Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Автобіографічні мотиви та багатоплановість повісті

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС

ІІ семестр

СВІТ ДИТИНСТВА Й МОРАЛЬНІ ЦІННОСТІ В ЛІТЕРАТУРІ

(9 годин)

УРОК № 56

Тема. Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Автобіографічні мотиви та багатоплановість повісті

Мета: допомогти учням розібратися в будові великого епічного твору; з’ясувати роль власних спостережень та переживань автора у створенні художньої книги; розвивати навички виразного читання, переказу повісті, уміння виділяти сюжетні лінії та епізоди, характеризувати героїв і художні засоби, висловлювати власні міркування; виховувати повагу до старших, уміння орієнтуватися в складних ситуаціях, почуття оптимізму.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору.

Теорія літератури: повість, автобіографічний твір, мотиви, багатоплановість, художні образи та художні засоби.

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

– Письменники – люди особливі. У них багата фантазія, творча уява. Але найкраще пише той, кому близькі думки й почуття своїх героїв, добре знайомі складні ситуації, радощі й печалі життя.

Як ми знаємо з біографії, Марк Твен був саме такою людиною. У дитинстві – бешкетник, винахідник, кмітливець. У юності й дорослому житті – людина, яка багато знала й бачила, змінила чимало професій, відчула радість перемоги і гіркоту поразок, невдач, злиднів. Втім, письменник

не забув, як йому жилося в дитинстві, що тоді хвилювало, з чим він, стикаючись із дорослим життям, погоджувався, а що категорично не сприймав.

Отже, завершуючи знайомство з повістю Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра”, ми відчуваємо, що це пригоди не лише хлопців, а й самого автора, навіть тітонька Поллі сприймається як його близька людина. Звичайно, історії, що траплялися з хлопцями, мабуть-таки, добре перебільшені, але цілком ймовірні, і це – характерна ознака художнього твору.

Отже, вперед до “Заключного слова”!

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

– Перекажіть епізод про те, як, чому Том і Беккі заблукали в печері. Зверніть увагу на те, чи робили вони що-небудь для своєї безпеки. (Захопилися, прокинувся дух дослідників, ставили знаки на стіні свічкою, втекли від кажанів)

– Повідомлення (стислі) учнів про сталактити й сталагміти, кажанів (див. додаток до уроку № 55).

– Згадайте ситуації, у яких Том виявив себе: як лицар; як кмітлива людина; як сміливець.

IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Прогнозування учнів

– Як ви думаєте, чим закінчиться пригода Тома і Беккі в печері й узагалі твір? (Відповіді учнів.)

2. Виразне читання розділів повісті Марка Твена XXXII, XXXIII, XXXIV (С. 277-280 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; С. 221-227 – за підручником Є. Волощук або за повним текстом)

3. Словникова робота за запитаннями учнів

4. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда

– Чи справдилися ваші передбачення та якою мірою?

– Що найбільше вразило вас у прочитаному?

– Чи варто було, на ваш погляд, Томові під час розповіді про своє з Беккі визволення з печери додавати “чимало власних вигадок, щоб було цікавіше”?

– Що негативного було в поведінці та діях хлопців? (“Пахкали люльками”, наражалися на небезпеку)

– Що здалося вам смішним у прочитаних розділах, наприклад у XXXIV? (Як дорослі, знаючи вже таємницю Гека, хвалили його; яких мук завдавав Гекові новий костюм.)

– У чому виявляється американський національний характер твору? (Удова Дуглас вирішила взяти Гека на виховання, дати освіту й допомогти відкрити свою справу; зберігання середнім класом грошей у банку; деякий авантюризм, потяг до мандрів і пригод, винахідливість.)

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Прочитайте вислів американського письменника-критика про повість Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра”.

(Зліва направо: “Це найкраща повість, написана для хлопчиків”.)

VI. Домашнє завдання

Дочитати повість до кінця, “Заключне слово” (С. 281-184 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; Є. Волощук – за повним текстом); повторити основні епізоди твору, вміти переказувати від імені героїв, характеризувати образи.

VII. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа “Мікрофон”

Продовжте речення:

– Якби я потрапив (потрапила) у печеру…

– Якби я знайшов (знайшла) скарб…

– На мою думку, письменник…

– Кінець твору мені здався…




1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Пока оценок нет)
Loading...

Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Автобіографічні мотиви та багатоплановість повісті
текст про початок зими