ГЛІБОВ ЛЕОНІД
ГЛІБОВ ЛЕОНІД (03.1827, с. Веселий Поділ, тепер Семенівського р-ну Полтавської обл. – 10.11.1893, Чернігів) – байкар, поет – лірик, драматург, публіцист, видавець.
Народився в сім’ї управителя поміщицького маєтку. Сільське оточення прищепило юнакові глибоке відчуття живої української народної мови, знання фольклору. Вже в 13 років почав віршувати. Перші російськомовні твори видані 1847 р. під назвою “Стихотворения Леонида Глебова” (меценатом виступив хазяїн – домовласник Василь Прокоф’єв).
Навчався у Ніжинському ліцеї (1849 –
Громадській і літературній діяльності Л. Глібова сприяли його дружні зв’язки з О. Марковичем, І. Андрущенком, М. Кибальчичем. Брав
Жанровий діапазон творів Л. Глібова досить широкий: ліричні вірші і вірші для дітей, сатиричні віршовані твори, п’єси, нариси, оповідання, статті, театральні рецензії тощо. Найбільшу славу йому принесли байки та окремі ліричні твори. У жанрі байки інтенсивно працював з 1853 р. (лише за один цей рік у “Черниговских губернских ведомостях” опублікував 25 байок). Згодом видав три збірки (1863, 1872, 1882), у яких дотепно, в широкому “сміховому” діапазоні – від іронії до сатири – картав людські й суспільні вади. У “мандрівні” світові сюжети активно запроваджував специфічно українські риси (мовностильові засоби, зокрема ідіоми й фразеологізми, гумористичні сценки, прислів’я і приказки, пейзажні картини з національними топонімами, характерні побутові деталі тощо).
Творчість Л. Глібова 50-х – початку 70-х років спрямована насамперед проти кріпосництва, свавілля панів, жорстокого визиску ними селян (байки “Вовк та Ягня”, “Вовк і Кіт”, “Вовк і Вівчарі” та ін.). Жорстоке самодурство вдасть імущих сатирично осуджується в байках “Мірошник”, “Вовк та Зозуля”. Тип байкового конфлікту тут цілком новаторський, оригінальний, “персонажі окремих байок зображені в момент найгостріших антагоністичних зіткнень” (М. Бондар). За таким же принципом побудовано байки, де висміюються хабарництво чиновництва, загальне казнокрадство (“Щука”, “Мишача рада”, “Лисиця і Ховрах” та ін.), показується розклад і занепад кріпосницьких господарських відносин (“Охрімова свита”, “Мірошник”).
Як типовий просвітитель Л. Глібов значну увагу приділяв морально-етичним проблемам. Вади суспільної й людської моралі засуджуються у творах “Пан на всю губу”, “Вовк та Мишеня”, “Мишача рада”, “Миша і Пацюк”, “Два куми”, “Троєженець”, “Купець та Миші”, “Зозуля і Півень”, “Чиж і Голуб” та ін. У 80 – 90-х роках поглиблюється морально-етичний аспект його байок. Об’єктами висміювання стають неробство, паразитичне життя панівних верств, здирство й користолюбство, прагнення наживи, прислужництво перед вищими і брутальне свавілля щодо нижчих, розтлінна мораль “вседозволеності” (“Лев на облаві”, “Хазяйка і Челядники”, “Старець”, “Кундель”, “Сила”, “Танці”, “Жаби”, “Скоробагатько” та ін.).
Засобами народного гумору, тонкої, спостережливої іронії Л. Глібов картає недалеку пихатість і чваньковитість підпанків (“Зозуля і Горлиця”, “Лисиця й Виноград”, “Дуб і Лозина”, “Осел і Соловей”, “Півень і Перлинка” та ін.). В окремих байках висловлюються думки про можливі шляхи суспільного розвитку. Письменник виявляє себе прихильником еволюційного шляху, доводить, що не революція, яка винищить все до тла (“Огонь і Гай”), а старанна “пожиточна” праця (в тому числі освітня, культурна) піднесуть суспільство на вищий рівень (“Жук і Бджола”, “Солом’яний Дід”).
Гумор, іронічні й сатиричні сценки у байках живі, іскрометні, виразні, вихоплені з гущі народного життя. Широко використовує письменник прийоми драматургічного мистецтва – монологи й діалоги, риторичні запитання й вигуки, обірвані фрази тощо. Нерідко мораль байки формулюється в чіткому афоризмові, що згодом сприйматиметься як прислів’я: “Дурний порядок – дурне й діло”, “Хто вище злізе, дужче пада”, “Чого не втямиш – не берись” та ін.
Ранні ліричні вірші Л. Глібова (“Полтава”, “Пловец”, “Узник”, “Мелодия”, “Вечер в деревне”, “Осень”) позначені елегійним смутком. Любовні мотиви супроводжуються роздумами про меркантильність світу, обивательську обмеженість. Українськомовна медитативна й пейзажна лірика забарвлена в тужливі тони (“Вечір”, “Скажіть мені, добрі люди” та ін.). У Л. Глібова є чимало пісень – романсів (“Моя веснянка”, “Зіронька”, “Ой не цвісти калиноньці” та ін.). Улюбленою народною піснею стала поезія “Журба” (“Стоїть гора високая…”), покладена на музику М. Лисенком. І. Франко відносив її до “правдивих перлин української лірики”. Громадянський пафос наявний у вірші “Не плач, поет!”, де звучить думка про служіння поетичним словом людям. Волелюбні мотиви характеризують вірш “Над Дніпром”. Любов до рідного краю проймає поезію “У степу”.
З 90-х років Л. Глібов почав писати вірші для дітей (“Веснянка”, “Квіткове весілля”, “Пташка”, “Зимня пісенька”), які прищеплювали читачам любов до природи, праці, творчості, підносили високі моральні якості, вчили любові до рідної мови, и краси й милозвучності.
Певне значення для історика літератури має проза Л. Глібова. Кілька оповідань і нарисів російською мовою під псевдонімами Одинокий, П. С. та ін. (“Пролесок”, “Шурочка”, “В деревне”, “Лихач”) відбивають бездуховність, задушливість провінційного життя у традиціях “натуральної школи” М. Гоголя. На основі сюжету О. Шаховського “Ссора, или Два соседа” письменник створив одноактівку – водевіль “До мирового” (1862), де висміяв дріб’язковість і духовну обмеженість обивателів. Інші твори – легка, розважальна п’єса “Хуторяночка” та п’ятиактна п’єса “Типические пьесы с живыми картинками” (1967), сюжет якої запозичено в “Ревізора” М. Гоголя, – також порушували морально-етичні теми.
Літ.: Бандура О. Вивчення творчості Л. І. Глібова в школі. К., 1958; Гур’єв Б. М. Леонід Глібов. К., 1965; Сиваченко М., Деко О. Леонід Глібов. К., 1969; Пільгук І. І. Леонід Глібов. К., 1977; Деркач Б. А. Леонід Глібов. К., 1982; Бондар М. П. Леонід Глібов // Історія української літератури XIX ст.: У 3 т. К., 1996. Кн. 2.
Л. Дем’янівська
ГЛІБОВ ЛЕОНІД
структура літературно-художнього образу
Related posts:
- ЛЕОНІД ГЛІБОВ БАЙКАР, ЛІРИК, ПУБЛІЦИСТ Л. І. Глібов відомий в українській літературі як байкар, лірик, публіцист, автор творів для дітей. Він був активним “громадівцем”, педагогом-ентузіастом, редактором та видавцем. Упродовж багатьох десятиліть часто з тривалими перервами, Л. Глібов видавав газету “Черниговский...
- Леонід Глібов – видатний український байкар Цікаво, якою людиною треба бути, щоб стати байкарем? Можливо, чарівником? А можливо, і просто доброю, мудрою, справедливою людиною. Саме таким переді мною постав Леонід Глібов – байкар, людина дивовижної долі. Народився Леонід Глібов 4 березня...
- Леонід Глібов – творець нової байки Найвидатніший байкар української літератури – це Л. Глібов, який виступив проти кріпосництва, критикував лібералів за те, що вони прославляли реформу 1861 року. Невгасну славу принесли Глібову його байки, які І. Франко справедливо вважав “головним титулом...
- Глібов Леонід Іванович Леонід Іванович Глібов народився 5 березня 1827 р. в с. Веселий Поділ Хорольського повіту на Полтавщині. Батько його служив управителем у місцевих панів Родзянків. З часом родина переїхала разом зі своїм паном до села Горби...
- Леонід Глібов – УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ XVIII ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ XVIII – ПОЧАТКУ XX СТ. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ XVIII – 90-Х РР. XIX СТ. Леонід Глібов (1827-1893) Леонід Іванович Глібов народився 21 лютого 1827 р. в селі Веселий Поділ Хорольського повіту на Полтавщині...
- КОНИК-СТРИБУНЕЦЬ – ЛЕОНІД ГЛІБОВ Літературне читання 3 клас Легенди. байки. п’єси Байки Байка – це невеликий за обсягом віршований твір з повчальним змістом. У ній ідеться про звірів, птахів, комах, риб, рослини, що поводяться, як люди. Змальовуючи вчинки персонажів...
- Леонід ГЛІБОВ (1827-1893) Літературне читання 4 клас – О. Я. Савченко – Освіта 2015 РОЗДІЛ ШОСТИЙ. РОЗПОВІДІ ПРО НАС САМИХ Леонід ГЛІБОВ (1827-1893) Пригадай, що тобі відомо про видатного українського байкаря Леоніда ГЛІБОВА (1827-1893). Дитинство майбутнього байкаря минуло...
- ЛЕОНІД ГЛІБОВ. ЗОЗУЛЯ І ПІВЕНЬ Мета: розширювати знання учнів про особливості жанру байки; продовжити ознайомлення школярів із життям і творчістю Л. І. Глібова; навчати визначати головну думку байки; розвивати образність мовлення, виразність читання, артистичні здібності учнів через інсценування сюжету байки;...
- ЗАГАДКА – ЛЕОНІД ГЛІБОВ Літературне читання 2 клас – Віра Науменко АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ ЛЕОНІД ГЛІБОВ Серйозно й поважно, іноді з доброзичливою усмішкою розмовляє з нами Леонід Глібов. Понад п’ятдесят творів написав він для маленьких...
- ЗЕЛЕНІ КОНИКИ В ТРАВІ – ЛЕОНІД ГЛІБОВ Літературне читання 3 клас Легенди. байки. п’єси Байки ЛЕОНІД ГЛІБОВ ЗЕЛЕНІ КОНИКИ В ТРАВІ Зелені коники в траві, Два коники в траві. А в коників є скрипки дві, Є скрипоньки в них дві. В одного...
- Осуд лицемірства, підступництва, хижацтва в байці “Лисиця-жалібниця” – ІІІ варіант – ЛЕОНІД ГЛІБОВ 6 клас III Варіант Леонід Іванович Глібов почав писати байки ще коли навчався в гімназії. Він розумів, що в них можна висловити все те, що говорити одверто було заборонено. Байка “Лисиця-жалібниця” була написана у 1891...
- ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. ЛЕОНІД ГЛІБОВ. ЗАГАДКА І семестр З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ Урок 23. ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. ЛЕОНІД ГЛІБОВ. ЗАГАДКА Мета: ознайомити учнів з творчістю Л. І. Глібова; продовжити ознайомлення учнів із багатством, красою і величчю...
- Муха і Бджола – Леонід ГЛІБОВ (1827-1893) Українська література 6 клас – О. М. Авраменко ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ Леонід ГЛІБОВ (1827-1893) Мухі і Бджола Весною Муха-ледащиця Майнула у садок На ряст, на квіти подивиться, Почуть Зозулин голосок. От примостилась на красолі Та й...
- Роздуми Л. Глібова над скороминучістю людського життя (за поезією “Журба”) ЛЕОНІД ГЛІБОВ 8 клас Роздуми Л. Глібова над скороминучістю людського життя (за поезією “Журба”) Л. Глібов, як і багато інших письменників, у своїй творчості намагався осмислити загальнолюдські питання. Роздуми над скороминучістю людського життя знайшли втілення у вірші...
- ЛЕОНІД ГЛІБОВ (1827 – 1803) Українська література 6 клас – Л. Т. Коваленко ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ Українці вусі часи любили дотеп і вдалий жарт, уміли доречно вставити влучне слово, кепкували не тільки над іншими, але й над собою. Видатний український письменник...
- Викриття і заперечення прислужництва та зазнайства в байці “Цуцик” – I варіант ЛЕОНІД ГЛІБОВ 8 клас I варіант Л. Глібов все життя глибоко симпатизував пригнобленим. У своїх байках багато уваги він приділяє викриттю соціальної несправедливості тогочасного суспільства. Панських прислужників Л. Глібов висміяв у байці “Цуцик”. Ця байка написана у...
- ЖАБА Й ВІЛ – ЛЕОНІД ГЛІБОВ (1827 – 1803) Українська література 6 клас – Л. Т. Коваленко ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ ЛЕОНІД ГЛІБОВ (1827 – 1803) ЖАБА Й ВІЛ Раз Жаба вилізла на берег подивиться Та й трошечки на сонечку погріться. Побачила Вола Та й каже...
- ЩУКА – Леонід Глібов (1827-1893) Українська література 6 клас КРОКУЄ ОСІНЬ ЗОЛОТА Леонід Глібов (1827-1893) ЩУКА На Щуку хтось бомагу1 в суд подав, Що буцімтсі2 вона такеє виробляла, Що у ставу ніхто життя не мав; Того заїла в смерть, другого...
- Майстерність творення алегоричних образів українськими байкарями ЛЕОНІД ГЛІБОВ 8 клас Люди з прогресивними думками завжди переслідувалися урядом. Тому вони шукали спосіб висловлювати власні думки. Одним з таких способів є Езопова мова байки, завдяки якій можна висловити те, чого одверто ніяк не скажеш. Євгена...
- ВОВК І КІТ – Леонід Глібов (1827-1893) Українська література 6 клас КРОКУЄ ОСІНЬ ЗОЛОТА Леонід Глібов (1827-1893) ВОВК І КІТ В село із лісу Вовк забіг… Не думайте, що в гості, братця1 Ні, в гості Вовк не забіжить; А він прибіг, щоб...
- МУХА Й БДЖОЛА – Леонід Глібов (1827-1893) Українська література 6 клас ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ Леонід Глібов (1827-1893) МУХА Й БДЖОЛА Весною Муха-ледащиця Майнула у садок На ряст, на квіти подивиться, Почуть Зозулин голосок. От примостилась на красолі1 Та й думає про те, Що...
- ЩУКА – ЛЕОНІД ГЛІБОВ (1827 – 1803) Українська література 6 клас – Л. Т. Коваленко ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ ЛЕОНІД ГЛІБОВ (1827 – 1803) ЩУКА На Щуку хтось бомагу в суд подав, Що буцім би вона такеє виробляла, Що у ставку ніхто життя не...
- Викриття і заперечення прислужництва та зазнайства в байці “Цуцик” – ІI варіант ЛЕОНІД ГЛІБОВ 8 клас II варіант Спогади дитинства… Найяскравіші спогади в житті. Слухаючи казки старої бабусі, Леонід Глібов так і уявляв перед собою тварин, які були добрими і злими, багатими й бідними. Були серед них пани й...
- Майстерність зображення суперечностей кріпосницької системи в байці “Мірошник” – ІІ варіант ЛЕОНІД ГЛІБОВ 8 клас II варіант У своїх байках Л. Глібов змальовував суперечності кріпосницького ладу. Нездатність деяких панів хазяйнувати, через яку страждав трудящий люд, набувала за тих часів особливої злободенності. У творі “Мірошник” Л. Глібов зображує недбалого...
- Гостре висміювання несправедливості царського суду в байці “Щука” – ІІІ варіант – ЛЕОНІД ГЛІБОВ 6 клас III варіант Леонід Іванович Глібов написав багато жартівливих віршів, казок, загадок. Але найбільшого успіху набули в читачів його байки. Саме байка “Щука” дає можливість побачити яскраву картину тогочасної дійсності. Серед законів царської імперії...
- АКРОВІРШІ – Леонід Глібов (1827-1893) Українська література 6 клас КРОКУЄ ОСІНЬ ЗОЛОТА Леонід Глібов (1827-1893) АКРОВІРШІ Хто доня? Мати доні молодій Огородик наділила. Розкошує доня мила, Каже неньці – тісно їй: “В земляній сиджу коморі, А коса моя надворі”. Хочу...
- Осуд лицемірства, підступництва, хижацтва в байці “Лисиця-жалібниця” – ІІ варіант – ЛЕОНІД ГЛІБОВ 6 клас II Варіант Ми вже знаємо, наскільки хитрою та підступною є лисиця в народних байках. Такою ж постає вона в байці Леоніда Глібова “Лисиця-жалібниця”. Живучи в тихому гаю, Лисичка міркувала про своє щасливе життя:...
- ЖАБА Й BІЛ – ЛЕОНІД ГЛІБОВ Українська література 6 клас ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ ЛЕОНІД ГЛІБОВ ЖАБА Й BІЛ Раз Жаба вилізла на берег подивиться Та й трошечки на сонечку погріться. Побачила Вола Та й каже подрузі тихенько (Вигадлива була!): – Який здоровий,...
- ЖУРБА – Леонід Глібов (1827-1893) Українська література 6 клас КРОКУЄ ОСІНЬ ЗОЛОТА Леонід Глібов (1827-1893) ЖУРБА Стоїть гора високая, Попід горою гай, Зелений гай, густесенький, Неначе справді рай. Під гаєм в’ється річенька: Як скло вода блищить; Долиною зеленою Кудись вона...
- ТЯЖКО ТОМУ ЖИТИ, ХТО НЕ ХОЧЕ РОБИТИ. ЛЕОНІД ГЛІБОВ КОНИК-СТРИБУНЕЦЬ Мета: ознайомити учнів з новим літературним жанром – байкою, з її особливостями; вчити аналізувати події, що відбуваються у природі, вміти переносити їх у реальну дійсність життя, оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки; розвивати навички...