ПРИСЛІВ’Я НА ВІТЕР НЕ МОВИТЬСЯ (приказки, прислів’я) – НАРОДНЕ СЛОВО
Приказки та прислів’я – то бездонне джерело мудрості, безцінна народна скарбниця. Як витвір народного генія вони супроводжують людство від сивої давнини й до наших днів. Сила, мудрість та поетична краса прислів’їв та приказок засвідчують розум і гумор народу. Зміст їх невичерпний, адже в них відображено все фізичне, матеріальне та духовне життя людини: її побут, звичаї, історію, мораль, природу, взаємини тощо. Зрозуміла річ, що навести всі приказки та прислів’я неможливо, адже вони потребують кількох томів, проте незайве згадати хоч
Аби болото, а чорти знайдуться.
Аби голова пройшла – хвіст дожене.
Аби дружна громада, то урожаю випросить.
Байдуже ракові, у якім горшку його варять.
Без вітру й листя не ворушиться.
Без вітру море спить.
Без кривих і скрипучих дерев лісу не буває.
Без прочистки ліс вироджується.
Бере, як багатого за живіт.
Бий верхнього, аби аж спідній почув.
Біля вогню соломи не тримають.
Блискавка влучає у найвище дерево.
Боїшся горобців – не сій проса.
Будьмо спокійні, як порося в мішку.
Були вареники, та на вербу повтікали.
Було
Буря покаже, чи міцне дерево.
Бути б негоді, та дощ пішов.
В біді чоловік розумнішає.
В ноги кланяється, а за п’яти кусає.
В одній грибниці ростуть гриби однієї породи.
Важкий камінь трісне, але з місця його не зрушиш.
Вбиті в голову знання – полова.
Ведмедеві дай хоча б одну лапу покласти.
Ведмедя не помітив, бо на зайця задивився.
Велика хмара, та малий дощ.
Великий дуб, та дуплуватий.
Вечір покаже, який удався день.
Вже б давно замерз, якби не вмів дрижати.
Віддав коні, а сам на батозі приїхав.
Він багато робить, щоб нічого не робити.
Вогонь – добрий слуга, але поганий господар.
Воно таки на діло закандзюбилось.
Ворон воронові ока не виклює.
Гни тоді, як іще дубок, а не тоді, як уже кілком стане.
Гроза не вельми розбирає, у чий дім вдарити.
Де не горить, там не димить.
Для риби все у воді плаває.
Днів багато – і всі попереду.
Дурні воду каламутять, а спритні рибку хапають.
Дурної голови і волосся не хоче держатися.
Жени природу у двері, а вона у вікно зайде.
З брудної води ще ніхто чистим не вийшов.
З жолудя виросте тільки дуб.
З одного боку пече, а з другого тече.
Зима спитає, де літував.
Зрубаній голові байдуже за чубом.
І в курки норов є: не завжди яйця несе.
І в найдовшого дня є кінець.
І лід іскру дасть, коли добре потерти.
Камінь, що котиться, рідко коли передумає.
Кого болять очі, той пити не хоче.
Кожна грушка на своєму хвостику висить.
Кожух лежить, а дурень дрижить.
Криве від природи не виправиш і волами.
Лід ламається, де найтонший.
Лісу без вовка не буває.
Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.
Добре, як сусід близький і перелаз низький.
Для проханого гостя багато треба, а несподіваний гість, що не постав, то їсть.
Незвані гості гризуть кості.
Ситого гостя добре годувати.
Весела думка – половина здоров’я.
Хворому і мед гіркий. Волом зайця не здоженеш.
ПРИСЛІВ’Я НА ВІТЕР НЕ МОВИТЬСЯ (приказки, прислів’я) – НАРОДНЕ СЛОВО
які життєві цінності маленький принц вважає справжніми
Related posts:
- Народ скаже – як зав’яже – НАРОДНЕ СЛОВО Народ скаже – як зав’яже. Цікавим, самобутнім і мудрим постає народ у своїх звичаях і обрядах, проте не менш яскраво проявляється він і у своєму слові, такому дотепному й завжди влучному. Численні приказки та прислів’я,...
- ДЕ СМІЮТЬСЯ ЛЮДИ, ТАМ БІДИ НЕ БУДЕ (скоромовки) – НАРОДНЕ СЛОВО Хто з нас із дитинства не захоплювався численними скоромовками й навіть не намагався вигадати свої? Так, це дуже захопливо й весело, намагатися взяти владу над своїм язиком, аби здивувати приятелів вправністю володіння найскладнішими сполученнями слів....
- ЗЛЕ СЛОВЕЧКО КОЛЕ СЕРДЕЧКО (лапки, погрози, прокльони) – НАРОДНЕ СЛОВО Українська мова, як і будь-яка інша розвинена жива мова, крім слів суто літературних, “високих” слів, містить і лайки. Ними користуються в розмовах між собою всі групи населення – вікові й соціальні. Якщо ми пильненько поспостерігаємо,...
- ДО ЗАГАДКИ РОЗУМ КОРОТКИЙ, ХОЧА НІС ДОВГИЙ (загадки) – НАРОДНЕ СЛОВО Загадки, мабуть, найменше потребують коментарів. Вони завжди такі цікаві й не мають жодних вікових обмежень: сприяють розвитку кмітливості дітей і образного мислення, але ж і дорослі мусять підтримувати гнучкість свого розуму. Часто зустрічаються поміж них...
- СТЕПАН ЖУПАНИН. НАМАЛЮЮ ВІТЕР. ЛІНА КОСТЕНКО. ЯКЩО НЕ МОЖЕШ ВІТЕР ЗМАЛЮВАТИ Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; формувати вміння працювати над текстом, аналізувати його зміст; навчати помічати в поетичних творах образні вислови, які допомагають уявити описані картини; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, творчу уяву...
- Усяке в світі діється, про всяке в казці мовиться Матеріал уроку. Українська народна казка “Ілля Муромець”. Прислів’я. Мета. Розширити й узагальнити знання дітей про види народних казок, які вони читали в попередніх класах. Удосконалити вміння знаходити в тексті зачин, основну частину і кінцівку; ділити...
- ТАРАС ШЕВЧЕНКО. ВІТЕР ВІЄ-ПОВІВАЄ… ВІТЕР З ГАЄМ РОЗМОВЛЯЄ Мета: поглиблювати знання учнів про творчість Т. Г. Шевченка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів, уміння добирати потрібну інтонацію під час читання; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення, творчу уяву; виховувати любов до художнього...
- Народне віршування Народне віршування – вживані у фольклорі різноманітні віршові форми, серед яких головними можна окреслити три типи: 1) Розмовний вірш (див.: ) – вживається в прислів’ях, приказках, віншуваннях, загадках, замовляннях і та ін.; характерний тим, що...
- ПРИКАЗКИ – СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА – ДУХОВНА СКАРБНИЦЯ ЛЮДСТВА ПРИКАЗКИ Як парость виноградної лози, Плекайте мову… Максим Рильський Приказки дуже подібні до прислів’їв, але відрізняються від них тим, що не містять закінченої думки, не висловлюють повного твердження. За...
- Мої улюблені прислів’я та приказки Не раз я чула від своєї бабусі про те, що усна народна творчість – скарбничка народної мудрості. А прислів’я та приказки, як коштовні камінці, яскраво виблискують дотепністю та гумором. Протягом багатьох століть люди їх складали...
- Прислів’я та приказки у романі “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” Мова творів Панаса Мирного завжди вражає чіткістю, образністю, багатством народнопоетичних синонімів, приказками, прислів’ями. Тому досліджувати мову творів письменника надзвичайно цікаво. Літературознавці підрахували, що у своїх творах митець використав понад п’ятсот прислів’їв та приказок. Чому? Мабуть,...
- Прислів’я та приказки – джерело мудрості кожного народу УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС I семестр ВСТУП (4 години) УРОК № 3 Тема. Прислів’я та приказки – джерело мудрості кожного народу Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст прислів’їв та приказок, їхнє значення в...
- Підсумок за розділом “Скоро казка мовиться…” ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи 4 КЛАС СКОРО КАЗКА МОВИТЬСЯ Урок 16 Тема. Підсумок за розділом “Скоро казка мовиться…” Мета: систематизувати знання й уміння учнів, отримані під час вивчення творів розділу; розвивати мислення; мовлення; пам’ять; виховувати...
- ПРИСЛІВ’Я ТА ПРИКАЗКИ – ІЗ НАРОДНОЇ МУДРОСТІ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 5 клас СВІТ ФАНТАЗІЇ ТА МУДРОСТІ ІЗ НАРОДНОЇ МУДРОСТІ ПРИСЛІВ’Я ТА ПРИКАЗКИ Пригадай із початкових класів, які народні твори називають і прислів’ями та приказками. Наведи два-три приклади прислів’їв і приказок. Почнемо пояснення з...
- Прислів’я і приказки Прислів’я і приказки належать до малих жанрів усної народної творчості. Хоч ці твори короткі, на один-два рядки, але вони мають усі ознаки і особливості справжнього мистецтва. В них відображена багатовікова мудрість народу, практичний досвід трудящих...
- Прислів’я та приказки у романі Панаса Мирного “Хіба ревуть воли…” Пісня, казка, приказка, мов ті муровані склепи-схованки багато ховали в собі його (народу) сліз, його таємних надій, думок. Панас Мирний “У кожній роботі велику вагу має не тільки її зміст, а й те, як той...
- Прислів’я і приказки – малі жанри фольклору УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС I семестр ВСТУП (4 години) УРОК № 2 Тема. Прислів’я і приказки – малі жанри фольклору Мета: дати поняття про прислів’я та приказки як малі жанри фольклору; вчити вдумливо,...
- ПРИСЛІВ’Я ТА ПРИКАЗКИ 6.1.1. Жанрові особливості прислів’їв та приказок. 6.1.2. Походження і тематика прислів’їв та приказок. 6.1.3. Відображення у прислів`ях і приказках ментальності українців. 6.1.4.Художні особливості прислів’їв та приказок. 6.1.5. Методика вивчення прислів’їв, приказок. 6.1.6.Проведення пошукової роботи: Прислів’я...
- “Серце народне” у поемі Н. А. Некрасова “Кому на Русі жити добре” У всіх своїх добутках Н. А. Некрасов звертається до народу. І поема “Кому на Русі жити добре” не виключення. Некрасов писав про народ і для народу. Героєм своєї поеми Некрасов обрав не окрему особистість, а...
- Твір з народознавства “Народне житло” Традиційно українська хата була дуже мальовничою і чепурною. “Напишу я слово про хату… білу, з теплою солом’яною стріхою, що поросла зеленим оксамитовим мохом… незамкнену, вічно одкриту для всіх без стуку в двері, без “можна?..”, високонравственну...
- ПРИСЛІВ’Я, ПРИКАЗКИ, ЗАГАДКИ “Пареміографія – розділ фольклористики: збирання, систематизація та оприлюднення друком паремій. Пареміографія невіддільна від пареміології. Пареміологія, або приказкознавство, – розділ фольклористики, що займається мовним і структурним аналізом паремій – прислів’їв і приказок” (Анатолій Волков). “Пареміографія –...
- Народне уявлення про добро І зло (за казкою “Про правду і кривду”) Мені дуже подобається читати казки. Найбільше мене дивує те, як майстерно наш народ зміг сумістити у казках повчальність із цікавим захоплюючим сюжетом. Казка “Про правду і кривду” з усіх прочитаних мною народних казок сподобалась мені...
- Якими можуть бути дуб і вітер? Матеріал уроку. Павло Тичина “Як Дуб із Вітровієм бився” (продовження). Мета. Розширити й узагальнити знання учнів про життєвий та творчий шлях поста; розвивати вміння інсценізувати віршовану казку; збагачувати мовлення образними висловлюваннями; вчити доводити свої твердження...
- “Я народився вільним, як вітер…” Просвітництво кінця XVІІІ -” початку XІX століття називають літературною епохою, що сколихнула літературне життя. Це був початок виникнення сентименталізму як, напряму в літературі, з’явився новий жанр, що продовжує свій розвиток і донині, – це філософська...
- Прислів’я та приказки про охайність Всі знають, що перше враження дуже сильне. От і уявіть собі, що перше враження від вас: “Фу! Нечепура! Мабуть, ледацюга-вмитися, причесатися ніколи!” Не дуже приємно, так? Недаремно є така приказка: “Промий чоло, чи не дасть...
- Прислів’я та приказки про сусідів, гостей Добрий сусіда – найкращий родич. Не купуй двору – купуй сусіду. Погано жить, як із сусідами не дружить. Ближні сусіди краще далеких родичів. Не треба й жита засік, коли є добрий сусід. Добрий сусіда кращий...
- Прислів’я та приказки про освіту Грамоті учиться – завжди пригодиться. Спочатку аз та буки, а тоді вже й до науки. Шануй учителя краще родителя. Учись замолоду – пригодиться під старість. Дурня учить – що вилами по воді писать. Без буков...
- Прислів’я, приказки, загадки – УСНА МУДРІСТЬ НАРОДІВ СВІТУ ДЛЯ ДІТЕЙ ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи 2 КЛАС УСНА МУДРІСТЬ НАРОДІВ СВІТУ ДЛЯ ДІТЕЙ Урок 1 Тема. Прислів’я, приказки, загадки Мета: збагачувати знання дітей про світовий фольклор та його жанри; навчати групувати матеріал і виділяти в ньому...
- Народна пісня “Віє вітер на долину” Із давніх-давен пісня виражала радість і смуток, сподівання і мрії. До пісні зверталися при найрізноманітніших негодах і душевному неспокої. У ній можна почути сльози і веселий сміх, відлуння своїх почуттів, знайти мудру пораду і надійну...
- Борис Олійник. Народне визнання сучасного українського поета. Вічна проблема життєвого вибору, стоїчної позиції (“Вибір”) УРОК 37 Тема. Борис Олійник. Народне визнання сучасного українського поета. Вічна проблема життєвого вибору, стоїчної позиції (“Вибір”). Мета: ознайомити учнів з основними фактами життєвого й творчого шляху Б. Олійника, змістом поезії “Вибір”; вчити проводити аналогії...