КОЛЬОРОВІ МИШІ – ЛІНА КОСТЕНКО (Нар. 1930 р.)
Українська література 7 клас – Л. Т. Коваленко – Освіта 2015
“ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ – ЛЮДИНА…”
ЛІНА КОСТЕНКО (Нар. 1930 р.)
КОЛЬОРОВІ МИШІ
Давно, іще в шістсот якомусь році,
Ну, цебто більш як три віки тому,
Коли носили шпаги ще при боці
І розважали стратами юрму,
Коли відьом палили при народі,
Коли наук не знали ще ладом, –
Кажу, давно, кажу, у Вишгороді
Підсудна Анна стала пред судом.
Було тій Анні, може, десять рочків,
Її привів розлючений сусід.
Багряне листя, кілька тих листочків,
Останнє
Було на стіл покладене, як доказ,
І шаруділо тихо на сукні.
Осіннє сонце, яблуко-недоквас,
Стояло в голих кленах у вікні.
І той сусід сказав тоді у тиші:
– Панове судді! Я її привів.
Вона робила… кольорові миші
З оцих ось жовтих і сухих листків.
Ото складе листочок до листочка,
Два рази хукне – так і побіжать.
Надія Бурдакова. Фантазія
Олена Твеліна. Руки
У мене діти, в мене син і дочки,
У них цяцьки так жужмом і лежать.
Вони були нормальні і здорові,
А ця чаклунка збила їх з пуття.
Вночі їм сняться миші кольорові.
Од тих мишей
Тоді суддя в суданській чорній мантії
Сказав:
– Життя – це справа без гарантії.
Чаклунок ми караєм по закону.
Перехрестіться, пане, на ікону.
Скажіть суду: вона із димаря
Вночі літала чи згасила зірку?
Чи вам ті миші згризли сухаря,
А чи прогризли у підлозі нірку?
Сусід сказав, що миші ті якраз
Такої шкоди не чинили зроду,
Що в господарстві наче все гаразд,
А йдеться швидше про моральну шкоду.
Суддя спитав: – Вони на вас гарчать?
– Та, – каже, – ні. Але вони яскраві. –
Два рази хукнув писар на печать.
Сиділа тихо дівчинка на лаві.
Був сірий день. І сірий був сусід.
І сірий стіл. І сірі були двері.
І раптом нявкнув кольоровий кіт.
Залив чорнилом вирок на папері.
БУДЬ УВАЖНИМ ДО СЛОВА
Сукно́- щільна тканина з вовняного або напіввовняного прядива.
Жу́жмом – без усякої системи, купою, одно на другому.
Ма́нтія – довгий широкий одяг суддів у вигляді плаща, що спадає до землі.
ПОМІРКУЙ НАД ПРОЧИТАНИМ
1. Перекажи зміст твору. Де й коли відбуваються події? Відповідь підтверджуй цитатами.
2. Поясни, чому автор зображує час дії за шістсот років до наших днів. Чи могла подія відбуватися в іншому столітті й іншому місті? Чи суттєвими є місце й час дії для розкриття ідейного задуму твору?
3. Поясни, яку картину ти уявляєш, читаючи лаконічну пейзажну замальовку:
Осіннє сонце, яблуко-недоквас, стояло в голих кленах у вікні.
Чи суттєвим для розуміння наступних подій є те, що подія відбувається восени? Свою відповідь обгрунтуй.
4. Поясни, як у творі поєднується фантастичне й реальне. Відповідаючи, цитуй уривки з твору.
5. Проаналізуй, який конфлікт покладено в основу балади. На чиєму боці автор? Відповідаючи, спирайся на текст.
6 Проаналізуй, як використовує авторка прийом контрасту на рівні художніх образів і кольорів. Поясни, як прийом контрасту допомагає розкрити ідейний задум твору.
7. Поясни, якого символічного значення набувають у баладі кольори.
8. Використовуючи прийом словесного малювання, опиши, якою ти уявляєш дівчинку Анну.
9. Зверни увагу, що на суді сусід багато говорить, а Анна мовчить. Поясни, про що свідчить їхня поведінка і як вона характеризує кожного героя.
10. Сусід свідчить перед судом, що кольорові миші шкоди не чинили, а йдеться швидше про моральну шкоду. Поміркуйте, у чому вона для чоловіка виявляється.
11 Прокоментуй закінчення балади. Чи завжди так буває у житті, як змальовано у вірші?
12. Поясни, у чому алегоричність образу кольорових мишей.
13. Визнач ідею твору.
14. Визнач авторський ідеал людини. Свою відповідь обгрунтуй. Яким є твій ідеал людини?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Склади й запиши в зошит сенкан за темою твору.
КОЛЬОРОВІ МИШІ – ЛІНА КОСТЕНКО (Нар. 1930 р.)
трагедія закоханого серця у збірці зів'яле листя
КОЛЬОРОВІ МИШІ – ЛІНА КОСТЕНКО (Нар. 1930 р.)