БАДНЯК (ВЕСЕЛЯК, БЕДНІДА)
БАДНЯК (ВЕСЕЛЯК, БЕДНІДА) – дерево-тотем, що було носієм різних природних і господарських благ для українця. Свято Б. відбувалося наприкінці весни. В лісі вибирали дуб чи сук, зверталися до нього з співами як до помічника в господарстві. По тому зрубували і, прикривши стовбур кожухами та килимами, врочисто везли в городище чи селище. На обійсті, куди привозили, влаштовували святкову зустріч. Господиня дому обсипала Б. зерном, хмелем, горіхами, примовляючи: “Я тебе пшеницею, а ти мені дай хлопчиків, худобу, жито-пшеницю й всякого щастя”. Господар дому підносив високо вгору гілки Б., промовляючи: “Хай так високо росте пшениця, ячмінь, жито, овес, коноплі і всяке зілля”.
Після обрядової вечері кожен учасник ніс додому гілку дерева як запоруку щастя.
Свято Б. було своєрідним табу на винищення гаїв, лісів і пущ. В образі Б., на думку вчених, відбилося первісне уподібнення своєму тотему – дереву. Найдовше зберігся культ Б. у сербів, предки яких занесли це свято з верхів’я Дніпра.





БАДНЯК (ВЕСЕЛЯК, БЕДНІДА)
джек лондон жага до життя план
Related posts:
- ПРО СТВОРЕННЯ ЗЕМЛІ Здавна, як землі ще не було, всюди була вода. Не було і нас ще. А чорт жив десь так у хатах, хтозна-де жив. Дак Бог прийшов до чорта та й повів чорта до Дніпра, щоб...
- ДЕНЬ СВЯТОГО СИМОНА ЗІЛОТИ Це дуже давнє язичницьке свято, що припадає на 23 травня, яке з запровадженням християнства на Русі було “опоряджене” як день святого апостола Симона Зілота. Святитель Симон (III століття) спочатку був послушником Києво-Печерської лаври, потім був...
- ОСІННІЙ ЦИКЛ КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВОЇ поезії Українська література 6 клас КРОКУЄ ОСІНЬ ЗОЛОТА ОСІННІЙ ЦИКЛ КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВОЇ поезії Осінній цикл календарно-обрядових пісень пов’язаний зі жнивами (збиранням урожаю). Жниварські пісні поділяються на зажнивні (зажинкові), які виконували в день, коли починали жати; жнивні, яких...
- ОЙ ВЕСНА, ВЕСНА… – КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВІ ПІСНІ ВЕСНЯНОГО ЦИКЛУ Українська література 6 клас ПРИКМЕТИ ВЕСНИ КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВІ ПІСНІ ВЕСНЯНОГО ЦИКЛУ ОЙ ВЕСНА, ВЕСНА… – Ой весна, весна, днем красна, Що ти нам, весно, принесла? Принесла я вам літечко, Щоб родилося житечко, Ще й озимая пшениця1,...
- Розлилися води на чотири броди – веснянки Розлилися води на чотири броди. Гей, дівки, весна красна, зілля зелененьке. Що в першому броді зозуленька кує, Гей, дівки, весна красна, зілля зелененьке. А в другому броді щука-риба грає, Гей, дівки, весна красна, зілля зелененьке....
- “Посмішка’ Рея Бредбері – художнє застереження людству І. “Джоконда” Леонардо да Вінчі – неперевершений шедевр образотворчого мистецтва . ІІ. Перебіг подій в оповіданні “Посмішка”: 1. Дивне свято восени 2061 року . 2. Хлопчик Том – свідок і учасник подій у музеї ....
- Народні традиції в нашій родині Найбільш широко й урочисто святкують українці християнське свято народження Ісуса Христа – Різдво. Про це свято я знаю багато, бо вся наша родина святкує його. Бабуся розповідала, що у Святвечір усі мають бути вдома. Цього...
- ГОЛОДНА КУТЯ (другий Свят-вечір) 18 січня всі віруючі люди дотримуються суворого посту – нічого не їдять. Аж коли зійде вечірня зоря, тоді можна сідати вечеряти, але й тоді на стіл подаються тільки пісні страви: смажена риба, гречані млинці, вареники...
- НОВИЙ РІК ЗА СТАРИМ СТИЛЕМ (день Василя) Це свято Василя Великого, день обрізання Господнього, відзначається 14 січня. Ісус Христос на восьмий день після свого Різдва прийняв обрізання відповідно до старозавітного закону для всіх немовлят чоловічої статі. Після виконання обряду дитині дали ім’я,...
- ПЕПЕРУГА ПЕПЕРУГА – міфічний образ-тотем весни, богиня рослинності у давніх болгар. Весняне свято П. – знак священної шани до дерев, гаїв, лісів, до всієї природи. Під час накликання дощу дівчину-П. маскували цибулею, часником, всіляким огудинням, а...
- СВЯТІ ОБЕРЕГИ Наш оберіг ішов із землі. Коли нас скіфами ще звали. І талісман той берегли, І щастя в доленьці шукали. Або коли була війна, І ворог йшов на схил Дніпровий, Чи то котилася чума, Чи хтось...
- Твір на тему “Великдень” Великдень – це найбільше релігійне свято, яке відзначають навесні. У цей день, згідно з християнською легендою, воскрес Ісус Христос після того, як його було розіп’ято на хресті. Це чудо символізує звільнення від гріхів для віруючих...
- КУСТ КУСТ – міфічний образ-тотем давніх білорусів. Свято утворилося на грунті української ТОПОЛІ. Свято відбувалося наприкінці весни як знак священної поваги до гаїв, лісів, дерев – усієї ^.природи. Обиралася вродлива дівчина, яку заквітчували вінками й гілками...
- СЕМЕНОВЕ СЛОВО (СВЯТО СВІЧКИ) СЕМЕНОВЕ СЛОВО (СВЯТО СВІЧКИ) – давньоукраїнське язичницьке свято врожаю, що відзначалося в ніч з 1 на 2 вересня. Приносили жертви (у вигляді страв) родючим деревам та дубам. (За О. Афа-насьєвим)....
- Ой у полі жито – cоціально-побутові пісні Ой у полі жито Копитами збито, Під білою березою Козаченька вбито. Ой убито, вбито, Затягнено в жито, Червоною китайкою Личенько накрито. Ой як вийшла мила, Голубонька сива, Як підняла китаєчку, Та й заголосила. Ой вийшла...
- Традиція – свято зеленого лісу Традиція – свято зеленого лісу У селі прибрана кожна хата : гілки над дверима й вікнами, на воротах берізками осичина вкопана, а зайди до хати – пахне лісом і травами, бо на долівці зілля, букети...
- Щедрий вечір Щедрий вечір У календарі кожного народу багато свят – урочистих днів, присвячених видатним подіям або пам’яті людей. У ці дні люди від Малого до великого прикрашають вулиці, будинки, наряджаються, готують смачні страви, грають, розважаються. Найцікавіше...
- Купальські пісні Купальські пісні – вид календарної обрядової лірики, яка з часів язичництва супроводжувала обряд величання бога плодючості, згоди і любові – Купайла, або Купала. До новітнього часу цей святковий обряд дійшов фрагментарно, із запровадженням християнства він...
- ХЛІБ І НА НОГИ СТАВИТЬ (хліб) Серед домашніх оберегів найпочесніше місце посідав хліб. Наша паляниця має круглу форму – символ життєдайного Сонця. У християнстві хліб символізує тіло Ісуса Христа. Під час останньої вечері з учнями він узяв хліб, розламавши його, дав...
- Адресант Адресант (фр. adresse – місце перебування особи) – той, хто посилає комусь лист, відправник кореспонденції; як учасник письмового комунікативного акту А. збігається з автором твору....
- Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси – пісні-балади Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси, Чия то дівчина розпустила коси? Коси розпустила, гулять не ходила. Молодого хлопця навік полюбила. Проводжала мати сина й у солдати, Молоду невістку – в поле жито...
- КОЛЯДКИ СПІВАЙ, ТА ПРАЦЮВАТЬ НЕ ЗАБУВАЙ (колядки й щедрівки) Колядки та щедрівки складають групу зимових календарних пісень. Це величальні пісні українських трударів-хліборобів, пов’язані із праслов’янським культом Сонця. Тож тематика, мелодика, форма колядок і щедрівок і колядницькі звичаї виказують ознаки глибокої старовини. Темами колядок і...
- ЮРІЙ ЗЕЛЕНИЙ (ЗЕЛЕНИЙ ЮРІЙ) ЮРІЙ ЗЕЛЕНИЙ (ЗЕЛЕНИЙ ЮРІЙ) – у південних українських племен міфічний образ-тотем весни, бог рослинності. Свято відбувалося в кінці весни як знак священного пошанування довколишньої природи. Свято Ю. 3. було своєрідним табу на вирубування дерев. (За...
- ЗАПЛЕТУ ВІНОЧОК – Купальські пісні Українська література 6 клас – О. М. Авраменко ЗАГАДКОВО ПРЕКРАСНА І СЛАВНА ДАВНИНА УКРАЇНИ КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВІ ПІСНІ Пісні літнього циклу Купальські пісні Однією з найпомітніших літніх подій із ритуалами й ігрищами було свято Купала, що супроводжувалося...
- Ой чиї ж то воли – чумацькі пісні Ой чиї ж то воли По горі ходили? “Ой то ж того чумаченька, Що ми втрьох любили”. Що перша любила – Правду говорила, А друга любила – Перстень подарила, А третя любила – Білу постіль...
- Невмирущість кохання в баладі “Тополя” – ІІІ варіант – ТАРАС ШЕВЧЕНКО III варіант Балада Т. Г. Шевченка “Тополя” виникла в результаті переосмислення письменником усної народної традиції. Мотив перетворення людини на рослину або тварину – найпоширеніший в народних баладах. Але Т. Шевченко по-новому розкриває внутрішній світ героїні...
- Художня асоціація Художня асоціація – зв’язок уявлень, коли одне з них у людській свідомості викликає низку інших, інколи ірраціональних (чистий – божественний), за контрастом (добро – зло), суміжністю в часі (весна – цвітіння) чи в просторі (поле...
- ГОСТЕЙКА ГОСТЕЙКА – міфічний образ-тотем давніх росіян. Споріднений з білоруським КУСТОМ та українською ТОПОЛЕЮ. Свято Г. відбувалося наприкінці весни як знак священного пошанування гаїв, лісів, дерев – усієї навколишньої природи. Дівчата й хлопці, набравши з дому...
- Співанка Співанка – версифікаційна стилізація народної пісні на зразок коломийки в Галичині та Буковині: Я посію співаночки, а зберу чар-зілля, Та вже з вами, співанками, відбуду весілля! (Уляна Кравченко)....
- НА НЕБІ СОНЦЕ – Спокій Літературне читання 4 клас – О. В. Науменко – Генеза 2015 КРАСА СВІТУ В ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ ПЕЙЗАЖ У ПРОЗОВИХ ТВОРАХ Спокій “НА НЕБІ СОНЦЕ…” На небі сонце – серед нив я. Більше нікого. Йду… Тихо...