ПОВІСТЬ-КАЗКА. ВІКТОР БЛИЗНЕЦЬ. ЗЕМЛЯ СВІТЛЯЧКІВ (Уривки)

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Віктора Близнеця, з його повістю-казкою “Земля світлячків”; удосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати мовну спостережливість і зв’язне мовлення, творчу уяву, образне мислення; виховувати любов до художнього слова.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

В небі завжди сонце світить ясно,

А в душі немає пустоти.

Світ тобі всміхається прекрасний,

Якщо є багато доброти.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Вправа на формування швидкої реакції на слово

Гра

“Слухай! Називай якомога більше слів”

Читаю – … (книгу, газету, журнал…).

Зачитався – … (повістю, казкою, оповіданням…).

Скупався – … (в річці, озері, морі…).

Хотів би стати – … (поетом, вчителем, агрономом…).

2. Читання анаграм

ІКЛАР (лікар)

ОНРАГМО (агроном)

ЕПРКА (пекар)

ЕЧУНЬ (учень)

НЕНІЖРЕ (інженер)

ІЛСНКИ (лісник)

УЛМЯР (муляр)

ТУНЕСДТ (студент)

– Яке слово “зайве” у кожній колонці? Чому?

– Поясніть, що виконують люди кожної професії.

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Гра “У художньому музеї”

Виставка-конкурс

малюнків човна батька Ольги Перевізниківни.

2. Гра “Хто краще?”

Конкурс на краще виразне читання історичного оповідання Антіна Лотоцького “Ольга Перевізниківна”.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми ознайомимося з повістю-казкою “Земля світлячків”, автором якої є Віктор Близнець.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка

– Віктор Близнець народився у селі Володимирівка на Кіровоградщині 10 квітня 1933 р. У 1957 p. закінчив факультет журналістики Київського університету. Публікуватися почав 1959 p., а перша книжка оповідань “Ойойкове гніздо” вийшла 1963 p. Більшість написаних книжок – для дітей. Переказав з давньоруської мови для юного читача “Повість минулих літ” (1980).

Найталановитішими і найпопулярнішими вважають книжки Віктора Близнеця для дітей. Усе написане Віктор Семенович пропускав через свою душу і серце. Герої його творів усвідомлюють себе особистостями, знають, що таке справжня дружба, готові захистити слабшого, живуть у злагоді з довкіллям.

2. Гра “Рибки”

Самостійне мовчазне читання статті “Віктор Близнець” учнями в підручнику

(с. 145)

– Де і коли народився Віктор Близнець?

– Що таке повість-казка?

– Які ознаки властиві цим творам?

3. Фізкультхвилинка

4. Опрацювання повісті-казки Віктора Близнеця “Земля світлячків” (с. 145151)

1) Словникова робота.

Читання колонок слів “луною” за вчителем, потім – “буксиром” у парах

Корч

Згар

Пожух

Ордою

Приблуд

Єством

Довбанки

Заброди

Сповитку

Катакомби

Тлумачення слів

Орда – безладний, неорганізований натовп.

Єство – сукупність усіх фізичних і душевних сил та властивостей людини.

Сповиток – те, у що загортають немовля,- пелюшки із сповивачем.

Довбанка – човен, видовбаний із суцільного шматка дерева.

– Доберіть синоніми до слів.

Пожух – … (потьмянів, потемнів)

Приблуда – … (бродяга).

Заброда – … (чужинець)

– Прочитайте тлумачення до слів корч (с. 145), згар (с. 146), катакомби (с. 148) у підручнику.

2) Читання оповідання учнями “ланцюжком”.

– Чи сподобалось вам оповідання?

– Хто є його головними дійовими особами?

3) Перевірка первинного сприйняття твору.

Тестування

1. Яка річка винесла довбанки в озеро?

А) Лісова;

Б) гірська;

В) степова.

2. До чого поспішали Сиз і Мармусія?

А) До будинку;

Б) до озера;

В) до корча.

3. Де було царство Вертутія?

А) Біля Верхньої ріки;

Б) біля Верхнього озера;

В) біля Верхньої гори.

4. Чим Хвороща годував одного з волохатих страшил?

А) Динею;

Б) кавуном;

В) виноградом.

5. Хто був учнями професора Варсави?

А) Лісовики;

Б) лунаристи;

В) гноми.

6. Скільки пар окулярів змінив професор Варсава?

А) Одну;

Б) дві;

В) три.

Відповіді: 1а; 2в; 3б; 4а; 5б; 6в.

4) Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання.

– Чому стривожився Вертутій?

– Що найбільше тривожило Сиза?

– Що Сиз, Вертутій та Мармусія побачили на Сизовому подвір’ї?

– Куди вони попливли далі?

– Що побачили в царстві Вертутія?

– Яку картину вони застали у Хворощі?

– Куди, на думку Сиза, всі вирішили їхати?

– Де зібралася рада?

– Чому саме у підземеллі?

– Як називав своє підземелля професор Варсава?

– Прочитайте опис підземелля Варсави.

– Про що велась тяжка рада?

– Який знак подав професор Варсава?

– Які думки про ворогів висловили герої казки?

– Як професор Варсава дізнався, чого бояться печерні приблуди?

– Яке рішення ухвалила рада?

5) Фізкультхвилинка.

В казковому лісі розминка,

Настала фізична хвилинка.

Втому проженем руками,

Вгору їх піднімем з вами.

Потім присядемо дружно,

Ноги згинаємо пружно.

Руки, мов крила, розправим

І до плечей їх поставим.

Коло вперед покрутили,

Потім назад повторили.

Голову вниз опустили,

Потім назад нахилили,

Потім наліво поклали,

Потім направо. І стали

Рівно і струнко.

Швидко скінчилась хвилинка.

Нас збадьорила розминка.

6) Вправи на розвиток техніки читання.

А) Гра “Хто читає швидше?”.

– Знайдіть абзаци з такими реченнями.

– Добре, що вони підпливли до берега.

– Та хіба ми слабкіші за них?

– І прикотив цілу гору динь.

– Вертутій не став дивитися на цю стравоїдну муку.

– Звідси починав заняття з лунаристами.

– Чому так буває в лузі, чому так ведеться в лісі?

Б) Гра “Хто що робив?”. Робота в парах.

Садив на городі свої дивацькі дині

Дід Вертутій

Вирощував світлячки

Професор Варсава

Робив млинки

Дядько Сиз

Вчив учнів лунаристіа

Дядько Хвороща

В) Гра “Дочитай речення”.

– Знайдіть і дочитайте речення (запис на дошці).

– Сиз, Вертутій, Мармусія дивились на спалений корч, … (3)

-Погомоніли й пристали на думку Сиза… (6)

– Лісова річка винесла довбанки… (1)

– Велась тяжка рада: … (3)

– Те, що вони побачили на сірих кучугурах піску… (4)

– Тут професор ляснув себе по коліну, … (9)

– В якомусь засліпленні, мілиною Сиз побрів… (2)

– Всі, всі збираймось гуртом… (11)

– Веселий, невгамовний Хвороща… (5)

– Вона промовляє до нас: … (10)

– Лихо – воно збирає… (7)

– Позначте цифрами послідовність подій у тексті.

7) Стислий переказ тексту за опорними реченнями, поданими на дошці.

8) Робота за ілюстраціями.

– Розгляньте ілюстрації до цього твору.

– Кого художник зобразив на ілюстраціях?

– Яким рядкам оповідання відповідають ілюстрації?

– Які малюнки створили б ви за сюжетом оповідання?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– З яким твором ознайомилися на уроці?

– Кому з героїв оповідання ви співчували?

– Чиї вчинки засуджували?

– Чого вчить нас це оповідання?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти власне продовження твору “Земля світлячків”.




ПОВІСТЬ-КАЗКА. ВІКТОР БЛИЗНЕЦЬ. ЗЕМЛЯ СВІТЛЯЧКІВ (Уривки)


план дорога що нікуди не вела
ПОВІСТЬ-КАЗКА. ВІКТОР БЛИЗНЕЦЬ. ЗЕМЛЯ СВІТЛЯЧКІВ (Уривки)