РОБІНЗОН КРУЗО В ДЗЕРКАЛІ БІОГРАФІЇ ДАНІЕЛЯ ДЕФО – Даніель Дефо (бл. 1660-1731). “Робінзон Крузо”


Уроки зарубіжної літератури 6 клас

Урок 34

РОБІНЗОН КРУЗО В ДЗЕРКАЛІ БІОГРАФІЇ ДАНІЕЛЯ ДЕФО

Тема: Даніель Дефо (бл. 1660-1731). “Робінзон Крузо”.

Вигадувати – достовірніше за правду.

Д. Дефо

Мета: з’ясувати, які риси вдачі Д. Дефо та факти його біографії відбилися на особливостях роману “Робінзон Крузо”; розвивати аналітичні, дослідницькі здібності, вміння упорядковувати фактологічний матеріал, удосконалювати усне мовлення, культуру спілкування, виховувати інтерес і повагу до літературної спадщини інших народів; упевненість у своїх силах, у можливості бути успішним у навчанні, бути повноцінним учасником спільної роботи; толерантне ставлення до інших.

Обладнання: портрет Даніеля Дефо, виставка творів письменника, глобус, ілюстрації Ж. Гранвіля до роману Д. Дефо “Робінзон Крузо”, “Щоденник читацьких спостережень”, словники іншомовних слів, літературознавчі словники, чисті “Партнерські аркуші”, призначені для співпраці в парах, добрий настрій.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

1. Мотивація навчання.

Учитель озвучує тему уроку, пропонує її записати й висловити свої ідеї та передбачення щодо того, про що йтиметься протягом уроку. Можна запропонувати переоформити, перефразувати тему уроку (наприклад: Від автора до героя – як від кумедного до величного, або: У кожній

вигадці є доля правди тощо). Після коротких міркувань – розминки учням пропонується самостійно сформулювати мету/завдання уроку, обговорити її в парі, записати на “Партнерському аркуші” та оприлюднити.

Ідеї учнів коригуються вчительськими поясненнями та уточнюються.

2. Запитання до автора. Евристична бесіда. Словникова робота.

Методичний коментар. На цьому етапі учні на основі домашнього завдання (сформулювати запитання до тексту статті підручника з метою проведення гри – бесіди з автором “Робінзона Крузо”) адресують свої запитання умовно присутньому авторові, роль якого перебирають на себе охочі до перевтілення на Даніеля Дефо. Робота учнів оцінюється за принципом цінування ініціативи. Вчитель зауважує, що оскільки життя Д. Дефо завдяки його характеру було надзвичайно строкатим, то під час бесіди буде складатися таблиця “Злети та падіння Д. Дефо” та зазначатимуться риси характеру письменника, які властиві характеру героя пригодницького твору. Цю роботу виконуватимуть двоє учнів по обидва боки дошки; решта – в зошитах.

Орієнтовні запитання:

1. Скажіть, будь ласка, хто ви, звідки й куди йдете? Якими були ваші враження в дитинстві?

Доповнення. Даніель Дефо (англ. Daniel Defoe; біля 1660, Кріплгейт – 26 квітня 1731, Мурфілдс). Предки Д. Дефо були фламандці на прізвище Де Фо. Вони іммігрували з Фландрії до Англії наприкінці XVI ст., за часів Шекспіра, рятуючись від переслідувань католиків (самі вони були протестантами) під час релігійних війн. Батько майбутнього письменника входив до складу гільдії м’ясників і був власником свічкового підприємства. Приставка “де” до його прізвища виявилася зайвою, і сім’я носила прізвище просто Фо. Даніель повернув цю приставку лише в тридцятип’ятирічному віці. П’ятирічним хлопчиськом Даніель запам’ятав епідемію чуми в Лондоні, в 6 років бачив знамениту лондонську пожежу, а в 8 років утратив матір. Після смерті матері, в 16 років Даніель опиняється в пансіоні. Проте продовжив навчання і в 20 років розпочав проповідницьку, торговельну й літературну діяльність. У 24 роки одружився й пізніше став батьком аж 7 дітей.

2. Яку отримали освіту, якими науками оволоділи?

Доповнення. Хоча Дефо отримав строге релігійне виховання й готувався у пастори, але від церковної кар’єри відмовився, бо від природи мав ділову хватку й жадав бурхливого світського життя. Майбутній письменник закінчив Ньюїнгтонську академію, де вивчав грецьку, латину, знав французьку, іспанську, італійську (пізніше ознайомився і зі слов’янською), озброївся знаннями класичної літератури, філософії, історії, географії і навіть стенографії. Після цього став управляючим у оптового торговця панчохами. У торгових справах часто бував у Іспанії й Франції, де ознайомився із життям Європи та вдосконалив володіння мовами.

3. Ви написали один із найвідоміших романів світу. Скажіть, які риси вашого характеру споріднюють вас із героєм пригодницького роману?

4. Які факти вашої біографії ви вважаєте найцікавішими?

Доповнення. Дефо був також активним політичним діячем свого часу. Літературну діяльність розпочав памфлетами й газетними статтями. Писав на різні теми. У одному з творів – “Досвід проектів” – він пропонував удосконалити шляхи сполучення, відкрити банки, ощадні каси для бідних, створити товариство “для заохочення наук”, страхові товариства, наполягав на необхідності жіночої освіти. Значення його проектів було величезним, якщо взяти до уваги, що на той час майже нічого із запропонованого ним не існувало. Функції банків виконували лихварі та ювеліри-міняли. “Англійський банк”, один із центрів світового фінансового капіталу сьогодні, на той час лише відкривався.

Відомо, що до 1685 року на шляху між Харіджем та Голландією він потрапив у полон до алжирських піратів, але невдовзі його викупили.

Існують письмові свідчення (в листах до лорда Харлі) про те, що Дефо належить розробка схеми організації в Англії секретної служби, завдяки якій королівські міністри з усіх куточків країни могли отримувати надійну інформацію про те, як на даний момент різні графства і міста ставляться до уряду.

Словникова робота. Памфлет (англ. pamphlet – від назви популярної комедії XII ст. “Памфіліус” ) – жанр публіцистики, для якого характерне різке, нищівне викриття якогось політичного явища чи особи.

5. Чи не вважаєте ви себе людиною дещо суперечливою за своїми уподобаннями? Якщо так, то чим це можна пояснити й на чому це позначилося у вашому житті?

6. Як ви думаєте, чому підприємницькі справи здебільшого не були успішними для вас?

7. Розкажіть, за що і як ви пережили громадянську страту?

Доповнення. Особливої популярності Дефо набув після появи його памфлету “Істинний англієць”. 80 тисяч примірників напівлегально було продано на вулицях Лондона за кілька днів. Памфлет було написано у відповідь на напади аристократії на короля Вільгельма III, що захищав інтереси тодішніх підприємців. Дефо не стільки виступив на захист короля, скільки висміяв аристократів, доводячи, що давні шляхетні роди походять від норманських піратів, а нові – від французьких лакеїв, цирульників та гувернерів, що ринули до Англії під час відновлення династії Стюартів.

Після оприлюднення цього памфлету Дефо опинився на дружній нозі із королем і допоміг буржуазії щодо закріплення їх привілеїв у парламентських законах. Буржуазія ж вела боротьбу не тільки із аристократією, а й із духовенством, яке у Західній Європі було великим землевласником і гальмувало економічний розвиток країни. У руслі цієї боротьби Дефо пише ще один гострий памфлет під назвою “Найкоротший спосіб розправи із дисидентами” (1702) (дисидент [від лат. dissidens (dissidentis) – незгодний] – 1) особа, релігійні або політичні погляди якої розходяться із тими, що встановлені офіційною владою; 2) відступник). У памфлеті аристократам та релігійним фанатикам пропонується скористатися шибеницею як надійним засобом у їхній боротьбі проти супротивників. Аристократи та фанатики сприйняли цю пораду всерйоз, мов одкровення, рівне Біблії, бо не одразу зрозуміли твір як карикатуру на себе. Коли ж з’ясувалося, що автор насміявся над ними, вони обурилися, добилися арешту й суду над Дефо. На суді письменник теж відзначився: суддів міської ради управління Лондона він звинуватив і викрив у їхніх особистих пороках. Суд засудив вільнодумця до семирічного ув’язнення (до Ньюгейтської в’язниці), штрафу й троєкратного виставлення до ганебного стовпа. До призначеного дня ув’язнений через друзів зміг надрукувати й розповсюдити свій “Гімн ганебному стовпу”. На той час як над Дефо виконувався вирок, на вулицях і площах міста народ виспівував його памфлет. Він міг би лишитися ув’язненим до кінця своїх днів, якби не втручання спікера палати громад, міністра, а пізніше – прем’єр-міністра, лорда Річарда Харлі (Гарлея). За його підтримки Дефо отримав не тільки королівське помилування, але й дотацію.

Словникова робота. Дотація (лат. dotatio – дар, пожертвування) – видача коштів із державного бюджету на покриття збитків.

8. Якими реальними фактами ви скористалися, вирішивши написати “Робінзона Крузо”?

Доповнення. З XVI ст. Англія стає головною колонізаторською країною, і в ній швидкими темпами розвивається підприємництво. Передвісниками “Робінзона Крузо” можуть вважатися описи справжніх подорожей, що претендували на точність, а не на художність. Поштовхом до написання “Робінзона Крузо” міг бути твір “Подорож навколо світу від 1708 до 1711 капітана Вудса Роджерса” (неподалік від Чилі), де йшлося про шотландця Селкірка, висадженого на острові Хуан Фернандес у Тихому океані. Про історію Селкірка Дефо міг дізнатися і з нарису Річарда Стіла, надрукованого в журналі “Англієць”.

9. Що ви дізналися від моряків про те, що насправді відбулося із Селкірком унаслідок перебування на безлюдному острові протягом 4 років? Учні виразно зачитують повідомлення під рубрикою “Мозаїка дрібниць” і обговорюють прочитане.

10. Робота з епіграфом. Розтлумачте, будь ласка, ваш афористичний вислів: “Вигадувати – достовірніше за правду”.

Доповнення. Читачі за часів Дефо висували до літератури, особливо до прози, дві взаємовиключні вимоги: оповідання мало бути про щось виняткове, незвичайне й водночас не мало бути вигадкою. Зважаючи на таки вимоги, Дефо й поставився до свого майбутнього твору, мов до товару, що мав задовольнити ринковий попит, скориставшись при цьому своїм величезним журналістським досвідом. Дефо зміг задовольнити ці вимоги й написав про виняткове так правдоподібно, що ніхто не зміг би викрити його у вигадці. Якщо б Дефо документально точно відтворив у своєму романі відомості, почуті від матросів про Селкірка, його герой не був би таким цікавим і привабливим, як Робінзон, а втім, і як сам автор, і твір не мав би такого успіху.

Орієнтовні результати роботи біля дошки:

Злети та падіння Д. Дефо

Злети Падіння

Письменницька популярність Успіхи в комерції Довірена особа короля Ганебний стовп – тріумф Уявне збагачення шляхом розведення кішок

Уявний успіх на водолазній ниві Політичні утиски

Борги

В’язень

Ганебний стовп – покарання Падіння цін, перепродаж товару

Фінансове фіаско

Дефо – пригодницький герой:

– злети й падіння;

– становище в’язня;

– схильність до авантюризму;

– непосидючість;

– допитливість;

– морехідні мандрівки;

– пережив напад піратів;

– суперечливість характеру;

– бурхливе життя;

– вільнодумство;

– невгамовна енергія;

– стійкість, упевненість у своїх силах.

3. Робота з підручником (від поетики назви до жанру). Евристична бесіда. Словникова робота.

Увага учнів привертається до повної назви роману і обговорюється на підставі наступних запитань:

1. Як ви вважаєте, навіщо авторові знадобилося розгортати таку довгу назву твору?

2. Як називається стисла характеристика змісту книги? (Анотація. Назва роману включає анотацію).

3. Яку мету переслідував Дефо, коли:

– спирався на документальні свідчення реальної історії;

– вказав на точний час перебування Робінзона на безлюдному острові;

– зауважив про приналежність авторства переказу до очевидця й учасника зображених подій;

– попередив про те, що оповідь йтиметься від 1-ї особи;

– окреслив точні географічні координати корабельної катастрофи?

Після відповідей на запитання можна повідомити, що перераховані ознаки дозволяють роман Дефо за жанром віднести до так званої документальної прози, проте це зовсім не позбавляє його тих загальних рис, що традиційно властиві роману, бо це є додаткова характеристика жанрових особливостей твору.

Вчитель пропонує учням занести досліджені особливості назви до “Щоденника читацьких спостережень” і зауважує, що вони будуть використані в подальшій роботі.

4. Опрацювання понять з теорії літератури.

Спираючись на знання, отримані на попередніх уроках (про оповідання й повість), учні заповнюють наступну таблицю, додавши до неї поняття “роман”, із визначенням якого ознайомлюються в підручнику (с. 83) за участю вчителя.

Таблиця аналізу ознак понять

Поняття/явище Ознаки понять/явищ

Обсяг твору Обсяг подій Герої Стан характеру

Оповідання Невеликий Одна важлива Кількість обмежена Без змін

Повість Більший, ніж оповідання Період із життя, кілька сюжетних ліній, пов’язаних між собою Головний і другорядні, пов’язані з ним Інколи зі змінами

Роман Великий Історія життя героя, доля в цілому, велика кількість сюжетних ліній, незалежних одна від одної, картина життя суспільства Велика кількість, кілька головних, не обов’язково пов’язаних один із одним Обов’язково зі змінами

4. Робота з глобусом.

Учні звертаються до глобуса й визначають координати корабельної катастрофи Робінзона Крузо, порівнюючи їх із місцем висадки Александра Селкірка.

5. Підведення підсумків, оголошення оцінок за урок.

6. Домашнє завдання.

1. Читати роман “Робінзон Крузо”.

2. З метою підготовки до бесіди скласти простий план найважливіших подій роману (до корабельної катастрофи включно).





1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Пока оценок нет)
Loading...

РОБІНЗОН КРУЗО В ДЗЕРКАЛІ БІОГРАФІЇ ДАНІЕЛЯ ДЕФО – Даніель Дефо (бл. 1660-1731). “Робінзон Крузо”
поль верлен так тихо серце плаче