Поезія вояків УПА
Поразка у визвольних змаганнях 1917-1920 pp. і втрата української держави зумовили нові форми боротьби за національну й державну самостійність. Так виникла Організація Українських Націоналістів (ОУН), яка продовж 20- 30-х років в основному діяла на західноукраїнських землях. З перших днів свого існування вона повела ідеологічну й політичну боротьбу проти окупації України, готуючи грунт до нових битв.
З початком Другої світової війни ОУН під проводом Степана Бандери пішла у відкритий двобій з німецькими загарбниками. Значущим її історичним актом
По закінченні війни й перемозі в ній Москва кинула великі каральні енкавеесівсько-комуністичні загони та організувала загони українських яничарів, якими чинила, може, найбільш жорстокі братовбивчі розправи.
Провід ОУН і УПА на українських землях змушений
Ця драматична епопея із різноманітністю в ній трагічних сюжетів, з героїкою поведінки і лицарських вчинків, з одержимістю духу, із вимушеною жертовністю й самоофірою, з красою смерті за Україну оживає сьогодні із саморобних, рукописних збірок (цикльостилів) поетів, які довго залишалися незнаними.
Їх автори гинули на полі битв, підривалися гранатами в “криївках”, щоб не здатися в руки живими, їх розстрілювали і німці, й “брати-визволителі” на очах матерів і коханих, їм видумували найстрашніші тортури районні, обласні й столичні “оперуповноважені”, на них зводили найбрутальніші наклепи, а віршів – мови їх гніву, мови любові, мови надії – все ж здолати ніхто не зміг. Вони приходять до нас крізь час.
Поезія опору та національно-визвольної ідеї, поезія нескореного духу, себто поезія упівська, своїм корінням виростає і з часу довоєнного. “Ще перед другою світовою війною,- читаємо в передмові до антології “Слово і зброя”, присвяченої УПА,- почав формуватися тип українського письменника, поета, як діяча, що, відроджуючи в собі шевченківський дух і традиції, свідомо скеровував свою творчість, а нерідко і сам збройно боровся за неї” ‘.
У ряді тих, “хто свідомо скеровував свою творчість”, можна назвати Тодося Осьмачку, Грицька Чупринку, Юрія Клена, Євгена Плужника, поетів так званої “квадриги” – львівських “вісниківців”, Юрія Липу, Леоніда Мосендза, Олену Телігу, Євгена Маланюка, Олега Ольжича, а також і тих, котрі в основному друкувались поза “Вісником” – Вадима Лесича, Ярослава Курдидика, Романа Завадовича, Богдана Кравціва, Володимира Яніва. І все ж упівська поезія найбільш співзвучна з поезією стрілецькою, і вона, безперечно, виростає звідси – з героїки визвольних подвигів січовиків і творчого досвіду поетів-воїнів.
Один із найактивніших організаторів і творців літературного процесу в Галичині та еміграції Юрій Липа був лікарем УПА. Уся його творчість – поезія, проза, публіцистика (збірка поезій “Суворість”, історичний роман “Козаки в Московії”, есе “Бій за українську літературу”, книга публіцистики “Призначення України” – пройнята духом нескореності імперіальній Росії, незнищенності віри в свободу, у звільнення народу від чужинських пут. Власне, цьому Юрій Липа й присвятив своє життя. Крайове підпільне видання “Ідея і чин” (1945. ч. 9), у короткій замітці “Впали на полі слави” повідомило: “Др. Юрій Липа, визначний публіцист і письменник, лікар УПА, загинув геройською смертю в бою з большевиками”.
У лавах УПА змагалося багато письменників. Більшість іх них, загинувши, лишилися безіменними. Та все ж” їх твори, хай хоч і далеко не всі, повертаються як документи часу. Вони поширювались як листівки, друкувались у підпільних альманахах та газетах, передавалися “таємною” поштою на схід України.
У 1947 р. часопис “Наша книгозбірня” (Ч. 1), що вийшов у Західній Німеччині, надрукував фотокопію таких віршів під назвою “З поезій повстанської боротьби”. Звичайно, не треба бути прискіпливим щодо їхньої художньої вартості, хоча й у непоодиноких випадках не доводиться в ній сумніватися. Інколи ці твори й естетично вартісніші від тих, що багатьом поколінням у шкільних хрестоматіях пропонувалися за художні документи визвольного походу радянської армії, скажімо, такі, як “Радянські автоматники”, “Як Сталін нас кликав до бою!” чи “Ми – Сталіна солдати” та інші.
Вірші невідомих авторів названої добірки часто фіксують конкретні місця боїв, реальних людей, передають напружену атмосферу часу, революційну окриленість воїнів УПА та загальнонародний настрій.
У жанрово-стильовому аспекті – це вірші-протести, заклики, пісні-марші, вірші-колядки, вірші-віншування, гімни, поеми, балади тощо. Вони, являючи собою індивідуальну творчу вартість, авторську самостійність, водночас дуже близько стоять до фольклору.
Серед поетів-упівців найбільш відомим став Марко Боеслав. Він народився на Західній Україні, є свідчення, що на Станіславщині. На жаль, повніших біографічних даних поки що не маємо. Боєслав був членом ОУН з 1930 p., а вояком УПА став у 1942 році. Найчастіше друкував свої твори в журналі “Чорний ліс”, одинадцять номерів якого видало у 1947-1950-х роках Станіславське (Івано-Франківське) підпілля.
У цьому ж проміжку часу, тобто в другій половині сорокових років, Марко Боєслав написав і пустив у світ (друкарським і недрукарським способом) п’ять поетичних збірок: “Непокірні слова”, “В хоробру путь”, “Вітчизна кличе”, “Протест”, “Із днів боротьби”, “Хай слава луна”, які потім, у 1951 p., вийшли за кордоном окремою книжкою під назвою “Непокірні слова”.
Він також знаний як драматург та прозаїк. Його драма “Сталь без іржі” мала два видання. Оповідання, новели, публіцистичні твори друкувались у підпільних газетах та журналах (“Шлях перемоги”, “Лісовик”, “На чатах”, “Чорний ліс”, “За Україну!”).
Незаперечний талант Боєслава, без сумніву, повністю не розкрився. Умови, в яких він писав, справедливіше назвати творчим подвигом, а не умовами. Тому можна пояснити часом невідшліфованість його фрази, подеколи й версифікаційну недовершеність чи якісь інші вади.
Та в кращих своїх речах Марко Боєслав – поет, який розуміє вагу слова. Воно тоді виразно гнівне, спрямоване проти чужинських орд, що нівечать рідну землю, проти катів народу; воно й незвичайно ніжне, бо душа озивалась любов’ю до матері-України.
За драматизмом настроїв, відкритістю голосу, “задоку-ментованістю” часу з поезією Марка Боєслава перегукується поезія Петра Гетьманця. Він також мав псевдоніми Волош Полтавець, Волош-Василенко. Справжнє прізвище поета Петро Василенко. Гетьманець народився 1921 року на Полтавщині в Ялтинському районі. Був редактором ряду підпільних видань ОУН і УПА, співредактором (разом з К. Вірлиневим) великого збірника документів “Під бойовими прапорами УПА. У боротьбі за волю” (репортажі, спогади,
Звіти).
Петро Гетьманець – автор збірки віршів “Мої повстанські марші”, яку можна вважати одним із здобутків української поезії 40-х років. Його вірш м’язистий, закличний, з доброю душею, з любов’ю до світу, до життя, з виповіданням високої патріотичної потреби служити Україні, а якшо доведеться, то й за неї вмерти. Врешті, так і сталося. 22 червня 1946 р. в бою з польсько-більшовицьким військом на Закерзонні він впав як герой УПА, залишивши нащадкам своє одкровення:
На розпуттях хистких неповторних доріг,
Під грозою шаліючим небом,
Я святую любов в серці свому зберіг,
Україно-Вітчизно, до тебе.
Усім чаром своїх наддніпрянських степів,
Буйним гуком козацької Січі
Ти живеш, як безсмертя, у крові моїй,
Як порив сил палких, таємничих.
Усім жахом Полтави, Базару і Крут
Страшним рабством і кров’ю Петлюри
Ти мене обернула у месницький бунт,
В світлий рокіт крилатої бурі.
Герої Петра Гетьманця, благословенні Україною, ішли на смерть, вірячи в її завтрашнє свято, знаючи, що вона “оповиється торжествами” своєї перемоги і привітає “вишневим усміхом” своїх дітей.
Біографія Марта Гай, авторки збірки віршів “До зорі”, де оспівано бої УПА в Словаччині та Польщі, поки що лишається невідомою. Зате біографічними є її вірші:
Потомились – ніч на марші.
На постої до зорі,
В срібні роси клались спати,
Притулились брат до брата.
А над нами сосен віти
Тихо стали шелестіти:
“О, цей скраю, молодий,
Наче сокіл йшов у бій!”
Упівська поезія авторів згаданих і не згаданих, таких, як Павло Євтушенко (автор збірки “Ультрамарин і бронза”), Іван Хміль (автор збірок “Гомін Полісся” та “Іду з тобою”), Степан Хрін, автор віршів, що ввійшли до його щоденника “Зимою в бункері”, як Дмитро Грицько (Цяпка) – автор збірки “Вчора – нині – завтра” та інших – це сторінка історії нашої літератури і, звичайно ж, історії революційно-визвольної.
Твори Богдана Бори, Миколи Вереса, Олекси Веретенченка, Івана Багряного, Володимира, Алли Коссовської, Андрія Легота, Ольги Лубської, Леоніда Полтави, Яра Славутича, Лариси Мурович, Ігоря Калиненка, Оксани Киянки і ще багатьох-багатьох – становлять своєрідну сторінку в історії духовного опору тотальній нівеляції національної культури.





Поезія вояків УПА
осінній дощ твір
Related posts:
- Твір на тему “Поезія” Серед кращих винаходів людства поезія займає почесне місце. Скільки століть люди намагаються розумом пояснити чудо поезії! Чому вірші здатні чарувати, підбадьорювати, надихати на подальшу боротьбу? Або, навпаки, заспокоювати, зцілювати душу. Як вдається поетам так глибоко...
- Декламативна поезія Декламативна поезія (лат. declamatio – вправи з красномовства)- переважно віршовані літературні твори, придатні для сценічного виголошення. У них яскравіше, ніж в інших, виражені відповідні стилістичні прийоми, риторичні фігури, логічна композиційна тріада – теза, антитеза, синтез....
- Поезія Поезія. 1. Один із трьох літературних родів, поряд з епосом і драмою. 2. Невеликий художній твір у віршах. 3. Інколи цим поняттям називають віршовані твори певного автора, нації чи епохи....
- Моя улюблена поезія з “Кобзаря” Т. Шевченка Від виходу друком першого видання “Кобзаря” і до сьогодні про Т. Шевченка, його життя і геніальну творчість надруковано стільки книг, статей, досліджень не тільки в Україні, айв інших країнах світу, що їх навіть не перелічити....
- Повстанська поезія та пісенність Повстанська поезія та пісенність – різножанрові твори на тему збройної боротьби Української повстанської армії з німецько-фашистськими та радянськими військами. Партизанська лірика продовжила літературні традиції доби визвольних змагань 1917-20 та міжвоєнного періоду. У роки національно-визвольної боротьби...
- Літературна поезія РОЗДІЛ ІІІ. ЛІТЕРАТУРНО-ХУДОЖНЯ ТВОРЧІСТЬ 1. ЛІТЕРАТУРА ЯК ВИД ХУДОЖНЬОЇ ТВОРЧОСТІ 1.3. Основні етапи історичного становлення літератури Та види літературно-художньої творчості У процесі свого історичного становлення як мистецтва слова література проходить два великі етапи, перший з...
- Наукова поезія Наукова поезія – поезія, в якій думка виявляє нерозривноестетичну єдність раціонального та ірраціонального начал, де _ науковий компонент визначає зміст художнього твору, напрям розвитку ліричної теми. Теоретиком Н. п. вважається французький критик і літературознавець Р....
- ЗОРОВА ПОЕЗІЯ ЗОРОВА ПОЕЗІЯ (візуальна, графічна) – мистецький віщ, що синтезує літературний текст і елементи зорових видів мистецтва (графіка, живопис, декоративно-прикладне мистецтво, архітектура, математичні знаки та ін.) в одне естетичне ціле. Суть зорової поезії полягає в тому,...
- Поезія Лесі Українки З особливою цікавістю я читала інтимну лірику поетеси. Інтимна лірика поетеси своєрідна, ніким не повторена у мотивах, ніколи не друкована за життя поетеси. Вірш у прозі “Твої листи завжди пахнуть зов’ялими трояндами…” звертає увагу вже...
- Поезія Анни Ахматової АННА АХМАТОВА 11 клас ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ АННА АХМАТОВА Поезія Анни Ахматової Я хочу розповісти про Анну Ахматову, мою улюблену російську поетесу. Поезія цієї надзвичайної людини заворожує своєю простотою і свободою. Твори Ахматової не залишають байдужим...
- Літургійна поезія Літургійна поезія – лірика, розрахована на ритуальне вживання в межах християнської громади (в цьому вбачається відмінність Л. п. від християнської поезії взагалі). До даного жанру, невіддільного від музичного супроводу, належать гімн “Споконвіку було Слово…”, пісня...
- Зорова поезія Гійома Аполлінера Гійом Аполлінер – напівполяк і напівіталієць, – став одним з найяскравіших поетів Франції. Він був теоретиком сюрреалістичного напрямку в літературі, і цей термін належить саме йому та означає “надреалізм”. Він закликав поетів бути проводирями суспільства...
- Поезія Некрасова: поезія про народ і для народу Муза Некрасова не терзалася борошнами теоретичних сумнівів; вона не випробовувала пекучої, невтомної, болісної, але в той же час чарівної й захопливої спраги до всеосяжного знання; вона не напружувала до хворобливості, до пропасного жару всіх своїх...
- Поезія Анни Ахматової Я хочу розповісти про Анну Ахматову, мою улюблену російську поетесу. Поезія цієї надзвичайної людини заворожує своєю простотою і свободою. Твори Ахматової не залишають байдужим нікого, хто хоч колись чув або читав їх. Майстерність Ахматової була...
- Поезія торкає струни душі моєї Поезія – художньо-образна словесна творчість, це твори, написані віршами. Ось що таке поезія на словниковій мові. Це сухе, безбарвне пояснення слова “поезія”. Насправді ж слово “поезія” вбирає в себе багато понять. Воно пов’язане, по-перше, з...
- Мелічна поезія, або Меліка Мелічна поезія, або Меліка (грецьк. melos – пісня) – еллінська лірика в період її розквіту (VI-V ст. до н. е.), що виконувалася під акомпанемент ліри, характеризувалася розмаїтим комбінуванням віршових розмірів та фольклорних форм (епіталами, гіменеї,...
- Поезія – Пантелеймон Олександрович Куліш Пантелеймон Олександрович Куліш (1819-1897 pp.) Поезія Поезія – це зафіксоване в поетичних рядках почуття. Поетичний доробок Пантелеймона Куліша налічує п’ять поетичних збірок оригінальних творів громадсько-політичного та інтимного характеру, історичні та побутові поеми, збірки: “Досвітки”, “Хуторна...
- Сімейно-обрядова поезія Сімейно-обрядова поезія – один з найдавніших різновидів фольклорної творчості, тісно пов’язаної із різними періодами людського життя (народження, хрестини, шлюбні ритуали, смерть і т. п.). Вона має обрядовий характер, іноді супроводжується співом, музикою, танцем, грою, примовками,...
- Конкретна поезія Конкретна поезія – літературна течія авангардизму на початку 50-х XX ст., зорієнтована на організацію мовних елементів (літери, морфеми тощо) за просторовим принципом, вдаючись до їх вигадливого розміщення та розмаїтого шрифтового оформлення. Змістовий чинник тут виконував...
- Поезія торкає струни души моєї Я захоплююсь чудовими, ясними і досконалими віршами Ліни Костенко. Мені здається, що така поезія буде жити у віках, бо вона проста, лірична і розповідає про все, що переживає кожна людина: сум і радість, кохання і...
- Поезія Фета – сама природа, що дзеркально дивиться в людську душу А. Фет писала: “Поезія й музика, не тільки родинні, але нероздільні… Немає музичного настрою – немає художнього твору”. Для поета особливу цінність мало все, що близько засобам музичного впливу: ритм, добірка звуків, мелодії вірша, прийоми...
- Збірка “Досвітки” та “Хуторна поезія” П. Куліша Збірку “Досвітки” (1862), яка була першою і найкращою у поетичному доробку П. Куліша, складали вірші та поеми про історичне минуле українського народу, про визвольну боротьбу українців проти іноземних загарбників (поеми “Кумейки”, “Солониця”). Поет уславлює старовину,...
- Поезія – це зажди неповторність (про творчість Ліни Костенко) Українська поетеса Ліна Костенко… Вона належить до того покоління, на долю якого випало важке дитинство, коли зранена земля стогнала від невимовного болю і плакала гарячими слізьми дітей-сиріт і вдів: Мені б ще гратись в піжмурки...
- Богдан Лепкий і його поезія України я шукав на карті. Б. Лепкий У бережанській тихій стороні немає вже на горбі старої хати. І синьоокого, високочолого юнака вже немає. Пішов широким, гомінким шляхом у далекий світ. Відень, Вецляр, Берлін, Краків. Але...
- Поезія “Думи мої, думи мої…” – програмний вступ до першої поетичної збірки Т. Г. Шевченка Т. ШЕВЧЕНКО, І. ФРАНКО, ЛЕСЯ УКРАЇНКА 8 КЛАС СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ Т. ШЕВЧЕНКО, І. ФРАНКО, ЛЕСЯ УКРАЇНКА Поезія “Думи мої, думи мої…” – програмний вступ до першої поетичної збірки Т. Г. Шевченка Поява Генія не завжди буває гучною і помітною. Це...
- Поезія доби бароко У країнах Європи XVІІ століття поезія переживає бурхливий розквіт, перебуває на гребені літературного життя, породжує неозору кількість талановитих, неабияких творчих особистостей, серед яких Гонгора, Кеведо, Донн і Мільтон, Маріно, Малерб, Реньє, Теофіль де Віо, Лафонтен...
- Поезія Марини Цвєтаєвої МАРИНА ЦВЄТАЄВА 11 клас ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МАРИНА ЦВЄТАЄВА Поезія Марини Цвєтаєвої Разбросанным в пыли по магазинам (Где их никто не брал и не берет!) Моим стихам, как драгоценным Винам, Настанет свой черед. М. Цвєтаєва …Я...
- Поезія Тютчева Поезія Тютчева – одне із драгоціних надбань російської класичної літератури. Поезія Тютчева повна думки, але він був насамперед художником. Він жагуче любив життя. Радісним прийняттям життя наповнені вірші “Я пам’ятаю час золоте”, “Ні, мого до...
- ВІЗУАЛЬНА (ЗОРОВА) ПОЕЗІЯ СЬОГОДНІ. М. САРМА-СОКОЛОВСЬКИЙ “ДЗВІН ГЕТЬМАНА І. МАЗЕПИ” Тема. ВІЗУАЛЬНА (ЗОРОВА) ПОЕЗІЯ СЬОГОДНІ. М. САРМА-СОКОЛОВСЬКИЙ “ДЗВІН ГЕТЬМАНА І. МАЗЕПИ” 1. Характеризуючи дзвін колокола, М. Сарма-Соколовський зазначив, що він… А Велетенський. Б Історично правдивий. В Актуальний для сучасників. Г Невимовно гучний. 2. Поет у...
- Поезія Л. Глібова “Журба’ перлина української лірики Леонід Глібов любив Чернігівщину, часто приїжджав помилуватися краєвидами, поблукати старенькими вулицями, відпочити на березі річки Снов. Під час одного з таких приїздів він замислився над тим, що ще недавно по цій землі ходив Тарас Шевченко,...