До сучасного письма людство йшло поволі… Вступ до теми “Коли ще не було письма”

Матеріал уроку. Акровірш “Книга”. “Перші писемні знаки” (стаття а підручнику).

Мета. Розкрити значення книги як найважливішого засобу людського пізнання, її роль у житті людини. Розповісти учням про перші писемні знаки. Ознайомити зі значенням слова “піктограма”. Пробуджувати бажання пізнавати нове. Розвивати уяву, фантазію, творче мислення. Виховувати любов і шанобливе ставлення до книги.

Обладнання. Сучасні види піктограм (дорожні знаки, емблеми тощо).

Хіт уроку

І. Мовна розминка.

1. Загадки.

– Дуже

я потрібна всім –

І дорослим, і малим.

Всіх я розуму учу,

А сама завжди мовчу. (Книга)

– Коли хочеш ти читати,

То мене повинен знати.

А коли мене не знаєш,

То нічого не вгадаєш. (Абетка)

– На уроках, в книжці, в школі

Почерпнеш ти їх доволі.

І назавжди у житті

Стануть друзями тобі. (Знання)

2. Народна мудрість.

З’єднати частини прислів’їв і пояснити їх зміст.

Книги – … –

– …а знання – з книг.

Одна книга… –

– …ключ до знань.

Мудрим ніхто не вродився, …

– …як день без сонця.

Золото добувають із землі, … –

– …а навчився.

Хата без книг, … –

– …тисячі людей навчає.

II. Повідомлення теми і мети уроку.

Отож, як ви вже здогадалися, ми будемо говорити про… (книги). Про їх значення в житті людини. Про те, який довгий шлях пройшла книга, щоб набути сучасного вигляду. Існує невеличка казка, в якій підкреслюється вагомість книги, що несе у собі мудрість поколінь.

Казка про книгу і газету

Якось у домі з’явилася нова газета. Її поклали поруч зі старою книжкою. Газета оглянулась і почала розмову з книжкою.

– Яка ти стара, пошарпана…

Книжка у відповідь нічого не сказала. Та газета не вгавала.

– А я новенька, тільки віддрукована.

Книжка мовчала. Але через деякий час усі в домі прочитали газету і викинули її геть. А стару книжку читають і перечитують ще й сьогодні, бо в ній зібрано багатовікову мудрість людську.

III. Робота з матеріалами уроку.

1. Розгляд і осмислення ілюстрації до розділу.

– Прочитайте назву розділу.

– Чи можете собі уявити той час, коли люди не вміли ні читати, ні писати? Роздивіться малюнок у підручнику.

– Кого бачимо на передньому плані? (Хлопчика, який гортає книжку.)

– Що художник зобразив на задньому плані малюнка? (Полиці з книжками.)

– А що бачимо навколо хлопчика? (Рослинний орнамент в поєднанні з колишніми спробами письма на папірусі.)

– Чи можемо сказати, що художник поєднав на малюнку минуле і сучасність?

2. Акровірш “Книга”.

– Прочитайте вірш мовчки.

– Чи виникли якісь запитання?

– Чому “инакший” вжито з буквою “и”? (У акровірші автор теж хотіла поєднати минуле і сучасність. Адже за часів Т. Г. Шевченка вживалась літера “и” на початку слова в деяких словах, таких як прій, икавка.)

– Про що розповідається у вірші?

– Читання вірша вголос учнем.

– З якою інтонацією треба читати даний вірш?

– Над чим мимоволі задумуємось, слухаючи вірш?

3. Перші писемні знаки.

– Читання статті в підручнику вчителем.

– Що нового дізналися з розповіді про перші писемні знаки?

– Читання “ланцюжком”.

– Які знаки природи людина вміла розпізнавати? Зачитайте.

– Що називається піктограмами?

– Які малюнкові повідомлення ми бачимо щодня? Зачитайте.

– Які піктограми ми використовуємо на уроках природи? (Позначення явищ природи – дощ, сніг, туман, іній.)

4. Хвилинка-цікавинка.

Письмо почалося з малюнка. І отримало назву піктографічного (від латинського pictus – намальований і grapho – пишу). Малюнкове письмо передає лише приблизний зміст повідомлення. Існували в цьому виді письма і деякі умовності. Коли малювали, наприклад, тварину, перевернуту догори ногами, цим хотіли сказати, що вона нежива. Сонце символізувало “день”, а піктограма з зіркою – “ніч”. Піктограми зображували в основному конкретні предмети.

– Спробуйте за допомогою піктограм зобразити речення.

Наприклад

IV. Підсумок уроку.

– Минуло багато часу, поки з’явилися друковані книги. Тепер книжка всюди поруч з нами. Вона – наш друг і порадник. Шануйте її, любіть і бережіть, бо в неї вкладено велику працю багатьох поколінь.

– А зараз складемо сенкан “Книга”.

Наприклад.

Книга.

Стародавня, сучасна.

Розповідає, навчає, допомагає.

Без неї не прожити.

Мудрість.

V. Домашнє завдання.

Прочитати уривок з оповідання “Як написали найпершого листа”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 оценок, среднее: 5,00 из 5)

До сучасного письма людство йшло поволі… Вступ до теми “Коли ще не було письма”


аналіз вірша верлена
До сучасного письма людство йшло поволі… Вступ до теми “Коли ще не було письма”