Не тільки вижити, а й залишитися людиною

Матеріал уроку. Ігор Федів та Вал. Злотополець “Життя та дивовижні пригоди козака Миколи на безлюдному острові” (продовження).

Мета. Продовжити роботу над уривком повісті. Вчити характеризувати літературного героя, аналізувати його вчинки. Розвивати читацькі навички. Виховувати розуміння значення прані в житті людини.

Обладнання. Книга “Життя та дивовижні пригоди козака Миколи на безлюдному острові”; портрет Александра Селкірка; ілюстрації до книги “Робінзон Крузо”, що стосуються життя на острові.

Хіт уроку

Організаційний момент.

– Сядьте тихенько, приготуйтесь фантазувати. Заплющте очі й уявляйте все, що я буду говорити.

Я знаю, що всі ви любите подорожувати. Уявіть собі, що ви опинилися на невеличкому острові посеред океану. Ви лежите на березі і вдивляєтесь в голубе небо, на якому жодної хмаринки, тільки яскраве сонце привітно усміхається до вас. Поруч ростуть пальми, на яких сидять різнобарвні пташки. А в далині видніється корабель.

– А тепер розплющте очі і спробуйте зобразити на папері все, що ви змогли уявити. (Малюнки вивішують на дошку, вчитель вибирає найточніший, з усіма деталями малюнок. Всі аплодують

переможцю.)

Мотивація навчальної діяльності.

– Як ви думаєте, чи жила колись на світі людина, яка справді побувала на безлюдному острові?

Александр Селкірк – шотландський моряк, який пробув на безлюдному острові 4 роки і 4 місяці. Він і став прототипом для роману Даніеля Дефо “Робінзон Крузо”. Іменем моряка названо один із островів в Тихому океані. Як він сам потім розповідав, вісімнадцять місяців знадобилося для того, щоб звикнути до самотності і змиритися зі своєю долею. Але надія не залишала його. Щодня Селкірк підіймався на найвищу гору і годинами вдивлявся в далечінь. Чимало праці, вигадки і винахідливості знадобилося для того, щоб налагодити “нормальне” життя на безлюдному острові. У 1709 році його врятували. (До острова причалив корабель.)

III. Перевірка домашнього завдання.

Метод “Мікрофон”.

Які цікаві ідеї ви придумали щодо облаштування на безлюдному острові?

Літературний диктант.

> Що вкривало значну частину острова? (Дикий праліс.)

> За чим найбільше жалів Микола? (За товариством і ріднею.)

> Що стало його домівкою? (Печера.)

> Чим викопував дерева? (Руками.)

> Чим харчувався? (Устрицями, кокосами.)

> Кого прославляв за свої здобутки? (Бога.)

Робота над темою уроку. Аналіз твору з вибірковим читанням.

    Знайдіть і прочитайте тільки окличні речення. Проаналізуйте інтонацію в кожному випадку. Прочитайте питальні речення. Знайдіть у тексті роздуми головного героя. До чого спонукали його ці роздуми? (До конкретних дій.) Відшукайте в тексті рядки, які підтверджують, що Микола дуже любив свою Батьківщину. Знайдіть підтвердження того, що наш герой був винахідником: що не боявся роботи; що був наполегливим і добивався бажаного результату; що проявляв розум і кмітливість.

Відновлення послідовності подій.

– Пронумеруйте, як розвивалися події в тексті.

Творча робота.

– Зараз ми спробуємо придумати різні цікаві завдання, які можна робити на острові самотній людині, щоб життя не втрачало сенсу.

– Перегляньте деякі ілюстрації до роману “Робінзон Крузо”.

– Складіть свої поради.

ü Приручити диких тварин.

ü Висловлювати свої думки вголос.

ü Почати вести календар.

ü Звертатися з молитвою до Бога.

ü Записувати свої думки, наприклад, на стінах печери.

ü Придумувати вірші.

Підсумок уроку. Рольова гра. Зустріч з козаком Миколою.

– Уявіть собі, що козак Микола повернувся до рідної України. І ви маєте змогу поспілкуватися з ним. Які питання ви б хотіли йому поставити?

(Хто бажає побувати у ролі козака Миколи, виходить на середину класу. Інші ставлять йому запитання.)

Наприклад.

“Скажи, будь ласка, Миколо, чи часто тобі бувало страшно?”

“Які дикі звірі там були?”

“Як ти рятувався від диких звірів?”

“Кого тобі вдалося приручити?”

“Чи ти не хворів, будучи на острові?”

“Хто тебе врятував і повернув на Батьківщину?” та інші.

Слово вчителя.

– Отже, ми закінчили роботу над уривком з повісті “Життя та дивовижні пригоди козака Миколи на безлюдному острові”. На прикладі козака Миколи ми побачили, які риси характеру потрібні людині, щоб вижити в екстремальних умовах, щоб не впасти у відчай, а залишитися людиною. Напевно, на острові Миколі довелося робити багато такого, що він не робив у повсякденному житті. Напевно, він почав більше цінувати життя і те, що він мав на Батьківщині.

Сподіваюся, вам захочеться прочитати книжку повністю.

Домашнє завдання.

Читати і переказувати текст.

Принести на наступний урок одну річ, яку б ви узяли на безлюдний острів. Вміти пояснити свій вибір.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 оценок, среднее: 3,00 из 5)

Не тільки вижити, а й залишитися людиною


згаси мій зір
Не тільки вижити, а й залишитися людиною