя не лише Росії, а й Західної Європи – період занепаду феодалізму і становлення капіталізму. Визначальною рисою цього...
- Григорій Сковорода – видатний український письменник, просвітитель-демократ Григорій Сковорода увійшов в історію культури українського народу як видатний оригінальний філософ-гуманіст, письменник-демократ. Його праці є життєдайним джерелом, з якого черпатиме наснагу ще не одне покоління. Думаю, ще довго дивуватиме подвиг мислителя, що в глуху...
- Доповідь на тему: Григорій Сковорода й українське письменство 1920-х років Значення творчості Григорія Сковороди для сучасної культури незаперечне. Унікальна постать української культури була наново “відкрита” ще в 1920-і роки! коли святкується двохсотліття з дня народження філософа й з’являється низка художніх творів, присвячених українському мислителеві. У...
- Діалоги про сенс і цінності життя – ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА 9 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ Григорій Савич Сковорода – видатний український письменник, філософ і педагог. Він обстоював права трудового народу на свободу й різнобічний розвиток, на щасливе життя. Понад чверть століття жив серед простих...
- Щастя як основна категорія етики Г. С Сковороди – Григорій Савич Сковорода Григорій Савич Сковорода (1722-1794 pp.) Щастя як основна категорія етики Г. С Сковороди Григорій Савич Сковорода своє етичне вчення спрямовував на практичні поради, які вкажуть людині шлях до щастя. Саме проблеми щастя займають центральне місце...
- ЗНО – Григорій Сковорода Тема 6. Григорій Сковорода (1722 – 1794) Творчість видатного українського мислителя-гуманіста, письменника, просвітителя Г. Сковороди є яскравою сторінкою у житті нашого народу. У його творах відобразилися світогляд, спосіб мислення, жива душа українців. Твори Григорія Сковороди:...
- Григорій Сковорода – філософ, просвітитель, поет Найвидатнішим явищем в українській літературі XVIII століття була творчість мандрівного філософа Григорія Сковороди. 1788 року, коли Катерина II проїжджала Україною, її посланець застав Сковороду під Харковом на Лисій горі і передав філософу запрошення цариці на...
- Світова слава Г. С Сковороди – Григорій Савич Сковорода Григорій Савич Сковорода (1722-1794 pp.) Світова слава Г. С Сковороди Григорій Савич Сковорода мав міцні творчі зв’язки з культурою та літературою інших народів. Його філософські погляди грунтувались на глибокому знанні праць античних філософів (Епікур, Сократ)...
- Григорій Сковорода – наша національна гордість Григорій Савич Сковорода був мудрою, високоосвіченою і правдивою людиною. Він багато промандрував світом, а потім у простій свиті, з торбинкою й палицею та сопілкою пішки ходив по всій Україні і навчав людей. Любив він розмовляти...
- Григорій Сковорода. Тематична різноманітність творів Григорій Савич Сковорода – оригінальний мислитель і письменник, виразник ідей гуманізму та селянського просвітництва. Народився 3 грудня 1722 року в с. Чорнухах Лубенського полку на Полтавщині, у сім’ї малоземельного козака. У 1734 – 1753 роках...
- Сковорода Григорій Савович – видатний філософ, просвітник Сковорода Григорій Савович – видатний філософ, просвітник. Філософське вчення базується на ідеї “трьох світів” начал: макрокосму , мікрокос му і світу символів , що пов’язує перші два начала. Макрокосм складається із численних світів, першоосновою його...
- Григорій Сковорода і Василь Барка Вплив Григорія Сковороди на Василя Барку вартий окремого коментарю. Багато критиків відзначає авторитетність, якщо не культовість, найвидатнішого барокового мислителя й поета України для Василя Костянтиновича, саме так – не меншою мірою на спосіб життя, ніж...
- Як розуміє щастя Григорій Сковорода? Кожна людина, яка створює матеріальні та духовні цінності, має право на щастя. В цьому Григорій Сковорода був переконаний і стверджував це своїми творами. Він писав, що заради щастя не потрібно далеко їхати, колінкувата перед сильними...
- Григорій Сковорода – родоначальник української байки Жанр байки був відомий в Україні з фольклорних джерел. Проте дослідники з повним правом вважають саме Григорія Савича Сковороду родоначальником літературної байки. Байки Г. С. Сковорода писав прозою. Кожна байка складається з двох частин: фабули...
- Родоначальник української байки – Григорій Савич Сковорода Григорій Савич Сковорода (1722-1794 pp.) Родоначальник української байки Жанр байки був відомий в Україні з фольклорних джерел. Проте дослідники з повним правом вважають саме Григорія Савича Сковороду родоначальником літературної байки. Протягом 1769-1774 pp. у Харкові...
- Поетична спадщина Г. С Сковороди – Григорій Савич Сковорода Григорій Савич Сковорода (1722-1794 pp.) Поетична спадщина Г. С Сковороди Літературна спадщина Григорія Савича Сковороди порівняно невелика. Вона представлена збіркою ” Сад божественних пісень “, куди увійшли 30 пісень, створених упродовж 1753-1785 років, кількох віршованих...
- Ідея “сродної праці” у творах Григорія Сковороди – ІІ варіант – ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА 9 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ II варіант Г. С. Сковорода – це перший український філософ, що подорожував шляхами України у XVIII сторіччі і виразив свою мудрість у творах: піснях, байках, притчах, трактатах і діалогах....
- Роздуми про життя та щастя Г. Сковороди – ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА 9 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ Історія народу – це не верстова дорога, що веде від сивої давнини до сучасності. Трапляються на тому шляху урвища й тернисті яруги, чисті криниці й давно замулені криниці. Замулюючись,...
- Григорій Сковорода. “De lіbertate”, “Всякому місту – звичай і права”, “Бджола та Шершень” Григорій Сковорода Творчість видатного українського мислителя-гуманіста, письменника, просвітителя Г. Сковороди є яскравою сторінкою у житті нашого народу. У його творах відобразилися світогляд, спосіб мислення, жива душа українців. Твори Григорія Сковороди: -Збірка ліричних поезій “Сад божественних...
- Ідея “сродної праці” у творах Григорія Сковороди – І варіант – ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА 9 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ І варіант Пізнай самого себе. Сократ Ідея “пізнання себе” сягає сивої давнини, поринає в глибину віків. Ще давньогрецькі філософи звертали увагу на важливість самопізнання, яке вважали великим кроком людини...
- Тема 6. Григорій Сковорода (1722 – 1794) – Давня українська література (XIV – XVIII ст.) 9 клас ІІ. Старе українське письменство Давня українська література (XIV – XVIII ст.) Тема 6. Григорій Сковорода (1722 – 1794) Творчість видатного українського мислителя-гуманіста, письменника, просвітителя Г Сковороди є яскравою сторінкою у житті нашого народу....
- Ідея “сродної праці” у творах Григорія Сковороди – ІІІ варіант – ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА 9 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ III варіант З давніх-давен вдавалися письменники до написання байок, в яких відображали свої суспільно-політичні та морально-етичні погляди, висвітлювали проблеми співжиття людей, осуджували шари суспільства і окремих особистостей, підносили благородні...
- ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА 6-9 класи ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА (1722 -1794) Народився в с. Чорнухах, що на Полтавщині, у сім’ї малоземельного козака, помер у с. Іванівні, нині Сковородівка, що на Харківщині. Письменник, філософ. Найвідоміші твори: вірш “Всякому місту – звичай...
- Тема 6. Григорій Сковорода – Давня українська література ІІ. Давня українська література Тема 6. Григорій Сковорода (1722 – 1794) Творчість видатного українського мислителя-гуманіста, письменника, просвітителя Г. Сковороди є яскравою сторінкою у житті нашого народу. У його творах відобразилися світогляд, спосіб мислення, жива душа...
- Сковорода Григорій Савич – ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА Сковорода Григорій Савич (1722-1794) Григорій Савич Сковорода народився 3 грудня 1722 р. у с. Чорнухи на Полтавщині в сім’ї малоземельного козака. Батьки відзначалися побожністю, миролюбством, гостинністю, чесністю. У 1738 р. батьки віддають...