Література XX ст.- мистецтво оновлених традицій і сміливого
Мета: дати учням поняття про тематичне, стильове й жанрове багатство літератури XX ст.; розвивати навички формулювання й висловлювання власних думок щодо творів цього періоду, вивчених у попередніх класах; розвивати вміння сприймати інформацію на слух, виділяти головне; виховувати любов до книги, естетичний смак. Обладнання: портретна галерея письменників XX ст., ви- ставка їхніх творів. Теорія літератури: тематика, стилі, жанри, літературні течії, напрями, традиції, новаторство.
ХІД УРОКУ І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ Аналіз виконання
Як не дивно, але це дало поштовх для розвитку літератури різних напрямів і жанрів, оновлення традицій і сміливого новаторства. Виникає багато різних літературних шкіл і течій, митці експериментують зі словом, формою, жанрами, намагаючись зануритися в глибини людської психології, підсвідомості. На XX століття припадає також і страшний час тоталітаризму, коли все життя регламентувалося програмою єдиної пануючої
Усі інакомислячі суворо переслідувалися аж до фізичного знищення. 20-30-ті роки XX століття в українській літературі навіть названі “Розстріляним Відродженням”, адже більше ніж півтисячі
Талановитих майстрів пера були знищені, інші відбували заслання або змушені були правдами й неправдами емігрувати. Таких називали зрадниками, їхні твори вилучалися з бібліотек і книгарень, імена викреслювалися навіть із підручників та енциклопедій. Ось про цей час у нашій літературі ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці. ІІІ.
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ “Хвилинка мудрості”.
ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МА ТЕРІАЛУ 1. Робота над історичним довідничком. – Пригадайте й запишіть найважливіші події в житті нашого народу, що відбулися у XX ст. Друга світова війна 1939-1945 рр. Голод 1946-1947 рр. Командно-адміністративна система Перебудова Незалежність.)
2. Слово вчителя. Ось скільки жахіть випало на долю наших предків, і є ще багато живих свідків такої важкої ходи історії. Письменники завжди були, як то кажуть, “на передовій лінії”. Хоча немало з них складали хвалебні оди існуючому режимові і його вождям, заради слави та багатства служили неправді. Минули роки – забулися і їхні твори, і навіть їхні імена.
Залишилися ті, хто створював справжні мистецькі шедеври, сповідував загальнолюдські вічні цінності. Недаремно ці твори актуальні й донині, захоплюють читачів художньою довершеністю.
3. Гра “Хто назве останній”. – Згадайте письменників XX ст., твори яких ми вивчали в попередніх класах. 4. Евристична бесіда. – Які теми порушували ці письменники, про що писали? – Який із творів вам запам’ятався найбільше? Чому саме? – Який із вивчених напам’ять віршів ви пам’ятаєте?
Прочитайте його, скажіть, чим саме цей поетичний твір вас привабив. – Хто з письменників нині живе й працює? – Кого із сучасних письменників-гумористів ви можете назвати? – Назвіть твори традиційно-реалістичного та модерніс-тичного напрямку, їх авторів. 5. Робота в парах. Перевірка й уточнення планів-тез.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК Вікторина “З якого твору ці рядки, хто є їх автором”. 1) “Раптом поміж куширами промайнула чорна блискави ця і завмерла осторонь довгастою плямою. Олесь підповз ближче, пригледівся й застогнав від подиву: щука! В зубах у неї тремтіла маленька пліточка. – Пусти,- видихнув Олесь і ляпнув долонею по льоду”.
2) “Два хлопчики вийшли з лісу на берег і спинились. Приїхали вони по хмиз, і їхня смирна конячина залиши лась на узліссі, а вони вирішили подивитись на річку, чи тріщить на ній лід, чи скоро рушить. Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями і схожі один на од ного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда”.
3) “У нас була прекрасна, благородна ідея – провести під свинарником метро. Це мало бути сюрпризом. Перша лінія метро у Васюківці! Станція “Клуня” – станція “Крива груша”.
Три копійки в один кінець. Родичі – безплатно. З учительки математики – п’ять копійок”. 4) “Водою пливло щось надзвичайне, неймовірне і дуже доіс торичне.
Це я зрозумів одразу. На поверхні видніла лише голова, але що то було за голова… Ось потвора повернулась до нас, і блиснули червонясто два великих ока. Між ними стирчав хижий ріг.
З напіврозкритої пащі виглядали гос- тренні білі зуби…” 5) Щось мріє гай Над річкою. Ген неба край – Як золото. Мов золото – поколото, Горить-тремтить ріка, Як музика. 6) Росте хлоп’я, мов кущ малини, підкови на шляхах дзвенять. Ось ластівки в книжках пташиних записують початок дня.
7) Стежечка ходім зі мною стежечко обережно не зачепися за камінець переступи соломку і під спориш не ховайся все одно бачу 8) Рідна мати моя, ти ночей недоспала, І водила мене у поля край села, І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала, І рушник вишиваний на щастя дала. 286
9) Сьогодні усе для тебе – Озера, гаї, степи. І жити спішити треба, Кохати спішити треба – Гляди ж не проспи! 10) бо кажуть дитина що мова наша – солов’їна гарно кажуть але затям собі що колись можуть настати і такі часи коли нашої мови не буде пам’ятати навіть найменший соловейко тому не можна покладатися тільки на солов’їв дитино 11) “Він заклопотано зупинився, думаючи, як-то здивується Степан. І коні здивуються, бо ніколи не бачили його та кого білого, гарного. Степан вважатиме, що він хоче виді литися, показати норов. А справді, кому й що доведеш?
Тільки собі гірше зробиш. Краще вже й надалі прикидати ся сіреньким та покірненьким”. 12) кожне слово нашої мови записане у Літописі тож хай знають вороги якими словами на самоті мовчимо VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Інтерактивна вправа “Мікрофон”. – Продовжіть речення: “Я дізнався , що…” “Мене вразило…” “Наші знання про літературу XX ст., на мій погляд, …”
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Скласти усний твір “Мій улюблений герой із творів літератури XX століття”.
Література XX ст.- мистецтво оновлених традицій і сміливого
як можна назвати ще казку гидке каченя
Література XX ст.- мистецтво оновлених традицій і сміливого