“ПАЛКЕ СЕРЦЕ” – ПЕРЛИНИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРНОЇ БАЛАДИ

Літературний багаж. Пригадайте, чим літературна (або авторська) балада відрізняється від фольклорної. Кого з поетів – авторів балад ви можете назвати?

Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер – видатний поет і драматург, один з найшанованіших класиків німецької літератури. Оспівуючи героїчні характери, цей митець обстоював принципи людяності, що грунтувалися на ідеї цінності особистості.

Майбутній письменник народився 10 листопада 1759 р. в містечку Марбаху. Його батько був полковим лікарем, потім служив доглядачем парків у володіннях Вюртемберзького

герцога Карла Євгенія.

Фрідріх зростав в атмосфері вимогливої любові. Батьки хотіли, щоб у майбутньому хлопець став пастором, тож передусім виховували в ньому чесність, набожність, здатність сумлінно виконувати обов’язки перед Богом і суспільством. Уявлення Фрідріха про власне майбутнє цілком збігалося з батьківським. Однак деспотичний герцог Вюртемберзький на власний розсуд вирішив долю юнака, віддавши його до військової школи (пізніше – академія).

Загалом цей навчальний заклад, особисто заснований герцогом, було призначено для обдарованих дітей. Водночас запроваджена в ньому система виховання

передбачала підготовку відданих владі, сумлінних і слухняних служак. Тут усе робили по команді: прокидалися, умивалися, ішли до їдальні, брали до рук ложки, молилися. За найменшу провину вихованців карали різками або саджали на гауптвахту1. Цілком справедливо за школою закріпилася недобра слава “розплідника рабів”.

1 Гауптвахта – приміщення для примусового утримання заарештованих військовослужбовців.

Незважаючи на те що художню літературу було заборонено шкільними правилами, юному Шиллеру вдавалося потайки від наставників читати улюблених авторів і навіть писати власні твори. З письменництвом Фрідріх пов’язував і заповітні мрії про майбутнє. Однак вирватися з герцогської пастки було майже неможливо: після закінчення школи вихованці мусили відслужити витрачені на їхню освіту кошти. Здавалося, після призначення на посаду полкового лікаря молодий поет мав би зректися мрій про творчість, але вони виявилися сильнішими за владу вельможі.

Цікаві подробиці

Усе почалося з виходу у світ Шиллерової драми “Розбійники”, що відразу була сприйнята сучасниками як натхненний і яскравий твір. Хоч ім’я автора й не було зазначене на виданих примірниках, незабаром воно стало відомим у багатьох містах Німеччини. Шиллер міг пересвідчитися в успіху “Розбійників”, декілька разів переглядаючи постановку своєї п’єси в театрі сусіднього князівства. Це додало йому впевненості в правильності обраного шляху. Тим часом чутки про мистецьку славу полкового лікаря дійшли до Карла Євгенія. Обурений можновладець покарав свавільного підданця двотижневим арештом і заборонив йому писати будь-що, крім медичних праць. За першої ж нагоди Шиллер разом зприятелем-музикою втік з герцогських володінь.

Незабаром розпочалася співпраця Шиллера з театром міста Мангайма. Згодом поет переїхав до Лейпцига, де повністю присвятив себе творчості, потім – до Єни, де викладав історію в університеті й займався науковими розвідками, і зрештою оселився у Веймарі. Там йому пощастило заприятелювати з видатним німецьким письменником Й. В. Гете.

Шиллер багато працював і як драматург, і як лірик. Його вірші увійшли до скарбниці класичної німецької поезії. Одним з найвідоміших творів митця стала балада “Рукавичка”.

Коментар архіваріуса

За історичну основу балади “Рукавичка” Шиллер узяв розповіді про розваги французького двору часів короля Франциска І (1494-1547). Цей король з династії Валуа правив країною протягом 1515-1547 pp., спрямовуючи свою політику на встановлення абсолютної монархії1. Франциск І був відомим покровителем мистецтв і наук.

Головний герой балади лицар Делорж – особистість легендарна. У Франції побутувало багато оповідок і анекдотів про його сміливі вчинки та любовні пригоди.

1 Абсолютна монархія – форма правління, за якої верховна влада повністю належить одній особі.

Гучна слава, на жаль, не рятувала Шиллера від нужди. Виснажлива творча праця й матеріальні нестатки рано підірвали сили письменника. Однак упродовж усього життя – від бунтівної юності до останніх років, затьмарених тяжкою хворобою, митець, за словами його сучасника, залишався людиною, “у якої не просто бурхливо кров тече по жилах… але й палке серце, сповнене почуттям і прагненням до шляхетної справи”.

Перевірте себе

1. У якій сім’ї народився Шиллер? На що було спрямоване його виховання?

2. Які порядки панували в герцогській військовій школі? Як у ній велося майбутньому поету?

3. Що спричинило конфлікт поета з герцогом Вюртемберзьким? Якими були наслідки цього конфлікту?

4. Які риси характеру Шиллера розкрилися у відомих вам фактах його біографії?

5. Теми проектів. “Творча дружба Й. В. Гете та Ф. Шиллера”; “Ф. Шиллер у Веймарі”; “Сучасні постановки п’єс Ф. Шиллера”.

Перед читанням. Читаючи баладу “Рукавичка”, зверніть увагу на особливості її композиції.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 оценок, среднее: 5,00 из 5)

“ПАЛКЕ СЕРЦЕ” – ПЕРЛИНИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРНОЇ БАЛАДИ


пісня забавлянка зайчику зайчику
“ПАЛКЕ СЕРЦЕ” – ПЕРЛИНИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРНОЇ БАЛАДИ