Стендаль “Червоне і чорне”. Конфлікт головного героя Жульєна Сореля із суспільством як сюжетний стрижень роману. Внутрішня драма героя як наслідок цього конфлікту

УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС

I семестр

1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ

ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ

УРОК № 5

Тема. Стендаль “Червоне і чорне”. Конфлікт головного героя Жульєна Сореля із суспільством як сюжетний стрижень роману. Внутрішня драма героя як наслідок цього конфлікту

Мета: допомогти учням розкрити конфлікт головного героя роману із суспільством, з’ясувати його роль у сюжеті твору, навчити висловлювати свої судження; розвивати навички роботи з текстом художнього твору, образне й логічне мислення; виховувати активну життєву позицію, неприйняття зла та насильства, прагнення дотримуватися морально-етичних норм.

Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. “Силою свого таланту,- писав про Стендаля Горький,- він підняв зовсім буденний кримінальний злочин на ступінь філософського дослідження суспільного ладу буржуазії на початку XIX століття”. Стендаль не тільки досліджує індивідуальні явища, але й уміло викриває їх мотиви, що випливають із характеру тогочасного суспільства. Його аналізування психології героїв – це аналізування соціальної психології. Саме тому конфлікт головного героя роману Жульєна Сореля із суспільством становить сюжетний

стрижень твору, з яким ми продовжуємо ознайомлюватися на уроці.

III. Оголошення теми й мети уроку

IV. Актуалізація опорних знань

Літературний диктант

1. Де народився Жульєн Сорель і в якій родині? (У Вер’єрі, родина тесляра)

2. Як родичі ставилися до Жульєна? (Зневажали)

3. X™ був таємним кумиром Сореля? (Наполеон)

4. Про що просила пані де Реналь вихователя своїх дітей? (Щоб він їх не бив.)

5. Чим були для пані де Реналь її почуття до Жульєна? (Справжнім першим коханням)

6. Як Жульєн спочатку ставився до пані де Реналь? (Сприймав її кохання до себе як перемогу над нею та над суспільством, яке ненавидів.)

7. Що пані де Реналь вважала покаранням собі за гріх зради чоловікові? (Хворобу сина)

8. З якою метою Жульєн їде до Безансона? (Учитися на священика)

9. За що семінаристи ненавиділи Жульєна Сореля? (Мав вигляд мислячої людини.)

10. Xто рекомендував маркізові де Ла-Молю взяти Жульєна Сореля за особистого секретаря? (Абат Пірар)

11. Що приваблювало знатну Матильду де Ла-Моль у простолюдинові Жульєнові Сорелі? (Гордість, тонкий розум)

12. “Батько її не може жити без неї, а вона без мене”. Чиї це слова й про що вони? (Це слова Сореля про згоду маркіза віддати за нього дочку Матильду де Ла-Моль.)

V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу

1. Слово вчителя

Згадаймо, що конфлікт – це суперечність, зіткнення, що є основою боротьби між персонажами й зумовлює розвиток подій у художньому творі. Саме в процесі розгортання й розв’язання конфліктів виявляються риси характеру персонажів.

У романі Стендаля ми спостерігаємо постійний конфлікт головного героя із суспільством. Дослідимо це поетапно, відповідно до розгортання сюжету твору.

2. Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру

Учитель. Заповніть таблицю, зробіть висновки.

Елементи сюжету

Сюжетні перипетії

Зміст і характер конфлікту

Експозиція

Розповідь про життя Жульєна Сореля в домі батька. Нездатність хлопця до фізичної праці, захоплення книгами викликають вороже ставлення до нього з боку батька-теслі та братів

Між освіченістю та неуцтвом, невіглаством; тонкою організацією душі та грубою фізичною силою

Зав’язка

Мер міста пан де Реналь запрошує Жульєна гувернером до своїх дітей

Між бажаннями, можливостями Сореля і його низьким походженням; між захопленням високими ідеями, жагою наслідування кумирові Наполеону й становищем гувернера

Розвиток дії

Кохання пані де Реналь;навчання в Безансонській семінарії; знайомство з маркізом де Ла-Моль, кохання Матильди.

Просування Жульєна по службі. Питання про одруження з Матильдою. Лист пані де Реналь у відповідь на запит маркіза де Ла – Моля про особу Жульєна Сореля

Між справжніми почуттями та бажанням самоствердитися у відповідному суспільстві; між духовними, інтелектуальними запитами Сореля та пануванням культу задоволення фізичних потреб у семінарії; між презирливим ставленням представників вищого класу до “плебеїв” і прагненням Сореля стати з ними на один щабель завдяки своєму розуму, здібностям і таланту

Кульмінація

Постріл у церкві в пані де Реналь. Бажання Сореля з гідністю піти з життя

Між честолюбними уявленнями та реальними діями, між мріями та дійсністю

Розв’язка

Роздуми Жульєна Сореля у в’язниці. Поведінка пані де Реналь та Матильди де Ла-Моль. Страта головного героя. Смерть пані де Реналь і глибоке горе та захоплення Матильди

Між бажаннями підвищити свій статус та звести рахунки з огидним йому світом; між справжнім коханням і коханням заради досягнення корисливої мети; між провиною та покаранням

Очікувані висновки

– У самій назві твору “Червоне і чорне” уже закладено символічне протиріччя, конфлікт “червоне” – це революція, “чорне” – реакція, що запанувала у Франції в період Реставрації, оскільки твір Стендаля “Червоне і чорне” визначається як соціально-психологічний роман, своєрідне історико-філософське дослідження буржуазного ладу XIX століття; конфлікт між мрією та дійсністю, честолюбством і справжнім коханням.

Пейзаж

День страти Жульєна Сореля

Яскраве сонце оживило природу

Портрет

Батько Сореля

Високий, мабуть футів шести на зріст, селянин, що з досвітку міряв колоди.

Брати Сореля

“…Побачив тільки своїх старших синів, справжніх велетнів, що, озброївшись важкими сокирами, обтесували ялинкові стовбури…”

Жульен

Делікатна постава, непридатна для фізичної праці; пристрасть до читання, осоружна батькові, який не вмів читати

Очікувані висновки

– Сюжетний стрижень роману “Червоне і чорне” складається із конфлікту головного героя із суспільством, із неможливістю представникові нижчого стану, простолюдинові досягти успіху завдяки своєму розуму та здібностям. Внутрішній конфлікт переважає над зовнішнім.

VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок

Прийом “Третє зайве”

Вер’єр

Пані де Реналь

Абат Пірар

Лондон

Пані де Фервак

Кюре пан Шелан

Париж

Матильда де Ла-Моль

Пан де Фрілер

VII. Домашнє завдання

Знати сюжет твору, характеризувати конфлікт та риси вдачі героя, які він виявляє.

VIII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа “Мікрофон”

Продовжте речення:

– Найбільшим конфліктом у романі “Червоне і чорне” я вважаю.




1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Пока оценок нет)
Loading...

Стендаль “Червоне і чорне”. Конфлікт головного героя Жульєна Сореля із суспільством як сюжетний стрижень роману. Внутрішня драма героя як наслідок цього конфлікту
значення творчості мольєра