Чому збірку М. Зерова “Камена” вважають зразком елітарної лірики?
1924 року вийшла в світ книга видатного українського поета М. Зерова “Камена”, яка містила 19 оригінальних віршів та численні переклади з І. Буніна, французького поета Жозе Марії де Ередіа, римських класиків Вергілія, Горація, Тібулла, Овідія, Марціала. Проте і власні твори поета щедро рясніли образами міфологічними та біблійними, історичними паралелями, своєрідною лексикою. І навіть назви багатьох віршів М. Зерова вимагають від читача певної ерудиції або ж, принаймні, уважності та зосередженості, щоб ознайомитися не лише з самим текстом
Глибока ерудиція автора “Камени”
Класична пластика і контур строгий
І логіки залізна течія –
Оце твоя, поезіє, дорога
. Леконт де Ліль, Жозе Ередіа,
Парнаських зір незахідне сузір’я
Зведуть тебе на справжні верхогір’я.
М. Зеров орієнтується на вершинні взірці античності та поезію французьких парнасців, представниками якої були Жозе Марія де Ередіа та Леконт де Ліль. Їхня творчість була близька поетові зверненням до об’єктивного світу, відтвореного через призму культурних ремінісценцій, а також багатством мови і ритму. За уявленнями стародавніх греків, на горі Парнас, цьому святилищі поезії, мешкали Аполлон та музи, покровительки мистецтв. Отож, переносне значення слова “Парнас” – світ високої поезії. У М. Зерова знаходимо і цей образ:
Тепера інший час. виходь з нори,
Шукай стежок – од Лисої гори
На верховини і шпилі Парнасу.
У наведених рядках метафорично виражена неокласична естетична позиція поета: необхідність засвоєння найвищих літературних здобутків людства як передумова справжнього розквіту мистецтва; розуміння непроминущого значення уроків класики у зростанні майстерності митця; бажання бачити рідне письменство у колі світових літератур. Така позиція була вкрай актуальна. Адже в той час в українському мистецтві слова почали з’являтися твори-агітки. твори-плакати на злобу дня, далекі від художньої довершеності змісту й форми. А Микола Зеров захоплювався взірцями високими, був “прихильником мистецтва рівноваги”. Шукаючи теми й мотиви в античності, він іронічно зауважував: “Я знаю: ми тугі бібліофаги, і мудрість наша – шафа книжкова”. Проте ота мудрість, перевірена століттями, часто підказувала поету паралелі, аналогії з тією буремною і складною епохою, в яку він жив. М. Зеров творив власний художній світ, власну історію душі, протиставляючи їх сірості, провінційності, нігілізму в ставленні до кращих традицій минулого, його вершин, які оберігають музи – покровительки мистецтва. То ж не випадково збірка М. Зерова має назву “Камена”. У давньоримській міфології так називали музу, яка кликала поета у високості поезії.
Чому збірку М. Зерова “Камена” вважають зразком елітарної лірики?
народний малахій
Related posts:
- “Основні мотиви лірики м. Зерова” Сучасникам в історії української літератури відкриваються все нові й нові імена інтелігентів-літераторів, справжніх патріотів своєї землі. Вони йдуть до нас із небуття й переходять у безсмертя. Серед багатьох таких імен – ім’я Миколи Зерова, батька...
- Основні мотиви лірики Зерова Сучасникам у історії української літератури відкриваються все нові й нові імена інтелігентів-літераторів. справжніх патріотів своєї землі. Вони йдуть до нас із небуття і переходять в безсмертя. Серед багатьох таких імен – ім’я Миколи Зерова, батька...
- Закоханий у вроду слів (основні мотиви лірики М. Зерова) Закоханий у вроду слів, Усіх Венер єдину піну, Ти чародійно зрозумів І мідних римлян, і Тичину. М. Рильський Сучасникам у історії української літератури відкриваються все нові й нові імена інтелігентів-літераторів. справжніх патріотів своєї землі. Вони...
- МОТИВИ ЛІРИКИ М. ЗЕРОВА Вони повертаються до нас. Із небуття – у безсмертя. Так сьогодні досить часто кажуть про багатьох визначних діячів і митців української культури. На подібні теми пишуться твори на вступних іспитах, так називають свої дослідження науковці....
- Парнас Парнас – гора в Греції, де, за еллінськими міфами, мешкали музи на чолі з богом поезії та сонця Аполлоном. Слово П. вживається як символ мистецтва (поезії зокрема), як найвищий рівень художньої досконалості, хоч подеколи автори...
- Чому японці вважають священним самурайський меч? – Твір-дослідження “Душею самурая був меч, сенсом життя – смерть, головним життєвим принципом – честь, професією – війна, постійним заняттям – військові мистецтва, відпочинком – витончена словесність і живопис”. Це слова з самурайського епосу. Меч для японця...
- Творча індивідуальність Зерова …Вони йшли до нас довго і трудно – крізь фальсифікації, недоброзичливу упередженість або й просто замовчування. Але нині очевидно, що спадщина Розстріляного Відродження – то джерело нашого натхнення, частка нашої культури та історії. Не знаючи...
- Центон Центон (від лат. cento – клаптевий одяг) – стилістичний прийом, який полягає в уведенні до основного тексту певного автора фрагментів із творів інших авторів без посилання на них. Такими видаються поезії Юрія Клена, засвідчуючи культурологічну...
- ЛЕКОНТ ДЕ ЛІЛЬ, Шарль (1818 – 1894) ЛЕКОНТ ДЕ ЛІЛЬ, Шарль (Leconte de Lisle, Charles – 22.10.1818, Сен-Поль, о. Реюньон – 18.07. 1894, Лувесьєн поблизу Версаля) – французький поет, теоретик мистецтва. Народився у м. Сен-Поль на о. Реюньон у...
- Принципи “чистого мистецтва” в поезії – ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОВІДНИХ ШЛЯХІВ РОЗВИТКУ ПОЕЗІЇ СЕРЕДИНИ XIX ст ТРАДИЦІЇ ТА НОВАТОРСЬКІ ЗРУШЕННЯ В ПОЕЗІЇ середини – другої половини XIX ст. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОВІДНИХ ШЛЯХІВ РОЗВИТКУ ПОЕЗІЇ СЕРЕДИНИ XIX ст. Принципи “чистого мистецтва” в поезії У середині XIX ст. теорія “чистого мистецтва” (“мистецтва для...
- Відгук на збірку Миколи Побеляна “Сніги на двох” (з літератури рідного краю) У 1999 році вийшла друком нова книжка харківського поета Миколи Побеляна “Сніги на двох”. Вийшла вона у серії “Бібліотека альманаху українців Європи “Зерна”. Із поезією для дітей цього автора ми знайомилися уже в попередніх класах,...
- Творча індивідуальність письменника Творча індивідуальність письменника Спадщина Розстріляного Відродження – то важлива і цікава сторінка нашої культури. 1937-1938 роки стали чорними роками в історії української літератури. Розпрощались з життям талановиті, віддані своєму народові люди. Замовкла поетична пісня М....
- Переказ тексту за планом і зразком Лісові сторожі План 1. Чому ворон називають лісовими сторожами? 2. Як прогнали ворони вовка? 3. Кого помітили ворони на березі лісового озера? 4. Чому сховалась у темному лісі лисиця? Усе бачать, усе чують розумні ворони....
- “Айша та Моххамед” є неперевершеним зразком невеличкого психологічного діалога “Айша та Моххамед” є неперевершеним зразком невеличкого психологічного діалога, прикладом уміння поетеси зосередити увагу тільки на самій суті питання, не захаращуючи його зай-иіімп подробицями побуту, екзотикою тощо. Тема великого, “вічного”, “фатального” кохання, що зму-шус навіть...
- Роздуми про збірку Ніни Супруненко “У лабіринтах болю і розлук” Збірка “У лабіринтах болю і розлук” талановитої харківської поетеси Ніни Супруненко, члена Спілки письменників України, побачила світ у 1996 році. Лабіринт. Це слово в перекладі з грецької мови означає палац у Стародавній Греції та Єгипті...
- Генезис і родові ознаки лірики РОЗДІЛ ІV. РОДИ І ЖАНРИ ЛІТЕРАТУРИ 4. ЛІРИЧНИЙ РІД ЛІТЕРАТУРИ 4.1. Генезис і родові ознаки лірики Лірика (від грец. – струнний музичний інструмент, під акомпанемент якого стародавні греки співали пісні) – один із трьох основних...
- ЖАНРОВИЙ ПОДІЛ ЛІРИКИ Поряд з тематичною класифікацією ліричних творів повною мірою зберігає своє значення й жанровий поділ лірики, який здійснюється залежно від типу переживань поета. Одна з найдетальніших (для свого часу) спроб систематизації за даним принципом жанрів лірики...
- Проаналізуйте збірку А. Міцкевича “Балада і романси”. Мотиви туги у циклі “Кримські сонети”, ліризм творів, що увійшли до циклу Проаналізуйте збірку А. Міцкевича “Балада і романси”. Мотиви туги у циклі “Кримські сонети”, ліризм творів, що увійшли до циклу. Адам Міцкевич – найвидатніший польский поет. Його роль для польської літератури можна порівняти з роллю Пушкіна...
- Книгарь “Книгарь” – критично-бібліографічний часопис, виходив 1917-20 щомісяця у видавництві “Час” за редакцією В. Короліва-Старого, М. Зерова. Тут з’явилися літературно-критичні матеріали М. Зерова, С. Єфремова, Д. Дорошенка, Софії Русової, М. Шаповала, А. Ніковського, 0. Левицького та...
- Поетична група “Парнас” – помітне явище у французькій всесвітній поезії Естетичні принципи і художні досягненя “парнасців”, їх вплив на всесвітню і українську поезію. Парнас – це гора в Греції, де, за еллінськими міфами, мешкали музт на чолі з богом поезії та сонця Аполлоном. Слово Парнас...
- Провідні мотиви лірики І. Драча І. І. Драч і його лірика. 11. Основні мотиви лірики І. Драча. 1. Балади та етюди – улюблені жанри лірики поета. 2. Основні мотиви лірики поета. .) 3. Значення символіки в ліриці І. Драча. 4....
- Наше життя стає дедалі стрімкішим і розмаїтішим. Деякі люди з різних міркувань залишають свою країну й виїжджають за кордон. Ставлення до еміграції в нашому суспільстві не є одностайним. Одні вважають її зрадою своєї Батьківщини, інші ж – виправданим кроком На мою думку, еміграційні процеси є невід’ємною частиною сучасного життя. Та, зважаючи на різноманітні причини, що спонукають людей до виїзду за кордон, не можна вважати емігрантів зрадниками Батьківщини. По-перше, багато людей вимушені робити цей нелегкий...
- Провідні теми лірики О. Пушкіна 1. Багатогранність лірики О. Пушкіна. Іі. Провідні теми лірики О. Пушкіна. І. Громадянська лірика. 2. Роздуми про місце поета і поезії в суспільстві. 3. Філософська лірика. 4. Тема дружби, 5. Інтимна лірика. 6. Тема природи....
- Мотиви лірики Т. Шевченка років заслання Десять років солдатської неволі із царською “забороною писати і малювати” – найтрагічніша сторінка життя Т. Г. Шевченка. Знаючи, що він буде покараний, поет продовжує писати й малювати. “Караюсь, мучусь, але не каюсь” – таким було...
- Основні мотиви лірики Е. Маланюка Мені дуже подобаються поезії Євгена Маланюка. Хоча вони й часом збігаються тематично з творами інших митців (хто з ліриків не звертався до теми кохання, теми Батьківщини, теми поета та поезії?), але у кожному вірші Маланюка...
- Народно-пісенна основа лірики С. Єсеніна СЕРГІЙ ЄСЕНІН 11 клас ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ СЕРГІЙ ЄСЕНІН Народно-пісенна основа лірики С. О. Єсеніна Я думаю: Как прекрасна земля И на ней человек… С. Єсенін Сергій Єсенін прожив лише 30 років. Але слід, залишений ним...
- Мотиви лірики В. Стуса Василь Стус по праву вважається одним з найвизначніших українських поетів двадцятого століття. Він прийшов у літературу в кінці 50-х – на початку 60-х років, коли зміни в житті країни, пов’язані з викриттям культу особи Сталіна,...
- Загальна характеристика персько-таджицьної лірики І. Унікальність персько-таджицької лірики. ІІ. Особливості світосприйняття та специфіка форми. 1. Основні мотиви. 2. Ставлення до життя, до світу. 3. Оспівування кохання. 4. Жанрова специфіка. 5. Найвідоміші постаті. (Найвідомішими постатями є Омар Хайям, Гафіз, Рудакі....
- Розуміння Павлом Грабовським ролі поета і поезії в суспільстві І. Павло Грабовський – поет-борець . ІІ. Погляди П. Грабовського на роль поета і поезії в суспільстві. 1. Мета мистецтва . 2. Непогодження з теорією “мистецтва для мистецтва” . 3. Висловлення поглядів на завдання поета...
- Акорди. Антологія української лірики від смерті Шевченка “Акорди. Антологія української лірики від смерті Шевченка” – антологічне видання поезії другої половини XIX ст., упорядковане І. Франком і видане 1903 у Львові Українсько-руською видавничою спілкою. Засвідчувало єдність українського літературного процесу, його художній прогрес, жанрове...