Герой раннього оповідання Булгакова

Герой раннього оповідання не відокремлює себе від загальної відповідальності. Він готовий взяти на себе провину, що не врятував, не допоміг, не зумів хоча б сказати те, що зуміли викричать тифозна Серафіма й “красномовний вістовий” Крапилин. Щоб висловити істину, потрібно забутися, збожеволіти, “не віддавати звіту” . Крапилин повинен був упасти “у забуття” і занестися в згубні височіні, щоб правда разом із кров’ю горлом пішла

Згубні височіні – це простір вільного людського вчинку, якогось моральної межі, у якому “легко”

може існувати древній філософ. “Правду говорити легко й приємно”, – скаже Иешуа Пілатові. Для простого смертного ці височіні виявляються згубними. Жінку, “не віддавала звіту”, Хлудов кидає в лабети контррозвідки, “красномовного вістового” відправляє на перонний ліхтар.

Аналізуючи цю ключову ситуацію “Перегони”, М. Чудакова приходить до важливого висновку: “Так внимательнейшим образом обстежена та психологічна ситуація, нерозв’язність якої привела до потьмарення розуму героя “Червоної корони”, – можливості й наслідку прямого зіткнення зі згубною силою”.

Саме

звідси бере початок у мистецтві Булгакова нерозв’язна суперечка на місячній доріжці, що ведуть Иешуа й Понтій Пілат. І так само як прокуратор Іудеї, Хлудов наділений таємним знанням істини, болісною спрагою цю істину почути .

Булгакову було дуже важливо Еивести Хлудова на рівень ідейної людини, своїми засобами вирішальні старі теми вітчизняної культури. У величезній ремарці, що випереджає другий сон, у словесному портреті героя письменник з явним натиском акцентував собирательно-исторические деталі, не вичерпані генеральською атрибутикою. “Людина цей особою біла, як кістка. Хлудов кирпатий, як Павло. ока в нього старі.

На ньому солдатська шинель, підперезаний він ременем по ній не те по^-жіночі, не те як поміщики підперізували шлафрок”, “на руках рукавиці. На Хлудове немає ніякої зброї”.

У вигарному димі станції, під чорними мішками повішених, під ніжні мідні вальси , під безглузде бурмотання здурілого залізничника з переляканою дівчинкою на руках вершиться в “Бігу” останній акт російської ідейної драми

Він проходить у супроводі вільно осмисленої біблійної тематики, що займає істотне місце до п’єси про “крайні часи”. Епіграфи з “вічної книги”, пародійно подана сюжетика, теми й образи християнської культури в перетинанні з іншими точками зору утворять дуже важливі значеннєві вузли “Перегони”.

В “Білій гвардії” точка зору “вічної книги” заявлена в епіграфі й проведена аж до фіналу. “У міру того як він читав приголомшливу книгу, розум його ставав як блискаючий меч, що заглиблюється в тьму. Він бачив синю бездонну імлу століть, коридор тисячоріч. І страху не випробовував, а мудру покірність і благоговіння”.

Такий цитатний дозвіл теми, характерне для російської літературної традиції, із часом ускладнювалося Булгаковим, аж до зухвалої спроби створити власну “вічну книгу”, паралельну легендарному джерелу. В “Бігу” стрижневий мотив роздвоюється: авторська точка зору різко відділяється від офіціозного або наївно-життєвого тлумачення древніх пророцтв. Уже в першому, “монастирському” сні Булгаков відштовхується від догматично-казенного погляду на що відбувається, носієм якого виявляється “пастир невартий”.

Архієпископ тлумачить навколишнє як повне підтвердження пророцтва: “.розточилися. Недарма сказано: “і дасть їм накреслення на руках або на чолах їх.” Зірк-те п’ятикутні, звернули увагу?”

Цей апокаліпсис для домашнього вживання знижений і спародирован ганебною втечею пастиря, що негайно перейшов на мирський стиль: “Всеблагим господи, що ж це?” – і відразу: “Двуколки з ви-те є?”

Зіткнення подій реальної історії із цитатно-книжними поданнями про неї героїв п’єси в другому сні одержує новий розвиток. Їдка іронія укладена вже в міфологічному маскараді, улаштованому навколо Хлудова. Штабні пропагандисти розгорнули на станції наочну агітацію для підняття духу вмираючої армії: “Білий юнак на коні списом вражає дракона, перед Георгієм Победоносцем лампада”. Примітивна фантазія армійських декораторів викривається самим Хлудовим, він виявляється циніком і відщепенцем стосовно класичного сюжету, що йому запропоноване розіграти. Перебиваючи архієпископа, що звернувся з молитвою до Георгія Переможцеві, він знизить високу тему: “Ваш високопреосвященство, простите, що я вас перебиваю, але ви дарма турбуєте добродії бога.

Він уже явно й давно від нас відступився. Адже це що ж таке? Ніколи не бувало, а тепер воду із Сиваша погнало, і більшовики, як по паркеті, пройшли. Георгій^-те Переможець сміється!”

Другий сон просочений хлудовскими блюзнірствами на адресу легендарних мотивів. Прочитавши заздалегідь заготовлений наказ про відступ, привезений головнокомандуючим, Хлудов оцінить: “А, уже готово! Ви передбачали?

Це добре, нині отпущаеши раба твого, владико.” А слідом за цим інспірує зустріч Корзухина й Серафіми, другим планом якої знову стає євангельський сюжет: подібно легендарному Петрові, Корзухин відрікається від дружини: “Ніякої Серафіми Володимирівни не знаю. Цю жінку бачу вперше в житті” .

Четвертому сну поданий епіграф: “.і безліч різноплемінних людей вийшли з ними.” Авторський погляд на легендарне джерело в цьому сні найбільше різко зіштовхується зі спробою використати його для твердження догматично-цитатної точки зору на що відбувається. Виникають характерні суперечки Хлудова й Африкана із приводу тлумачення того або іншого місця Священного писання. Африкан трактує втечу із Севастополя в дусі древнього результату: “.і відправилися сини ізраїлеві з Раамсеса в Сокхоф до шістисот піших чоловіків, крім дітей”. Хлудов відразу подає уїдливу репліку: !”Пом-ню-с, читав від нудьги в купі. “Ти дунув духом твоїм, і покрило їхнє море.

Вони поринули, як свинець, у великих водах.” Про кого це сказано? А? “Поженуся, наздожену, розділю видобуток, насититься ними душу моя, обнажу меч мій, винищить їхня рука моя”. “Що, гарна пам’ять? А ви чого тут стирчите?” І далі, після обуреної репліки Африкана: “Хто чекає”, той дочекається.

Це в стилі вашої Біблії”.

У суфлерському екземплярі “Перегони” цей діалог був виписаний у ще більш блюзнірському плані: “И в самій справі, – ерничает Хлудов, – ми з вами сидимо тут, Священне писання згадуємо, а Будьонний у цей час до Севастополя змінної клуса підходить. Уявите. Ба.

Здрастуйте будь ласка. Піп у палаці засидівся. А-а.

Шльопнути попа, до стінки попа”.

Відверте, зухвале, хворе хлудовское слово вороже офіціозному біблійному маскараду Африкана й головнокомандуючого. Його не приемлют , сприймають як циническую й злочинну клоунаду. Хлудовское слово, що викриває, фарсове, що знижує, перевертає в “Бігу” книжково-цитатну шкалу цінностей. Це ж слово як би підготовляє нові відносини героїв “Перегони” , коли зруйнується ієрархія чинів і звань, стане атмосфера біблійних здогадів і пророцтв

Авторське сприйняття “вічної книги” з перспективою “синьої бездонної імли століть” протистоїть і увесь час сперечається із тлумаченням того ж джерела, що потрібний для цитат на випадок, для підтвердження своєї догматичної впевненості й всезнайства. “Книга життя”, по Булгакову, затверджує життя, звільняє подавлену свідомість від відчуття “кінця світу”. Віра в природний хід речей, вічне здивування перед навколишнім світом дає можливість глибоко критичного відношення до будь-якого переказу, історичному маскараду й містифікації

“Плин часу” не завмирає з результатом білої гвардії. Письменник стрімко йде до особливого роду історизму, що знає реалістичний гротеск: до вічної незавершеності життя, її непередбачуваності, що дивує несподіванки. У цьому також укладений зміст найважливішого стилістичного шару п’єси, про яке йшла мовлення


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 оценок, среднее: 5,00 из 5)



Герой раннього оповідання Булгакова


таємне товариство боягузів скорочено
Герой раннього оповідання Булгакова