Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Художні особливості твору (за рахунок резервного часу)


УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС

ІІ семестр

СВІТ ДИТИНСТВА Й МОРАЛЬНІ ЦІННОСТІ В ЛІТЕРАТУРІ

(9 годин)

УРОК № 57

Тема. Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Художні особливості твору (за рахунок резервного часу)

Мета: допомогти учням повторити й узагальнити знання та уявлення про повість Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра”; розкрити образи головних героїв; глибше усвідомити поняття “повість”; розвивати навички переказу улюблених уривків від імені різних героїв, уміння характеризувати образи й порівнювати їх; давати оцінку їхнім діям і вчинкам; зіставляти із сучасним життям; виховувати кращі моральні якості.

Обладнання: портрет письменника, виставка учнівських ілюстрацій.

Теорія літератури: повість, комічне, художні образи, художні засоби.

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

– Як добре, коли в тебе багато друзів – вірних, відданих, чесних, порядних, готових підтримати в скрутну хвилину! Але навіть якщо в тебе один друг, все одно людина може почуватися впевненою, щасливою. Томові Сойєру в цьому плані поталанило. У нього є і Гек Фінн, і Джо Гарпер, і Беккі. Життя друзів сповнене пригод, і часто ці пригоди самі їх знаходять. Дітям доводиться робити вибір: ризикувати собою і врятувати безневинну людину чи боягузливо змовчати; розгубитися, плакати й чекати на допомогу чи відчайдушно

шукати вихід і знаходити його.

Хлопці схиляються до останнього, і це робить їм честь.

Том Сойєр і Гек Фінн – усього лише літературні герої, але їм поставлений пам’ятник у рідному містечку Марка Твена Ганнібалі. Це свідчить про те, що читачам багатьох поколінь полюбилися ці персонажі, що книга дала багатьом дітям і навіть дорослим безцінні моральні уроки.

Саме про це ми сьогодні й поговоримо.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Формування знань, умінь та навичок

1. Інтерактивна вправа “Мозковий штурм”

Запитання: “Які проблеми порушує повість Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра””?

Очікувані відповіді

– Проблеми цінностей дитинства і цінностей дорослого життя;

– дружби, взаємодопомоги;

– стосунків батьків, дорослих і дітей.

2. Характеристика героїв повісті

Порівняйте цінності дитячого та дорослого світів, знайдіть спільне та відмінне (за повістю).

Діти

Дорослі

Спільне

Чесність, порядність, доброта, благородство

Відмінне

Пригоди, романтика, дружба, цікаві речі (кульки, дохлий пацюк тощо.)

Поміркованість, гроші, невтручання, плітки

1) Колективна характеристика Тома Сойєра (з обгрунтуванням, наведенням прикладів)

image54

Підсумок. Переважає в характері героя позитивне; він – жива, реальна людина з гарними рисами характеру та недоліками.

2) Самостійна характеристика Гекльберрі Фінна

3. Словникова робота

– Твір Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра” називають повістю. Пригадайте, що таке повість, запишіть до літературознавчих словничків.

Повість – досить великий, середній за обсягом епічний твір, в якому розповідається про історію людського життя в усій його різноманітності, переплетенні з іншими людськими долями.

– Доведіть, що “Пригоди Тома Сойєра” – повість.

Очікувані відповіді

– Досить великий прозовий (епічний) твір.

– Розповідається про головного героя Тома Сойєра, його друзів – Гека, Джо, Беккі, їхніх батьків.

– Описуються події, вчинки героїв, їхні портрети, місцевість, де відбуваються події, проходить життя персонажів у всіх його виявах.

4. Усний переказ улюбленого епізоду повісті Марка Твена від імені одного з героїв: Тома, Гека, тітки Поллі, Беккі, Сіда, вчителя або когось іншого

5. Розгадування кросворда, складеного з імен та назв героїв повісті “Пригоди Тома Сойєра”. Ключове слово в ньому – псевдонім автора

1. Ім’я головного героя. (Том)

2. Ім’я вдови, яку врятував Гек. (Дуглас)

3. Прізвище чоловіка, якого індіанець Джо звинуватив у вбивстві. (Поттер)

4. Ім’я дівчинки, яка подобалася Томові. (Беккі)

5. Містечко, в якому відбувались події повісті. (Сент-Пітерсберг)

6. Той, хто разом із синами допоміг Гекові врятувати вдову. (Валлієць)

7. Справжнє прізвище автора повісті “Пригоди Тома Сойєра”. (Клеменс)

8. Прізвище найкращого друга Тома. (Фінн)

Ключове слово: Марк Твен.

IV. Домашнє завдання

Підготуватися до тематичного оцінювання, повторити зміст основних епізодів повісті Марка Твена; згадати зміст та основні думки вірша Р. Бернса “Чесна бідність”.

V. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа “Мікрофон”

Продовжте фразу.

– Найбільше мені сподобалася на уроці така форма роботи, як…

– Найкраще, на мою думку, працювали…

– Мені здається, що такі книги, як “Пригоди Тома Сойєра”…





1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Пока оценок нет)
Loading...

Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Художні особливості твору (за рахунок резервного часу)
розповідь про дитинство лесі українки