ЛИСТОПАД – Яків Щоголів (1824-1898)
Українська література 6 клас
КРОКУЄ ОСІНЬ ЗОЛОТА
Яків Щоголів (1824-1898)
Його поетичне слово бере початок у пісні, у ритмі праці й звуках природи, на просторах рідного краю.
Іван Пільгук
Народився Яків Щоголів 5 листопада 1824 року в місті Охтирці (тепер Сумської області). Дід майбутнього письменника був свя щеником, батько – дрібним службовцем. Хлопчик зростав за сприятливих умов серед прекрасної природи на берегах мальовничої річки Ворскли. Навчався у Харківській гімназії, де особливо захоплювався художньою літературою.
У 1883 році вийшла книга його поезій “Ворскла”. У ній поет оспівав чудову українську природу, минувшину України, її казкову старовину.
Помер Яків ІЦоголів 8 червня 1898 року в Харкові.
Що? Коли? Чому? Як?
1. Розкажіть про українського письменника Якова Щоголева. 2. Де народився поет і яку здобув освіту? 3. Які основні мотиви його поезії? 4. Що мало вплив на його творчість? 5. Як ви розумієте епіграф до творчості письменника (слова Івана Пільгука)?
ЛИСТОПАД
Звелося1 літо, і не знать, І висне3 небо в ті часи,
Як день за днем минув, немов циновий4 дах,
І серпень дав, що можна дать, і стигнуть5 краплі від роси,
І вересень майнув2… як сльози, на гілках.
Морозний вітер в гай і ліс А ти, що осені настиг6
Подув з холодних міст та просвітку не знав7,
Й нещадно з дерева обніс чи хоч єдиний лист зберіг,
Червоно-жовтий лист. за котрим жалкував?
І чи хоч краплю теплих сліз
Зоставив від весни,
Щоб плакать так, як плаче ліс
За літом восени?
1 Звестися – минути, пройти. 2Майнути – проминути.3 Виснути – нависати. 4Циновий – цинковий, зроблений з цинку. 5Стигнути – достигати. 6 Настигати – наздоганяти. 7 Просвітку не знав – працював без відпочинку.
Що? Коли? Чому? Як?
1. Прочитайте виразно вірш “Листопад” Якова Щоголева. Які почуття викликали у вас рядки вірша? 2. Що навіває сум на поета? 3. Які аналогії стану природи і настрою поета ви помітили?
1. Пригадайте, що “дає серпень” людині і природі? А що відбувається у вересні? Відповіді оформіть як опис осені.
2. Знайдіть картини осені у вірші “Листопад”. Дайте їм назви. Як би ви їх намалювали?
3. Випишіть з тексту вірша художні словесні деталі, доведіть їх важливість у зображенні загальної картини осені. Які метафори, епітети та порівняння ви знайшли у вірші “Листопад”?
4. Поясніть значення слів: лист дерева і лист, написаний комусь і надісланий на чиюсь адресу або одержаний від когось.
5. Зверніть увагу на написання прикметника червоно-жовтий. Пригадайте правила написання складних прикметників. Чому червоно-коричневий, темно-червоний, червоно-синій, світло-червоний пишемо через дефіс, а червоногарячий та жовтогарячий – разом?
ЛИСТОПАД – Яків Щоголів (1824-1898)
хутірна поезія куліша
ЛИСТОПАД – Яків Щоголів (1824-1898)