Михайло Стельмах. “Гуси-лебеді летять”. Поєднання у творі фантастичного й реального. Сприйняття Михайликом навколишнього світу. Ранній вияв творчих задатків. Багатство та поетичність мови повісті

УРОК 28

Тема. Михайло Стельмах. “Гуси-лебеді летять”. Поєднання у творі фантастичного й реального. Сприйняття Михайликом навколишнього світу. Ранній вияв творчих задатків. Багатство та поетичність мови повісті.

Мета. Вчити учнів самостійно характеризувати образ головного героя твору, давати власну оцінку персонажам, визначати роль художніх засобів; розвивати творчі задатки учнів; виховувати любов до рідного слова.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

I. Оголошення теми і мети уроку.

II. Опрацювання нового матеріалу.

1. Усна характеристика образу Михайлика за поданим планом (зв’язна розповідь учнів).

Орієнтовний план

1. Михайлик – головний герой повісті.

2. Любов хлопця до природи і прекрасного.

3. Потяг до знань.

4. Риси характеру Михайлика:

А) працьовитість;

Б) кмітливість і спостережливість;

В) допитливість;

Г) доброта і милосердя;

Г) талановитість.

5. Вплив рідних на формування особистості героя.

6. Ставлення до Михайлика авторське та моє.

2. Усний відгук на відповідь товариша.

3. Опрацювання художніх засобів твору.

– Продовжіть письмово подані речення.

До художніх засобів епічного твору належать:

– Мовні художні засоби вживаються для того, щоб…

– У повісті “Гуси-лебеді летять” автор використовує такі художні засоби:

Робота над мовою

повісті. Мова повісті “Гуси-лебеді летять” надзвичайно лірична, поетична, образна, народна. Письменник майстерно описує картини природи. В них автор часто використовує уособлення.

– Знайдіть його тексті, запишіть (“Місяць кивне головою”, “сонце посміхнеться і на промінні спустить… ключі”, ключі сонце “носить на шиї або ув’язує на руці”, “качка погоджується”.)

Образності надають мові й щедрі порівняння та метафори.

(Старі очі, мов сіро-блакитнаві, побризкані росою безсмертники; покотилась моя стежина, мов клубочок; м’ячем вилітаєш на сніг; перший льодок запах чорнобривцями; озиваються розбуджені дзвони на дзвіниці; весело поблискує струг.)

У творі багато прислів’їв і приказок, влучних народних висловів, фразеологізмів.

– Знайдіть і випишіть їх. (Лебеді принесли на крилах весну і життя. Ох, рятуйте мою душу. На тихі води, на ясні зорі. Давно плаче попруга з мідною пряжкою. Дурно-пусто перепало мені. Мов кум королю. Витягати на світ Божий. З місяця звалився. Гайнути, де перець росте. Перелогом лежала одна душа. Коли неспокійна совість, то нічим її не обманеш.)

Михайло Стельмах – неперевершений майстер художньої деталі при змалюванні портрета.

– Знайдіть і зачитайте влучні художні деталі в описах діда Дем’яна:

(Очі у діда, “мов сіро-блакитнаві, побризкані росою безсмертники. Він дуже гарно сміється, хапаючись руками за тин, ворота, ріжок хати чи дерева, а коли нема якоїсь підпірки, тоді нею стає його присохлий живіт”);

Жінки з Херсонщини (“Жінка… потрісканими пальцями поправляє хустку, а в її чорних очах закипають темні сльози”;

Вчительки (“… посміхнулась Настя Василівна, і посміхнулись її довгасті ямки на щоках”; “Сміх у неї приємний, м’який і аж угору підіймає тебе”);

Мар’яни (“… і на порозі, наче весняночка, стала розрум’янена і осяйна Мар’яна”),

Михайло Стельмах використовує у творі слова із суфіксами пестливості, здрібнілості, аби підкреслити ними споконвічну опоетизовану любов людини до праці, до природи та її краси, до ближніх. (Льодок, гуси-лебедята, санчата, самісінька маківка, ночовочки, вузлики, тихенько, легенький туман, картузик, ручата, зернята, точнісінько, як мама, зітхнула, сорочечка, дитятко.)

Гумор весь час перемежовується з лірикою – таким постає життя у світосприйманні хлопчика.

(“І що це за мода пішла: не встигнеш босоніж вискочити з хати, як одразу сварять, а то й духопелять тебе і називають махометом, вариводою, лоботрясом”.)

Колективна бесіда за прочитаними уривками з повісті “Щедрий вечір”

– Чому твір називається “Щедрий вечір”?

– Що нового ви довідалися з цієї повісті про Михайлика?

– Як хлопчик почувся на перших у своєму житті жнивах?

– Які почуття охоплюють малого женця?

– Визначте головні риси вдачі Михайлика.

– Які проблеми порушує автор у повісті “Щедрий вечір”?

– Чого вчить нас цей твір?

III. Підсумок уроку.

1. Дискусія на тему: “Чому Михайлику так важливо було ходити до школи?” Чи відчуваєте ви таку нагальну потребу?

2. “Міні-проект”. Для узагальнення теми пропонуємо учням підготувати обкладинку до повісті “Гуси-лебеді летять” або рекламний плакат.

IV. Домашнє завдання.

Підготуйтесь до письмової роботи.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Пока оценок нет)
Loading...

Михайло Стельмах. “Гуси-лебеді летять”. Поєднання у творі фантастичного й реального. Сприйняття Михайликом навколишнього світу. Ранній вияв творчих задатків. Багатство та поетичність мови повісті

хутірна поезія куліша