МИРНИЙ ПАНАС
МИРНИЙ ПАНАС (сир. прізв. – Рудченко Панас; 13.05.1849, м. Миргород, тепер Полтавської обл. – 28.01.1920, м. Полгава) – письменник, фольклорист, публіцист, громадський і культурний діяч.
Народився в сім’ї бухгалтера повітового скарбництва. Зростав у сфері старосвітського побуту з досить сильними традиціями українських національних звичаїв та обрядів, уже в дитинстві увійшов у чарівний світ народної поезії й мови. Навчався в Миргородській парафіяльній школі та Гадяцькому повітовому училищі. У шкільні роки на хлопця справили значний вплив
Громади, одним з найдіяльніших та ініціативних діячів якої був колишній кирило-мефодієвець Д. Пильчиков. Підгримував зв’язки з М. Старицьким, М. Лисенком, П. Житецьким, П. Чубинським, О. Русовим, М. Заньковецькою, О. Терлецьким. Брав активну участь у підготовці й відзначенні сторіччя з часу
Формування суспільно-політичних і літературно-естетичних поглядів Панаса Мирного визначалося антикріпосницьким рухом, діяльністю українських громадівців, складнощами в розвитку національної культури.
Перші літературні спроби Панаса Мирного пов’язані з віршуванням. Його творчий доробок налічує близько трьохсот віршів, однак надрукованих небагато, бо автор відчував художню недосконалість, часто невдалу стилізацію під народні пісні та Шевченкові поезії. Читачам став відомим з вірша “Україні” (1872). З прозових спроб першим побачило світ оповідання “Лихий попутав” (1872), написане у формі монолога наймички про своє змарноване життя.
В оповіданні “П’яниця” (1874) уперше в українській літературі глибоко й переконливо показано дрібне провінційне чиновництво пореформеної доби, розкрито трагедію “маленької людини”, що не витримала гнітючого рабського животіння, підлабузництва й кар’єризму “братії” і, морально зломлена, опинилася на дні життя.
Незавершені твори цього часу виявляють тяжіння прозаїка до широких епічних картин, які б давали панорамне зображення дійсності.
Таку співавторстві з І. Біликом з’явився роман “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”, який засвідчив початок нового етапу в розвитку української прози: це був перший зразок соціально-психологічного роману, перший “роман з народного життя”, в якому “змальовано майже столітню історію українського села” (І. Франко), розкрито соціальну дійсність в усіх її суперечностях, показано, як соціально-економічні умови, конкретне життєве середовище формують характер особистості, зумовлюють її дії та вчинки.
Новаторство роману полягало насамперед у тому, що в ньому на повний голос заявило про себе українське суспільство перехідної доби. Реальна дійсність поставала у найрізноманітніших своїх проявах – соціальних, національних, історичних, побутових, і саме ці художні зрізи надавали творові життєвої достовірності, панорамності, психологічної вмотивованості ситуацій, неповторного образно-стильового забарвлення.
Працю над романом завершено 1875 р., але оскільки цензура не дала дозволу на його опублікування, рукопис було передано М. Драгоманову, і той надрукував його власним коштом 1880 р. в Женеві. Твір майже зовсім не потрапив в Україну, отже, не міг стати фактом літературного життя. Доля роману, як і літературна доля його автора, що не міг друкувати свої твори в рідному краї, змушений був приховувати своє авторство, остерігатися імперської цензури, – яскраве свідчення трагедії українського письменника в умовах колоніального пригнічення народу.
Подібна доля спіткала й повість Панаса Мирного “Лихі люди”, написану 1875 р. й анонімно надруковану за підтримкою М. Драгоманова в женевському журналі “Громада” (1877). Письменник розкриває тут роль української інтелігенції в громадському житті, дає своє тлумачення образу нової людини. Повісті притаманні стрімкі сюжетні повороти, органічне поєднання авторської розповіді з спогадами, мареннями, сновидіннями одного з головних персонажів, що відчутно посилило психологізм твору.
Глибину художнього дослідження пореформеної дійсності засвідчив роман “Повія”, частково надрукований у 80-ті роки (повністю у 1928 р.). Жанрово-композиційна форма твору на тему знівеченого життя жінки з трудящих верств давала можливість масштабно, панорамно змалювати дійсність в усіх її складнощах і суперечностях, відтворити процес розшарування селянства, зростання нових, прогресивних тенденцій, що намітилися в житті.
Соціальне дослідження дійсності Панас Мирний поєднував з тонким психологічним аналізом внутрішнього світу людини. Він не обмежувався заданою моделлю дій і вчинків персонажа, як це було часом притаманно творчості попередників, а в кожній конкретній ситуації знаходив не тільки морально-етичне, а й соціально-психологічне розв’язання конфлікту. В цьому переконують повісті “Голодна воля” (70-ті роки), “Лихо давнє й сьогочасне” (1897), “За водою” (написана в співавторстві з І. Біликом у першій половині 80-х років, надрукована 1918 р.), де йдеться про безвихідь, у яку потрапили кріпаки після селянської реформи. У 70 – 80-х роках Панас Мирний працював над циклами оповідань, які побачили світ уже після його смерті. Письменник пробував свої сили і в жанрі новели; так, його “Лови” (1883) викликають інтерес сатиричним пафосом у розкритті мерзенної сутності поліцейського пристава. Високого ступеня художнюю узагальнення завдяки трансформуванню фольклорних мотивів досягнуто в “Казні про Правду і Кривду” (1886).
Панас Мирний зробив посильний внесок і в розвиток драматургії (“Лимерівна”, “У черницях”, “Перемудрив”, “Спокуса”), збагачуючи її і в тематичному, і в жанровому аспектах.
У перші десятиріччя XX ст. створив нарис “Серед степів” (1900), у якому йдеться про вимушене переселення українських хліборобів на Зелений Клин, оповідання “Пригода з “Кобзарем” (1906), “Дурниця” (1909). Під впливом нових естетичних віянь пробував писати по-новому (містерія “Спокуса”), та це йому не вдавалося. Загалом залишився традиціоналістом, який жахався закликів М. Коцюбинського оновлювати літературу.
Піднесення рідного письменства до рівня інших європейських літератур Панас Мирний вбачав, зокрема, у добре налагодженій перекладацькій справі. Він сам здійснив переспів “Слова о полку Ігоревім” (“Дума про військо Ігореве”), переклав “Думу про Гайавату” Лонгфелло, п’єсу П. Соловйової “Царівна Полуничка”, редагував переклади оповідань канадського письменника Е. Сетона-Томпсона.
Цільність натури письменника, його сила духу й непохитність у служінні народу осяяні благородною патріотичною метою. Як образно сказав О. Гончар, “під сукном віцмундира в цій людині билося палке серце патріота, справжнього гуманіста, митця глибоко демократичних переконань”.
Літ.: Рудницький М. Від Мирного до Хвильового. Л., 1936; Сиваченко М. Є. Історія створення роману “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”: З творчої лабораторії Панаса Мирного та Івана Білика. К., 1957; Пивоваров М. П. Майстерність психологічного аналізу (Роман “Повія” Панаса Мирного). К., 1960; Сиваченко М. Є. Корифей української прози: Нарис творчості Панаса Мирного. К, 1967; Франко І. Старе й нове в сучасній українській літературі // Франко І. Зібр. творів: У 50 т. К, 1982. Т. 35; Панас Мирний: Життя і творчість у фотографіях, ілюстраціях, документах. К, 1984; Черкаський В. М. Художній світ Панаса Мирного. К, 1989; Медуниця М. М. Брати і побратими. К, 1990; Ільницький О. Конфлікт між селянським і козацьким світоглядом у романі “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” // Слово і час. 1990. № 4; Михальчук О. Об’єктивний тип романного мислення // Слово і час. 1994. № 4-5.
П. Хропко





МИРНИЙ ПАНАС
пісня забавлянка зайчику зайчику
Related posts:
- Панас Мирний – УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ XVIII ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ XVIII – ПОЧАТКУ XX СТ. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ XVIII – 90-Х РР. XIX СТ. Панас Мирний (1849-1920) Панас Якович Рудченко (літ. псевдонім – Панас Мирний) народився 1 травня 1849 р. у м. Миргороді...
- ПАНАС МИРНИЙ. ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ. “ХІБА РЕВУТЬ ВОЛИ, ЯК ЯСЛА ПОВНІ?” Тема. ПАНАС МИРНИЙ. ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ. “ХІБА РЕВУТЬ ВОЛИ, ЯК ЯСЛА ПОВНІ?” Варіант 1 1. Панаса Мирного в українській літературі вважають… А Романтиком. Б Засновником критичного реалізму. В Майстром-пейзажистом. Г Корифеєм української прози. 2....
- ПАНАС МИРНИЙ 10 клас ЛІТЕРАТУРА НАПРИКІНЦІ XVIII – НА ПОЧАТКУ XIX ст. ПАНАС МИРНИЙ (1849 -1920) Справжнє ім’я – Панас Якович Рудченко. Народився в м. Миргороді в родині дрібного чиновника, помер у м. Полтаві Письменник. Найвідоміші твори:...
- ПАНАС МИРНИЙ – Панас Якович Рудченко Панас Мирний (Панас Якович Рудченко) народився 13 травня 1849 року в родині бухгалтера повітового казначейства в місті Миргороді на Полтавщині. Незначною була освіта Панаса Рудченка, бо після кількох років навчання в Миргородському парафіяльному, а потім...
- Панас Мирний – корифей української прози Постать Панаса Мирного захоплює духовною силою і цільністю, непохитністю і постійністю в своїх переконаннях. Його творчість – ціла епоха в історії української літератури. Під його пером проза здійснила перехід від “селянської оповіді” до романів із...
- Відповіді до теми: “Панас Мирний – корифей української прози” 1. Які чинники вплинули на формування світогляду Панаса Яковича Рудченка? Письменник народився 1 травня 1849 року у місті Миргороді на Полтавщині у родині з сильними традиціями українських національних звичаїв. Мати та нянька Ориш’ка навчили його...
- Рудченко Панас Якович Панас Мирний народився 13 травня 1849 р. у м. Миргороді. Навчався він у повітових училищах Миргорода та Гадяча, а потім займався самоосвітою. Вже з чотирнадцяти років Панас Мирний почав працювати в канцеляріях Гадяча, Прилук, Миргорода....
- КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ – ПАНАС МИРНИЙ, Б. ГРІНЧЕНКО 10 КЛАС УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 70-90 PP. XIX СТ. ПАНАС МИРНИЙ, Б. ГРІНЧЕНКО КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ До теми “Панас Мирний. Борис Грінченко” 1. Твори яких класиків світової літератури перекладав Панас Мирний? Відомий його переспів...
- Життєвий і творчий шлях – Панас Мирний Панас Мирний (1849-1920 pp.) Життєвий і творчий шлях В історії української літератури другої половини XIX століття творчість Панаса Мирного посідає ви значне місце. Літературу Панас Мирний розцінював як могутній засіб боротьби проти соціального гноблення. Письменник...
- Чому міг би навчити тебе Пилипко? (за оповіданням “Морозенко”) – ІV варіант – ПАНАС МИРНИЙ 6 клас І V Варіант У літературі за часів Панаса Мирного було традицією писати під Новий рік казкові твори про те, що в новорічну ніч всі мрії здійснюються, що бідний раптом стає багатим. Саме на...
- “Перший симфоніст української прози” (Олесь Гончар) – Панас Мирний Підручник Українська література 10 клас Панас Мирний (1849-1920) “Перший симфоніст української прози” (Олесь Гончар) Панас Мирний писав свої твори в річищі реалізму, художньо правдиво моделював соціальні зміни, викликані колоніальним становищем України, проникненням капіталістичних відносин у...
- Новорічна трагедія (за оповіданням “Морозенко”) – ПАНАС МИРНИЙ 6 клас (за оповіданням “Морозенко”) Панас Мирний, прагнучи показати безталанну долю своїх співвітчизників, створював правдиві оповідання із селянського життя. У минулому столітті був звичай уміщувати в пресі під Новий рік оповідання обов’язково із щасливим кінцем....
- “В цій людині билося палке серце патріота, справжнього гуманіста” (Олесь Гончар) – Панас Мирний Підручник Українська література 10 клас Панас Мирний (1849-1920) Панас Мирний залишив нам художній синтез своєї доби, галерею повнокровних образів, народних характерів, що мають велику силу соціального узагальнення. (Олесь Гончар) Один із найвідоміших класиків Панас Рудченко,...
- ПЛАНИ – ПАНАС МИРНИЙ, Б. ГРІНЧЕНКО 10 КЛАС УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 70-90 PP. XIX СТ. ПАНАС МИРНИЙ, Б. ГРІНЧЕНКО ПЛАНИ Історія створення роману “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” I. В основі сюжету роману – невигадана історія. (Навесні 1872 року Панас Мирний...
- Панас Мирний “ХІБА РЕВУТЬ ВОЛИ, ЯК ЯСЛА ПОВНІ?” Панас Мирний “ХІБА РЕВУТЬ ВОЛИ, ЯК ЯСЛА ПОВНІ?” у співавторстві з рідним братом Іваном Біликом Це перший в українській літературі соціально-психологічний роман. Важливим етапом у його творчій передісторії став нарис Мирного “Подоріжжя від Полтави до...
- Ідейна навантаженість жіночих образів у романі “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” – ІІІ варіант ПАНАС МИРНИЙ 10 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ III варіант Твір Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” за жанром від являється романом. І як будь-який роман, він відображає події великого проміжку часу, крім зображення життя...
- Проблема життєвого вибору (за романом “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”) ПАНАС МИРНИЙ 10 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ Проблема життєвого вибору (за романом “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”) Роман П. Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” є вершиною української літератури. Цей твір соціально-психологічний, у ньому...
- Ідейна навантаженість жіночих образів у романі “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” – ІІ варіант ПАНАС МИРНИЙ 10 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ II варіант Змальовані Панасом Мирним у романі “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” жіночі образи втілюють прагнення до щастя, до миру, до затишку, до чесного життя. Але в несправедливому...
- Панас Мирний – загадка нерозгадана Переважна більшість героїв з народу у творах Мирного – образи збірні, які в процесі типізації увібрали риси багатьох знаних письменником людей, і це нітрохи не шкодить їх індивідуалізації, несхожості з іншими, близькими за характерами й...
- Чіпка Вареник – бунтар, борець проти соціальної неправди – V варіант ПАНАС МИРНИЙ 10 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ V варіант Соціально-психологічний роман “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”, що спочатку мав назву “Пропаща сила”, належить перу двох авторів – Панаса Мирного та Івана Білика. Цей роман є...
- Чіпка Вареник – бунтар, борець проти соціальної неправди – ІV варіант ПАНАС МИРНИЙ 10 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ І V Варіант Життя – що стерняста нива: Не пройдеш, ноги не вколовши. П. Мирний Панас Мирний – один з найвидатніших письменників, продовжувач традицій Т. Шевченка, творець романів і...
- Чому міг би навчити тебе Пилипко? (за оповіданням “Морозенко”) – ІІІ варіант – ПАНАС МИРНИЙ 6 клас III варіант Серед творів Панаса Мирного є чимало про життя бідних дітей, які змалку зазнавали тяжких злиднів. Саме таким, мені здається, є оповідань: “Морозенко”. Головним героєм цього твору є хлопчик Пилипко визначальною рисою...
- Хіба ревуть вали, як ясла повні? – Панас Мирний Панас Мирний (1849-1920 pp.) “Хіба ревуть вали, як ясла повні?” Історія написання, джерела Розкриттю соціальних умов життя українського села присвятив свій роман “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” корифей української літератури Панас Мирний. Автор широко...
- Чому міг би навчити тебе Пилипко? (за оповіданням “Морозенко”) – ІІ варіант – ПАНАС МИРНИЙ 6 клас II варіант В оповіданні Панаса Мирного “Морозенко” розповідається про маленького хлопчика Пилипка. Він жив зі своєю матір’ю Катрею. Важке було в них життя, бідне. Наступили новорічні свята, а вони спалили останнє полінце, і...
- Чіпка Вареник – бунтар, борець проти соціальної неправди – ІІІ варіант ПАНАС МИРНИЙ 10 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ III варіант У романі “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” зображено життя народу і його боротьбу за своє право бути вільним. В основу роману було покладено історичні факти. Панас...
- Пошук ідеалів і проблема вибору в романі “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” ПАНАС МИРНИЙ 10 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ Життя, – що стерняста нива: Не пройдеш, ноги не вколовши. П. Мирний Роман “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” – це глибоко психологічний твір. Панас Мирний з надзвичайною майстерністю,...
- Життєва філософія Мотрі та Явдохи (за романом Панаса Мирного та Івана Білика “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”) ПАНАС МИРНИЙ, Б. ГРІНЧЕНКО 10 КЛАС УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 70-90 PP. XIX СТ. ПАНАС МИРНИЙ, Б. ГРІНЧЕНКО Життєва філософія Мотрі та Явдохи (за романом Панаса Мирного та Івана Білика “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”) У романі Панаса Мирного та...
- Ідейна навантаженість жіночих образів у романі “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” – І варіант ПАНАС МИРНИЙ 10 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ І варіант В основу роману покладено дійсні факти: зображено життя народу і його боротьбу проти гнобителів до реформи 1861 року і після неї. Твір багатоплановий, і особливе місце в...
- ДИВА В ПРИРОДІ. ЄВГЕНІЯ ГОРЕВА ЗЕЛЕНІ КОНИКИ В ТРАВІ. ПАНАС МИРНИЙ РАНОК Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; навчати розуміти поетичну мову, уявляти описані картини; розвивати здатність сприймати словесні образи, емоційно реагувати на художнє слово; виховувати любов до природи. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II....
- Вибір Чіпки Варениченка (за романом “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”) ПАНАС МИРНИЙ 10 клас ТВОРИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ (за романом “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”) Задум роману “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” виник після зустрічі письменника під час подорожі по Полтавщині з хлопцем-візником, що розповів...