ГЕЙ, НОВІ КОЛУМБИ Й МАГЕЛЛАНИ – ВАСИЛЬ СИМОНЕНКО (1935 -1963)
Українська література 7 клас – Л. Т. Коваленко – Освіта 2015
“ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ – ЛЮДИНА…”
ВАСИЛЬ СИМОНЕНКО (1935 -1963)
ГЕЙ, НОВІ КОЛУМБИ Й МАГЕЛЛАНИ
Гей, нові Колумби й Магеллани,
Напнемо вітрила наших мрій!
Кличуть нас у мандри океани,
Бухту спокою облизує прибій.
Хто сказав, що все уже відкрито?
Нащо ж ми народжені тоді?
Як нам помістити у корито
Наші сподівання молод?
Кораблі! Шикуйтесь до походу!
Мрійництво! Жаго моя! Живи!
В океані рідного народу
Відкривай духовні острови!
Марія
Геть із мулу якорі іржаві –
Нидіє на якорі душа!..
Б’ються груди об вітри тужаві.
Каравела в мандри ви руша.
Жоден вітер сонця не остудить.
Півень землю всю не розгребе!
Україно! Доки жити буду,
Доти відкриватиму тебе.
Мріяти й шукати, доки жити,
Шкварити байдужість на вогні!..
А якщо відкрию вже відкрите,
Друзі! Ви підкажете мені..?
БУДЬ УВАЖНИМ ДО СЛОВА
Бу́хта – невелика глибока затока.
Ни́діти – вести бездіяльне, позбавлене мети, смислу, духовних інтересів життя; животіти.
Караве́ла – старовинний вітрильний корабель із трьома або
ПОМІРКУЙ НАД ПРОЧИТАНИМ
1. Поясни, кого В. Симоненко називає новими Колумбами й Магелланами. Яка провідна риса характеру таких людей захоплює поета?
2. Прокоментуй рядки вірша: Хто сказав, що все уже відкрито? Нащо ж ми народжені тоді?
3. Визнач, що символізують у вірші поняття бухта спокою, вітрила мрій, океан рідного народу, якорі іржаві.
4. За змістом вірша з’ясуй, до яких мандрівок закликає сучасників автор. Яку паралель проводить він у творі? Відповідь підтвердь цитатою.
5. Поясни, чому, на думку автора, відкриття для допитливих ніколи не завершаться. Відповідь підтвердь цитатою.
6. Поясни, чому у вірші автор так часто використовує окличні речення. Яким настроєм пронизана поезія?
7. Визнач, чи має цей вірш романтичний пафос. Доведи на прикладі вірша, що автор твору – романтик та ідеаліст. Відповідаючи, цитуй уривки.
8. Визнач художні засоби твору. Які з них тебе вразили найбільше і чому?
ПОДИСКУТУЙ З ОДНОКЛАСНИКАМИ
1. Поняття “космополіт” означає людину, яка надає пріоритетного значення загальнолюдським цінностям і другорядне – національним. Чи погоджуєшся ти з думкою, що в сучасних умовах, коли стираються кордони між державами й народами, патріотом бути не обов’язково? Наведи докази своєї тези із сучасного життя та культури.
2. В. Симоненка називають “лицарем на білому коні”. Як ти розумієш цей вираз? Чи потрібно приносити себе в жертву заради блага інших? Відповідь підтверджуй прикладами з особистого чи суспільного життя.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчи напам’ять вірш В. Симоненка (на вибір).
ЛІТЕРАТУРА В КОЛІ МИСТЕЦТВ
1. Прослухай пісню “Лебеді материнства” композитора Анатолія Пашкевича. Поділися враженнями з однокласниками. Вислов свою думку щодо того, наскільки мелодія доповнює поетичний твір.
2. Порівняй фотографію В. Симоненка та його портрет, створений художницею Аллою Горською (с. 179). Опиши портрет і поясни, яке зображення справило на тебе більше враження і чому.
ТИ – ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ
Напиши сенкан на тему “Я – людина”.
ТВОЇ ЛІТЕРАТУРНІ ПРОЕКТИ
У місті Черкаси в редакції газети “Черкаський Край” розташовано літературно-меморіальний музей В. Симоненка.
Експозиція музею розкривається через такі теми:
1. Дитячі роки В. Симоненка.
2. Юнацькі та студентські роки життя.
3. Робота В. Симоненка в редакції газети “Черкаська правда”.
4. Робота В. Симоненка в газеті “Молодь Черкащини”.
5. Робота В. Симоненка в “Робітничій газеті” – останній рік життя.
6. Ушанування пам’яті поета.
Обери одну з тем і підготуй матеріал для екскурсії по музею. Оформи його з ілюстраціями. Разом з матеріалами однокласників створи віртуальний музей В. Симоненка в класі або розмісти матеріал и на своїй сторінці в соціальних мережах і запроси однокласників до обговорення.
ГЕЙ, НОВІ КОЛУМБИ Й МАГЕЛЛАНИ – ВАСИЛЬ СИМОНЕНКО (1935 -1963)
твір на тему невже мистецтво підвладне моді
ГЕЙ, НОВІ КОЛУМБИ Й МАГЕЛЛАНИ – ВАСИЛЬ СИМОНЕНКО (1935 -1963)