Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС

ІІ семестр

СВІТ ДИТИНСТВА Й МОРАЛЬНІ ЦІННОСТІ В ЛІТЕРАТУРІ

(9 годин)

УРОК № 50

Тема. Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”

Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, зацікавити ними, спонукати до читання та вивчення; розвивати навички виразного читання, виділення головних епізодів переказу їх та висловлення своїх суджень з приводу прочитаного; виховувати допитливість, прагнення до самопізнання шляхом ознайомлення з діями, вчинками та характерами літературних героїв й самовдосконалення.

Обладнання:

портрет письменника, ілюстративні матеріали до його життєвого і творчого шляху; карта світу, американські краєвиди.

Теорія літератури: автобіографічний твір, повість.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

1. Зачитування міркувань щодо проблемних запитань, пов’язаних із віршем Р. Бернса “Чесна бідність”.

2. Зачитування складеного самостійно “Кодексу честі” (за Р. Бернсом).

II. Мотивація навчальної діяльності школярів

– Ім’я американського письменника Марка Твена знають в усьому світі. Його твори “Пригоди

Тома Сойєра”, “Пригоди Гекльберрі Фінна”, “Принц та злидар” читають із великим задоволенням і діти й дорослі. Діти захоплені пригодами своїх однолітків, а дорослі згадують власне дитинство, дивлячись на себе очима дітей.

Сьогодні ми розпочинаємо знайомство з Марком Твеном, який свою повість “Пригоди Тома Сойєра” назвав “Гімном дитинства, перекладеним прозою”. Багато пригод, характерів Марк Твен “списав” із себе та своїх товаришів, тому його герой – бешкетник, фантазер, але водночас чесна і благородна людина – завоював симпатії мільйонів читачів різних поколінь.

III. Оголошення теми й мети уроку

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Самостійне опрацювання статті підручника про Марка Твена (С. 205-206 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; С. 182-184 – за підручником Є. Волощук)

image47

Марк Твен

2. Евристична бесіда

– Які факти з життя Марка Твена вас вразили найбільше? Чому?

– Чому в письменника такий псевдонім – Марк Твен?

– Які професії змінив у житті Марк Твен?

– Які риси характеру митця ви б визначили як основні?

3. Виразне читання уривків з розділів повісті I, II, III (С. 207-215 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; С. 184-189 – за підручником Є. Волощук)

Примітка. Тут і далі сторінки підручника автора Є. Волощук учитель може розподілити за власним бажанням, оскільки підручник Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко має 74 сторінки тексту повісті, а підручник Є. Волощук – 50. Як варіант можна використати розділи з повного тексту для читання в класі.

4. Словникова робота за запитаннями учнів, обмін враженнями про прочитане

5. Складання “сюжетного ланцюжка”

6. Розгляд проблемних запитань та розв’язання проблемних завдань

– Які риси головного героя ви відзначили? Чи можна його вважати позитивним героєм?

– Якими у цих розділах змальовано дорослих? Що б ви їм порадили? (Довірливі, поблажливі або надмірно суворі)

– Які ознаки часу та національного характеру ви помітили? (Це ХІХ століття: недільні школи, обов’язкове відвідування церкви, шкільна освіта не відділена від церковної; хлопчики й дівчатка сидять в окремих частинах класу; застосовується фізичне покарання – б’ють лінійкою; сірники – рідкість; спосіб лікування зубів; риси американського національного характеру – авантюризм, розкутість, підприємливість, уміння перетворювати роботу на розвагу і, навпаки, почуття гумору, власної гідності)

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Жартівливі запитання

– Що спільного у яблука, паперового змія та дохлого пацюка? (Це речі, які хлопці віддали Томові за отримання дозволу пофарбувати паркан.)

– Яку роль у житті Тома і Сіда відіграла чорна нитка? (Тома викрили, що він не був у школі, а Сід став ябедою і дістав від Тома стусанів.)

– Перед ким щойно увінчаний славою звитяжець (Том) здався без жодного пострілу? (Перед Беккі Тетчер)

VI. Домашнє завдання

– Прочитати розділ VI (С. 212-215 – за підручником Ю. І. Ков – басенка, Л. В. Ковбасенко; С. 184-198 – за підручником Є. Волощук), вміти переказувати, аналізувати; зробити ілюстрації.

VII. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа “Мікрофон”

Продовжте речення.

– Мені найбільше запам’яталося…

– Найсмішнішим мені здалося те,…

– Я отримав (отримала) задоволення від…




1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 оценок, среднее: 5,00 из 5)

Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”


фольклорні балади
Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”