Розвиток зв’язного мовлення. Твір-розповідь з елементами роздуму за повістю М. Стельмаха “Гуси-лебеді летять…”

УРОКИ 29-30

Контроль навчальних досягнень

Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Твір-розповідь з елементами роздуму за повістю М. Стельмаха “Гуси-лебеді летять…”

Мета. Вчити учнів добирати матеріал для розкриття теми твору, самостійно складати план; розвивати усне і писемне мовлення семикласників, творче мислення; виховувати любов до рідного слова, книги.

Обладнання: пам’ятка “Основні вимоги до учнівського твору”.

Хід уроку

І. Підготовка до написання твору.

На дошці перед роботою над твором вивішуємо таблицю-пам’ятку “Основні вимоги до учнівського твору”.

Основні вимоги до написання учнівського твору:

1) Обирайте тему не найлегшу, а таку, яка вас цікавить і хвилює, визначте обсяг матеріалу, який вона охоплює.

2) Продумайте головну думку вашого твору і намагайтесь усе підпорядкувати її розкриттю, за можливості доберіть влучний епіграф.

3) Складіть план і дотримуйтесь його, пишучи твір.

4) Намагайтесь оригінально почати роботу, щоб одразу зацікавити нею читача.

5) Стежте за логічною послідовністю у викладі матеріалу.

6) Правильно цитуйте, але не переобтяжуйте роботу великими цитатами.

7) Намагайтесь писати своїми словами, не забувайте про абзаци.

8) Пам’ятайте, що читач мусить відчувати ваше ставлення до того, про що ви пишете.

9) У висновках постарайтесь зробити самостійні

узагальнення, пов’язані з сучасністю.

1. Систематизація матеріалу до твору.

Виписування цитат.

– “А в цей час наді мною твориться диво: хтось невидимим смичком провів по синьому піднебессі, по білих хмарах, і вони забриніли, як скрипка”.

– “Якось я швидко, самотужки, навчився читати і вже, на свої дев’ять років, немало проковтнув добра і мотлоху…”

– “Вчився я добре, вчився б, напевне, ще краще, аби мав у що взутися”.

– “І хороше, і дивно, і радісно мені3 малому, в цім світі…”

– “А лебеді летять, летять… над моїм дитинством… над моїм життям!..”

Добір лексичного матеріалу

“Слово-речення-запитання-відповідь”.

Учитель вказує на учня і говорить: “Слово”, далі вказує на наступного учня: “Речення”, потім – “Запитання” і, нарешті, – “Відповідь”.

Наприклад:

А) “Михайлик” – “Михайлик любить зорі у високому небі, запах жита в полі”. – “Як бачить світ Михайлик?” – “Крізь призму казок і розповідей”.

Б) “Лебеді” – “Лебеді – прекрасні птахи, що несуть нам радість, весну, життя, щастя”. – “Чому автор опоетизовує образ лебедів?” – “Хоче, можливо, зробити читачів добрішими, кращими”.

В) “Книжка” – “Михайлик швидко самотужки осягнув грамоту і

Прочитав багато різних книг” – “Чому мати відганяла сина від книг?” – “Боялася, щоб у нього не помутився розум від надмірного читання”.

Самостійне складання учнями плану до твору.

Підготовка усного твору.

Редагування усного твору.

Написання твору на чернетках.

Зразок учнівського твору:

Які думки і почуття викликала у мене повість

М. Стельмаха “Гуси-лебеді летять…”

Душа летить в дитинство,

Як у вирій,

Бо їй на світі тепло

Тільки там…

JI. Костенко

Скільки письменників намагалися відтворити цю неповторну мить свого життя! Досягти вершин досконалості вдалося небагатьом. До них належить і видатний художник слова Михайло Стельмах.

Автобіографічна повість “Гуси-лебеді летять…” оповита чарами дитячої романтики і ніжною піснею барвінкового світу подільської природи. Цей твір справив на мене незабутнє враження. Уже від самої назви віє давньою казкою про Івасика-Телесика, який звертається до гусей-лебедят, щоб вони взяли його на свої крилята і віднесли до рідних матінки та батенька.

Переді мною поступово розкривається світ казки і краси… Хочеться, як і Михайликові, стати чародієм, полетіти разом з лебедями “на тихі води, на ясні зорі”. Та чи зможу я так трепетно любити світ, дослухатися до неба і до землі, чути невловимий дзвін лебединих крил? Не знаю… Як шкода, що в чарівну казку мрій хлопчика вривається сувора дійсність: він не має навіть чобіт, щоб відвідувати школу. Батькові доводиться носити сина, загорнутого в кирею, на руках.

Хлопець прагне до науки, до книги, читає усе, що може знайти: “Кобзаря” і “Ниву”, казки і “якісь без кінця і початку романи”. Його вразлива душа тягнеться до пісні та музики. З природою зріднила хлопця мати, яка була наче “скарбничим усієї землі”. Михайлик вдячний неньці за те, що навчила любити роси, легенький ранковий туман, п’янкий любисток.

У хлопця – добра душа, тому він має багато друзів: це і крива качка, і пес Рябко, і стара конячка Обмінна, а особливо подружка Люба. З ними він ділиться своїми радощами і хвилюваннями. А як любить Михайлик працювати! Святим ділом була для нього весняна оранка, великою радістю – шматочок черствого хліба від зайця. Він уміє за плугом ходити, боронувати, шарувати і підгортати на городі, дрова рубати…

Чи багато моїх ровесників можуть похвалитися такими або, можливо, іншими вміннями. Це, напевно, риторичне запитання.

У повісті так багато добра і краси, що читається вона на одному диханні. А ще зачаровує барвиста мова. Я ніколи не забуду афоризму з твору, який характеризує складність життя: “Сто друзів – це мало, а один ворог – це багато”.

Повість “Гуси-лебеді летять…” навчила мене бачити красу навколишнього світу, відчувати себе щасливим.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Пока оценок нет)
Loading...

Розвиток зв’язного мовлення. Твір-розповідь з елементами роздуму за повістю М. Стельмаха “Гуси-лебеді летять…”

барвіночку мій хрещатий