ПРИГОДИ. МИКОЛА ТРУБЛАЇНІ ЯШКА I МАШКА

Мета: ознайомити учнів з творчістю Миколи Трублаїні; розкрити красу і своєрідність його оповідань; удосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; розвивати спостережливість, творчу уяву, мовне чуття; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Робота над скоромовкою

Джміль на склянку з джемом сів,

Гедзь до нього підлетів,

І дзвінка пішла розмова.

Першим гедзь промовив слово:

«Що, солодкий джем із грушки?»

«З’їм його я самотужки!»

Джміль дзижчав, що було сили,

Поки склянку не закрили.

2. Гра «Утвори слово»

— Додайте до складу букви, утворіть нові слова.

Очі — (ов)очі;

Рій — (об)рій;

Він — (дз)він;

Міль — (дж)міль;

Кіл — (со)кіл;

Так — (лі)так;

Парк — парк(ет);

Жир — жир(аф);

Крок — крок(одил);

Лимон — лимон(ад);

Кит — кит(иця).

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Вправа «Мікрофон»

Учні обмінюються думками про те, хто такий справжній друг.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми поринемо у захопливий світ мандрів. Допоможе нам у цьому письменник — мандрівник Микола Трублаїні.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка (додаток)

— Народився Микола Петрович Трублаєвський, який увійшов у літературу під псевдонімом Микола Трублаїні, 25 квітня 1907 р. в селі Вільшанці на Поділлі. Батько його працював у лісному відомстві, мати — сільська вчителька. У Вільшанці минуло дитинство і перші юнацькі роки Миколи. Був він, як усі. Хіба тільки жадоба до літератури змалку виділяла його серед однолітків та ще бажання самому писати. І він пробує свої сили — пише до місцевої газети «Червоний край» невеликі статті, кореспонденції. Його, як і інших запальних, допитливих юнаків, гостро цікавило все, що відбувалось на той час у селі. У 1925 р. редакція газети «Червоний шлях» посилає М. Трублаїні на навчання на Всеукраїнські курси журналістики у Харкові. В 1930 р. Трублаїні вирушає в експедицію в Арктику, на острів Врангеля на криголамі «Ф. Літке». Оскільки місце журналіста в експедиції було вже зайняте, письменник опановує професії кочегара, механіка, вантажника і влаштовується на судно котельним днювальним. За участь у цьому рейсі М. Трублаїні нагороджено медаллю. Враження...

від подорожі лягли в основу книг «До Арктики через тропіки», «Людина поспішає на поміч», «»Ф. Літке» — переможець криги». Згодом, у 1932 р., письменник знову відвідав Арктику як учасник експедиції на криголамах «Сибіряков» і «Русанов». Недивно, що люди Півночі, їхнє життя є темою багатьох книг Трублаїні, зокрема першого його великого твору — повісті «Лахтак».

Він загинув восени 1941 р. у боях під Дніпропетровськом. Ім’ям М. Трублаїні названо українську літературну премію за твори для дітей і юнацтва.

2. Опрацювання статті про Миколу Трублаїні (с. 139)

Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання статті учнями

— Де пролягали маршрути подорожей Миколи Трублаїні?

— Які збірки оповідань для дітей належать перу письменника-мандрівника?

Фізкультхвилинка

3. Опрацювання оповідання Миколи Трублаїні «Яшка і Машка» (с. 139-140)

1) Гра «Передбачення».

— Прочитайте заголовок: із захопленням; з радістю; зі здивуванням.

— Про кого йтиметься в цьому оповіданні?

Загадка-помічниця

— На дереві грається,

Угору піднімається,

На хвості гойдається.

І зветься це малятко

Веселе… (мавпенятко).

2) Виразне читання оповідання вчителем.

— Чи сподобалося вам оповідання?

— Які почуття воно у вас викликало?

— Хто є головними персонажами оповідання?

3) Словникова робота.

Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем, потім — у парах одне одному.

Негр

Вниз

Боцман

Миттю

Звисаючи

Вправний

Фізкультурник

Улюбленцями

— Прочитайте тлумачення слова боцман у підручнику (с. 140).

— Назвіть два найкоротших слова. (Негр, вниз)

— Яке слово найдовше? (Фізкультурник)

— Назвіть слово з подовженим м’яким приголосним звуком. (Миттю)

4) Читання тексту учнями «ланцюжком».

5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.

— Як мавпочки опинилися на пароплаві?

— Прочитайте опис мавпочок. Хто дав їм імена?

— Як команда пароплава ставилася до мавпочок?

— Що найбільше любив Яшка?

— Які уподобання були у Машки?

— Чи симпатизує автор мавпочкам? Доведіть свою думку.

6) Гра «Хвиля».

Ведучий задає «тон» і «темп» гри. Вірш читається так, ніби хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо — голосніше — голосно — тихіше — тихо — голосніше тощо.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Яке оповідання читали на сьогоднішньому уроці?

— Хто його автор?

— Що нового і цікавого дізналися?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Переказувати оповідання (с. 139-140).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Пока оценок нет)
Загрузка...

ПРИГОДИ. МИКОЛА ТРУБЛАЇНІ ЯШКА I МАШКА