Гуманістична позиція автора в розкритті образу героя в оповіданні Купріна “Гранатовий браслет”

“Гранатовий браслет” – одне з найкращих оповідань видатного російського письменника О. І. Купріна, в якому автор засуджує буржуазну мораль, бездуховність, лицемірство сучасного йому суспільства. Позиція автора розкривається читачем поступово. Композиція оповідання досить складна, а його назва має символічний характер. Дія оповідання починається з загадкового випадку: на день народження княгині Вірі невідомий прихильник дарує браслет із гранатами, один з яких незвичайного зеленого кольору. Навколо подарунка точаться суперечки.

Брат Віри наполягає на тому, щоб знайти невідомого дарителя й повернути подарунок, він вважає, що цей дарунок шкодить честі його сестри, і безжалісно висміює сам подарунок і почуття, що спонукали невідомого надіслати його Вірі. Брат і чоловік княгині знаходять її таємничого прихильника, молодого службовця Желткова. Вони повертають йому дарунок і вимагають, щоб він більше ніколи не турбував княгиню Віру. Желтков намагається пояснити, що його кохання самовіддане, яке не потребує для себе нічого, та його не розуміють. Він просить дозволу подзвонити княгині Вірі, щоб переконатися, що вона не потребує його кохання. Віра просить
його “закінчити цю історію” якомога швидше. Через кілька днів Віра випадково читає в газеті про самогубство молодого службовця, ім’я якого не називають, та вона розуміє, про кого йдеться. Віра приходить у дім, де останнім часом жив той, хто кохав її безмежним коханням, про яке вона завжди мріяла, але якого не спізнала. Господиня квартири віддає княгині Вірі останнього листа Желткова з проханням після його смерті послухати його улюблений музичний твір – “Апасіонату” Бетховена. Це зовнішні події оповідання. Позицію автора можна зрозуміти, лише коли зіставити ці події з розмовами персонажів, розповідями про героїв. На день народження Віри збираються гості. Серед них сестра княгині і їх хрещений батько, старий генерал, який розповідає історію свого кохання до молодої румунки. Сама розповідь трохи жартівлива, але висновок, який робить генерал, примушує Віру задуматись: тільки тепер, уже в дуже похилому віці її хрещений батько усвідомлює, що це було єдине справжнє кохання за все його життя. Автор натякає читачеві, що люди не завжди розуміють не тільки почуття один одного, але й свої власні. Стосунки між княгинею Вірою і її чоловіком швидше можна назвати дружніми. Вони звикли, поважають один одного. Отримавши подарунок, героїня відчуває прикрість, він бентежить її спокій. Коли брат пропонує знайти Желткова і покласти край його листам і дарункам, княгиня Віра не заперечує, покладаючись в усьому на чоловіка. Тільки після розмови з Желтковим по телефону вона відчуває, що відбувається щось жахливе і неприродне, тому вона відчуває відповідальність за самогубство героя. Желтков – “маленька людина”, його почуття нікого не цікавлять, він ніби не має права на високе і світле почуття. Купрін змальовує протиріччя між духовним світом героя і його соціальним станом. Кохання – єдине, заради чого живе герой. Це не хвороба, не “маніакальна ідея”, а самовіддане, безмежне почуття. Трагедія героя в тому, що він зрозумів: Віра не здатна осягнути безмежність його кохання. Її прохання “закінчити цю історію” означає вмерти, тому що перестати кохати її він не може. Желтков вірить, що його смерть розкриє коханій силу його почуттів: він передбачає, що горда княгиня здогадається про причини його самогубства і прийде попрощатися з ним. У своєму останньому листі до Віри Желтков прощає її, прощає саме тому, що вона відчула силу його кохання. Гуманістична позиція автора полягає, в першу чергу, у протиставленні благородних людських почуттів банальності. Купрін показує, що благородство почуттів не дається людині від народження, самовідданість – таке ж рідкісне явище серед людей, як зелений гранат серед червоних.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 оценок, среднее: 5,00 из 5)

Гуманістична позиція автора в розкритті образу героя в оповіданні Купріна “Гранатовий браслет”


скарб стороженко скорочено
Гуманістична позиція автора в розкритті образу героя в оповіданні Купріна “Гранатовий браслет”