ВІЛЬШАНИЙ КОРОЛЬ – ЙОГАНН ВОЛЬФГАНГ ГЕТЕ (1749-1832)


ЛІТЕРАТУРНА БАЛАДА НА ПОЧАТКУ XIX ст.

ЙОГАНН ВОЛЬФГАНГ ГЕТЕ (1749-1832)

ВІЛЬШАНИЙ КОРОЛЬ

Хто пізно так мчить у час нічний?

То їде батько, з ним син малий.

Чогось боїться і мерзне син –

Малого тулить і гріє він.

“Чому тремтиш ти, синку, щомить?

– Король вільшаний он там стоїть!

Він у короні, хвостатий пан! –

“То, сину, вранішній туман!”

– “Любе дитя, до мене мерщій!

Будемо гратись в оселі моїй,

Квіти прекрасні знайду тобі я,

У злото матуся одягне моя”.

– Мій тату, мій тату, яке страшне!

Як надить1 вільшаний король мене!

“Годі, маля, заспокойся, маля!

То вітер колише в гаю гілля!”

– “Хлопчику любий, іди ж до нас!

Дочки мої у танку в цей час,

Дочки мої тебе вийдуть стрічать,

Вітати, співати, тебе колихать!”

Дж. Пентроуз. Чарівні перетворення

1Надить – приваблює, притягує.

– Коли відбуваються описані події? Які слова вводять у текст тему тривоги?

– Як батько ставиться до дитини? Що бачить він і що бачить син?

– Хто спокушає дитину грою, квітами, гарним вбранням?

– У якому фольклорному творі йшлося про нічний танок дівчат? А колихання на вітах?

– Спробуй описати світ навколо персонажу. Що породжує його таємничість?

– Чому художник так назвав свою картину?

– Які перетворення мав на увазі художник?

Як переплітаються

у баладі реальний (батько з сином у лісі, вітер, шум дерев) і фантастичний (Вільшаний король, його доньки, вітер, шум, гомін) світи. Яку роль відіграє діалог персонажів? Хто з ким розмовляє? З якими словами звертаються персонажі один до одного? Як змінюється мовлення з часом і як це характеризує персонажів?

Яку роль відіграє в баладі погляд героїв? Куди дивиться і що бачить син? А батько?

Покажи, що межа між реальним і фантастичним світами у баладі сумнівна. Перечитай першу й останню строфи. Що не – очікуване з’явилося в останній строфі? Як це змінило твоє ставлення до події, що переказується поетом у баладі?

Що криється за страхом хлопчика, за його мареннями:

А) одвічна боротьба життя зі смертю;

Б) зіткнення романтичного (фантастичного) та реалістичного світосприйняття.

Розвиток мовлення

Визнач основну проблему балади, як ти її розумієш. Аргументуй свою точку зору прикладами і цитатами з тексту. Додай описи, яких бракує в тексті. Що змінилося? Поділися своїми враженнями.

Узагальнення

Робота в групах. Міні-театр.

Повправляйтеся у створенні “спецефектів” (голосове наближення і віддалення, посилення гучності й стихання), шумів як звукових декорацій до дії, що пробуджують уяву слухача. Передай рух вершника на коні, шум лісу, таємничі голоси.

У якій строфі проступає головна думка твору? Як ця думка наголошується поетом? Запропонуй свій варіант її інтерпретації.

У чому полягає трагічність сюжету балади Гете?

Які художні засоби сприяють переплетінню психологічного, фантастичного та реального в баладі Гете?

Творчий проект

Уяви, що головний герой зустрічається з жонглером. А той розповідає давню легенду про таємничі події, що трапилася в цій місцевості.

Оформи текст як вставну новелу, яка буде п’ятим розділом твого літературного твору.



1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Пока оценок нет)
Loading...

ВІЛЬШАНИЙ КОРОЛЬ – ЙОГАНН ВОЛЬФГАНГ ГЕТЕ (1749-1832)
композиція роману чума