ІВАН ФРАНКО “ЛИС МИКИТА” (уривок)

II семестр

ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ

СКРИНЬКА КАЗОК УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ

Урок 114. ІВАН ФРАНКО “ЛИС МИКИТА” (уривок)

Мета: дати учням поняття “авторські (літературні) казки”; вчити їх аналізувати зміст твору, давати характеристики героям; розвивати техніку читання; формувати вміння працювати в колективі та самостійно.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

– Насупитись, як сердита людина, осіння хмара;

– посміхнутись, як кіт на сонці, як саме сонечко;

– позлитись, як два цапки на мосту;

– злякатись, як Маша, що

загубилася в лісі;

– втомитись, як дід, що тягнув ріпку;

– погарчати, як гарчить Сірко на вовка тощо.

Казав казку – казочку,

Приказку – приказочку!

Косарикам – косарям,

Казкарикам – казкарям.

Ато-ато-ато – чистомовок є багато.

Ті-ті-ті – та найкращі будуть ті,

Ята-ята-ята – що поможуть вам, малята,

Ув-ув-ув – ротик щоб слухняним був!

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Учні відповідають на запитання рубрики “Повтори і пригадай” (с. 136).

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Гра “Відгадайте казочку” (див. додаток

на с. 104)

– Молодці, діти! Я бачу, ви знаєте ці казочки. А хто їх придумав? (Діти: “Ми не знаємо автора”.)

– Правильно. У цих казочках немає одного автора, адже йшли вони до нас із давніх-давен, переказувалися від одного покоління до іншого. І тому вони мають одну назву: народні.

– А сьогодні ми почнемо ознайомлення з казками, в яких автор відомий. Ці казки називаються літературними, або авторськими.

Давайте повторимо і запам’ятаємо ці назви. (Діти декілька разів повторюють, запам’ятовують терміни.)

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1) Вступна бесіда.

– Казочка, з якою ми ознайомимось сьогодні, називається “Лис Микита”.

– Що ви знаєте про лисицю, її повадки, поведінку? (Демонстрування малюнка лисиці.)

– У яких казочках ви зустрічалися із нею?

– Автор цієї казки – І. Я. Франко.

2) Читання учнями тексту про І. Я. Франка.

3) Читання казки учнями мовчки.

– Назвіть персонажів прочитаної казки.

4) Словникова робота.

Леститися – ніжно горнутися, виявляти ласку до кого-небудь.

Шарпнула – тягти кого-, що-небудь посмиком; різко, рвучко смикати за щось.

Вовтузитися – не сидіти спокійно; соватися.

5) Читання казки учнями “ланцюжком”.

– Де Вовчиця зустріла Лиса?

– Що він робив?

– Яким автор зобразив Лиса і Вовчицю?

– Чим закінчилася риболовля для Вовчиці?

– Пригадайте українську народну казку, до якої подібний твір Івана Франка.

– Розгляньте малюнок до казки.

– Яким зображено Лиса?

6) Читання казки учнями за особами.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Отже, наш урок добіг кінця. Що ж нового на ньому ви дізналися? (Казки бувають не тільки народними, а й літературними, або авторськими.)

– З якою казкою ви ознайомилися?

– Чого вона вас навчила?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Читати та переказувати казку “Лис Микита”.

За бажанням проілюструвати казку.

ДОДАТОК ДО УРОКУ 114

– Сидів він на віконечку,

Як маленьке сонечко.

Від діда з бабусею утік,

Побіг у ліс і раптом зник. (“Колобок”)

– Знесла яєчко золоте,

Зраділи дуже дід і баба.

Ви, діти, знаєте її –

Та це ж… (“Курочка Ряба”)

– В охайненькій хатині

Голосистий півник жив,

І від рання до смеркання

Працювати він любив.

Ще жили з ним мишенята,

Круть і Верть їх звали.

Цілий день ледачі,

У полі стрибали.

До роботи не охочі,

А як їсти – тут як тут.

Пригадайте, милі діти,

Як цю казочку зовуть? (“Колосок”)

– Із якої казки я,

Бичок-третячок?

Із соломи дід зробив,

Бік смолою засмолив. (“Солом’яний бичок”)


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 оценок, среднее: 5,00 из 5)

ІВАН ФРАНКО “ЛИС МИКИТА” (уривок)


сербська народна казка жбан меду читати
ІВАН ФРАНКО “ЛИС МИКИТА” (уривок)